توضیحات
عنوان فارسی: رشد احتمالی چگالی ترک ماتریسی مبتنی بر استحکام در لایههای کامپوزیت MD
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Probabilistic strength based matrix crack evolution in multi-directional composite laminates
رشد احتمالی چگالی ترک ماتریسی مبتنی بر استحکام در لایههای کامپوزیت MD
چکیده
ترک ماتریسی اولین شکل و غالبترین شکل از خرابی در کامپوزیتهای پلیمری لایهای میباشد که در افت افت سفتی تاثیرگذار است. تا کنون ترک ماتریسی با استفاده از چگالی ترک همراه با بارگذاری و ارتباط دادن چگالی ترک با افت افت سفتی لایه تعیین میشد. در مطالعه کنونی یک چارچوب تحلیلی برای رشد ترک ماتریسی با استفاده از تحلیل تاخیر برش کوپل شده با یک روش استحکام احتمالی برای یک لایه متقارن MD (MD) پیشنهاد شده است. پارامترهای استاتیکی از یک لایه برجسته تخمین زده شده است. چگالی ترک به صورت لایه به لایه نیز شبیهسازی شده است. پیشبینیهای چگالی ترک و افت افت سفتی با مقادیر تجربی موجود مقایسه شده است. روندهای افت افت سفتی با اطلاعات تجربی مطابقت دارند و مقادیر سفتی تخمین زده شده از روش فعلی محافظه کارانه میباشند.
مقدمه
استفاده ازکامپوزیتهای پلیمری فیبری تقویت شده (FRP) برای اعمال بارگذاریهای پایهای در سالهای اخیر افزایش یافته است. تقریبا 50% از اسکلت هواپیمای بوئینگ 787 از FRPها ساخته شده است. چند دهه بعد این مواد به خاطر استحکام ویژه بالا، سفتی، مقاومت در برابر خوردگی، شکل پذیری راحت و عمر خستگی بیشتر، جایگزین مواد سنتی میشوند. در عمل ساختارهای کامپوزیتی با بارگذاری متغیر زمانی، شرایط محیطی بد، خرابیها مثل برخورد پرندهها، شنهای باند پرواز، بارش تگرگ و … روبهرو میشوند. به خاطر غیر یکنواختی ذاتی و طبیعت غیرهمسانگرد، FRPها انبوهی از خرابیها مثل ترک ماتریسی، جدایی دو رویه فیبر-ماتریس، شکستهای فیبری، جداشدگی و میکرو پیچش فیبر و … را تحت بارگذاری استاتیکی و خستگی بروز میدهند. خرابی معمولا در طول بارگذاری خیلی زود شروع میشود و به طور پیوسته چگالی میکند. ترک ماتریسی اولین و غالبترین خرابی است که در لایه رخ میدهد. اصولا ترکهای ماتریسی که در لایه رخ میدهند باعث ایجاد بیشینه زاویه خارج از محوری با جهت بارگذاری میشوند. وقتی لایه از جهت ضخامت دیده شود، ترکهای ماتریسی عمود بر جهت بارگذاری پدیدار میشوند و در جهت فیبر انتشار مییابند (همانطور که در شکل 1.a نشان داده شده است).با افزایش بار استاتیکی یا تعداد چرخهها در بار خستگی، چگالی ترک ماتریسی (یعنی تعداد ترکهای ماتریسی در واحد طول) به مرحله اشباع میرسد که به آن مرحله خرابی ویژه (CDS) میگویند. از آنجایی که رشد ترک ماتریسی در لایههای کامپوزیتی همراه با افت سفتی میباشد، مدلسازی این پدیده بسیار دشوار است.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.