توضیحات
عنوان: مدل ها و رویكردهای اجرای خط مشی عمومی (رویكرد پایین به بالا)
- مقدمه
- مطالعات اولیه
- ویژگیهای رویکرد از پایین به بالا
- مقایسه رویکردهای بالا به پایین و پایین به بالا
- رویکردهای فرعی
- نتیجهگیری
مقدمه
انتقادات وارد بر رویكرد بالا به پایین
تدوین اهداف شفاف و دستورالعمل های مشخص از سوی خط مشی گذاران برای مجریان مصداق ندارد
نظرات و خواسته های دولت ممكن است ناشی از فرایندهای چانه زنی با بازیگران مختلف باشد
تأكید بیش از حد آن بر مدیران و سیاستمداران ارشد
انتقاد مبنی بر نادیده گرفتن عناصر سطح پایین سازمان ها
توسعه رویكرد پایین به بالا در دهه 1980
تحلیلگران را تشویق كرد تا همه بازیگران دولتی و خصوصی درگیر در اجرای برنامه ها را مورد توجه قرار داده
مطالعات اولیه
قانون جامع آموزش دانش آموزان استثنایی، مصوب 1972
ماهیت قانون باید تغییر یابد تا با كاركرد معلمان، مربیان بهداشت و رفاه، و گستره ای از دیگر كاركنان بخش دولتی سازگار شود
این نوع خدمات، در رابطه باكاری كه باید انجام شود، منابع سازمانی و فردی به شدت محدوداست
عوامل موفقیت قانون ویدرلی و لیپسكیشفاف، خلاصه و مبتنی بر كارِكارشناسی از حمایت قوی برخوردار بود
منابع كافی، نظارت بر اجرای كار و كمك های ویژه وجود سازوكارهای كنترلی و نظارتی لازم
مشکلات اجرای قانون ویدرلی و لیپسكی
برنامه ریزی و مدیریت ضعیف بخش ایالتی آموزش و پرورش استثنایی
تداوم عدم اطمینان محلی درخصوص الزامات برنامه و زمان پایانی اجرا
نارسایی در آموزش معلمانِ دانش آموزان معمولی
نارسایی قانونگذاران در تضمین تأمین مالی مورد نیاز
ویژگی های رویكرد از پایین به بالا
مفهوم مطرح شده از سوی المور با نام انگاشت رو به عقب توصیه می كند كه تحلیل اجرای خط مشی باید با تعیین یك مشكل شروع شود و سپس اقدامات سازمان های محلی برای حل این مشكل مورد بررسی قرار گیرد
آنچه المور در رابطه با تغییر رفتار مطرح كرد، مفهوم جدیدی نیست ولی در ادبیات اجرای خط مشی، بحث تغییر رفتار بازیگران موضوع جدیدی است بررسی رفتار كاركنان بخش خدمات عمومی توسط لیپسكی
تحلیلگران خط مشی باید تعامل مستقیم كاركنان خدمات اجتماعی با شهروندان را مورد توجه جدی قرار دهند
هودسون ( 1989 ) معتقد است كه قدرت ورای كنترل رفتار شهروندان است منبع اصلی قدرت ناشی ازاستقلال عمل آنها، به دلیل آزادی عملی است كه به آنها داده شده است
هیل و هوپ: دیدگاه لیپسكی به شكل عجیبی با بدفهمی مواجه شده
لیپسكی فقط به دشواری كنترل رفتار بوروكرات های سطح خیابان توجه نكرده است
اهمیت كار لیپسكی در این واقعیت نهفته كه رویكرد وی محملی مناسب برای راهبردهای روش شناختی فراهم كرد رویكردهای بالا به پایین نمی توانند اجرای موفقیت آمیز خط مشی ها را تضمین كنند
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.