توضیحات
عنوان: مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده
- مدیریت دانش
- سرمایه فكرى
- انواع سرمایه فكرى
- سرمایه انسانی
- سرمایه ساختاری
- سرمایه اجتماعی
- انواع سرمایه فكرى
- سازمان
- مفهوم داده، اطلاعات و دانش
- رابطه داده، اطلاعات، دانش، و رویدادها
- مخازن دانش
- تعریف دانش
- ویژگىهاى دانش در مقایسه با اطلاعات
- ویژگىهاى دانش
- فرایند تبدیل اطلاعات به دانش
- سیر تطورانباشت دانش بشرى
- روند تعمیق و میزان استفاده از منابع در بستر زمان
- علل نیاز به منبع دانش
- گونه شناسى دانش
- دانش صریح و ضمنى
- مقایسه دانش صریح و ضمنى
- گونه شناسى دانش
- تعامل بین دانش ضمنى و صریح
- گونههاى سازمانى و جهت گیرى آنها نسبت به دانش
- دانش فردى و دانش سازمانى
- نقش سازمانها در خلق دانش
- علل عمده رشد مدیریت دانش
- نیاز به مدیریت دانش
- پیامدهاى مدیریت دانش
- نیروهاى جلوبرنده مدیریت دانش
- تعریف مدیریت دانش
- اصول مدیریت دانش
- ابعاد مدیریت دانش
- راهكارهای مدیریت دانش
- سیستمهاى مدیریت دانش
- تكنولوژىهاى مدیریت دانش
- فرایند مدیریت دانش
- فرایند مدیریت دانش (زنجیره ارزشى دانش)
- تكنولوژىها، سازوكارها و فرایندهاى مدیریت دانش
- زیرساختهاى مدیریت دانش
- ابعاد اثرات سازمانى مدیریت دانش
- چگونگى تاثیر مدیریت دانش برافراد
- چگونگى تاثیر مدیریت دانش بر فرایندهاى سازمانى
- چگونگى تاثیر مدیریت دانش بر تولیدات
- چگونگى تاثیر مدیریت دانش بر عملكرد سازمان
- نگرش اقتضایى به مدیریت دانش
- عوامل اقتضایى
- مدیریت دانش (KM) به مثابه یك پارادایم
- پارادایم هاى قدیم و جدید مدیریت (Clegg et al., 1996)
- عوامل موثر در موفقیت مدیریت دانش
- ممیزى مدیریت دانش در سازمان
- ارزیابى كمى و كیفى مدیریت دانش
- مقیاسهایى براى ارزیابى مدیریت دانش
- مقیاسهاى ارزیابى اثرات KM بر افراد مقیاسهاى ارزیابى اثرات KM بر فرایندهاى سازمانى
- مقیاسهاى ارزیابى اثرات KM بر تولیدات
- مقیاسهاى ارزیابى اثرات KM بر عملكرد سازمانى
- رویكردهاى ارزیابى KM
- راهنماى راه اندازى مدیریت دانش
- مدل مارپیچى خلق دانش-نوآورى-یادگیرى
- استراتژىهاى مدیریت دانش
- انتخاب استراتژى صحیح یادگیرى سازمانى سازمان یادگیرنده
- سیر تكامل سازمانهاى یادگیرنده
- سیر تكامل سازمانهاى یادگیرنده
- ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده
- انواع یادگیرى سازمانى
سرمایه فكرى
سرمایه فكری عبارت است از :
خواست و توانایی نیروی كار برای یادگیری و بكارگیری دانش جدید
ارزش دادن به شناخت و بهبود جریان اطلاعات
توانایی سازمان در ارزش آفرینی برای ذی نفعان از طریق ایده زایی و نوآوری
سازمان ها برای اداره سرمایه فكری خود همانند دیگر سرمایه ها باید یادگیرنده باشند.
سرمایه انسانی
قابلیت های كاركنان فكری (دانشگران) در یادگیری دانش جدید و بكارگیری آن در محیط های كاری به شیوه اثربخش. این سرمایه ها عبارتنداز: قوه تخیل، شعور، تحصیلات، مهارت، و تجربه
سرمایه ساختاری
قابلیتهای سازمان در تولید،انتقال، وتسهیم دانش برای پاسخ دهی به احتیاجات بازار: فرایندها، سیستمها و رویههاى سازمانى
سرمایه اجتماعی
قابلیت ایجاد رابطه با افراد برون سازمانی مانند مشتریان جهت استفاده از دانش آنان كه منجر به ارزش آفرینی برای سازمان میشود. بعضی از اندیشمندان مانند استوارت (1997) اصطلاح سرمایه مشتری را بجای سرمایه اجتماعی به كار می برند.
سازمان I3
هندی (1990) معتقد است كه ارزش افزوده در سازمان تابعی است از سه I یعنی هوش (Intelligence)، اطلاعات (Information)، و ایده (Idea).
در یك جامعه اطلاعاتی رقابتی، هوش به تنهایی كافی نیست و كسانی كه در پی ارزش آفرینی از طریق دانش هستند به اطلاعات نیاز دارند كه با آن كار كنند و ایدههایی را در ذهن بپرورانند. سازمان I3 سازمانی است كه در آن دانش همواره نقش كلیدی داشته و مغزها مهمتر از دستها می باشند.
دانشگاهها نمونه ی از سازمان های I3 هستند كه در آنها افراد هوشمند با اطلاعات و ایده ها سروكار دارند. آنها دست كم از لحاظ نظری این سه I را در اختیار دارند تا در فضایی از یادگیری حقیقت را دنبال كنند.
سازمان های جدید نیز برای آنكه دانش را به ارزش افزوده تبدیل كنند، نیازی به آن دارند كه بیش از پیش از ماشین ها و افراد هوشمند استفاده میكنند. بی جهت نیست كه امروزه سازمانها به كرات از دارایی فكری (Intellectual property) خود صحبت میكنند.
سازمان I3 درك می كند كه افراد هوشمند را فقط میتوان با شیوه اقناعی اداره كرد و نه با فرماندهی؛ اینكه فرهنگ همكاری و تفاهم متقابل تنها راه انجام كارهاست.
مفهوم داده، اطلاعات و دانش
دادهها نشانگر حقایق، مشاهدات، یا ادراكات هستند.
اطلاعات معرف دادههای پردازش شده است.
دانش عقیده توجیه شده در باره روابط میان مفاهیم است. دانش اطلاعات جهت دار است.
توجه:
برای دانلود فایل کامل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید نمایید.
پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.