توضیحات
عنوان: بررسی ترمزهای موتور های الکتریکی
- مقدمه ای بر موتورهای الکتریکی
- انواع موتورهای الکتریکی به اختصار
- ادامه انواع موتور های الکتریکی
- بررسی ترمز های موتور های الکتریکی
- برای ترمز الکترو موتورها سه روش کلی وجود دارد
- انواع ترمز موتورهای الکتریکی
- ترمز مکانیکی
- ترمز های الکتریکی
- ترمز جریان معکوس
- ترمز جریان مستقیم
- ترمز با مغناطیس الکتریکی
- ترمز باز تولید
- ترمزهای الکتریکی موتور سری
- ترمز رؤاستاتیک
- ترمزهای باز تولیدی
- ترمز های الکتریکی چگونه کار می کنند؟
- ترمز احیاکننده به عنوان مهم ترین ترمز الکتریکی در انواع موتور ها
- ترمز احیا کننده چیست؟
- تفاوت ترمز سنتی و ترمز احیاکننده
- مدار ترمز احیا کننده
- کنترولگر ترمز احیا کننده
- کارآمدی ترمزهای احیا کننده در موتورهای الکتریکی
- منابع پایانی
مقدمه ای بر موتورهای الکتریکی
موتور الکتریکی (Electric motor)، نوعی ماشین الکتریکی است که الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل میکند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیتهاست، توسط ژنراتور انجام میشود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار میکنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیدههای دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار میکنند، هم وجود دارند. اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستنند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) چرخانه یا روتور و بخش ثابت ایستانه یا استاتور خوانده میشود.
انواع موتورهای الکتریکی به اختصار
موتورهای DC
موتورهای میدان سیم پیچی شده
موتورهای یونیورسال
موتورهای AC
انواع موتورهای القایی
موتورهای القایی تک فاز
موتور القایی AC فاز شکسته
موتور القایی با استارت خازنی
ادامه انواع موتور های الکتریکی
موتورهای AC القایی با خازن دائمی اسپلیت
موتورهای AC القایی استارت با خازن/ کارکرد با خازن
موتور القایی AC با قطب سایه دار
موتورهای AC سه فاز
موتور قفس سنجابی
موتور با روتور پیچشی
موتورهای پلهای
بررسی ترمز های موتور های الکتریکی
الکترو موتورها از باب توقف دارای دو ردیف ایستادن و ترمز می باشند.
موضوع توقف برخی موتورها خیلی اهمیت ندارد به عنوان مثال موتور یک Fan صنعتی پس از قطع برق ممکن است یک دقیقه همچنان بچرخد و سپس بایستد. اما موتور یک آسانسور باید دقیقا” در محل مورد نظر متوقف گردد که این موضوع مفهوم ترمز در موتورهای الکتریکی را آشکار می کند.
برای ترمز الکترو موتورها سه روش کلی وجود دارد.
1- تزریق جریان DC و ایجاد شرایط مغناطیسی حالت روتور قفل شده.
2- اعمال جریان معکوس و ایجاد چرخش معکوس میدان مغناطیسی.
3- انتقال موتور به مد ژنراتوری و استقرار یک مقاومت برای تخلیه انرژی الکتریکی روی آن.
روش سوم روشی است که هم امکان کنترل بهتری از جهت مقتضیات ترمز فراهم می نماید و هم فشار کمتری به شافت، محور و مجموعه مکانیکال الکترو موتور دارد می سازد. این روش در صنعت با عنوان ترمز دینامیک شناخته می شود و مقاومتی که برای جذب انرژی برگشتی الکترو موتور استفاده می شود با نام DBR(Dynamic Breaking Resistor) نامیده می شود. چنین روشی درگذشته فقط برای موتورهایی استفاده می شد که قابلیت تغییر به مد ژنراتوری را داشتند ولی امروزه با توجه به استفاده از درایو در کنترل موتورها، با استقرار مقاومت DBR در DC Link درایو استفاده از این روش برای اغلب موتورها کاربردی شده است. در ترمز دینامیکی، روش قدرت ترمز به توان مقاومت ترمز مربوط می شود، هر چه مقاومت با توان بالاتری استفاده شود، ترمز با شدت و قدرت بیشتری صورت می گیرد. در روش های مدرن که تمایل به قدرت های متفاوت در حالت ترمز وجود دارد، مقاومت های DBR با تپ های مختلف ساخته می شوند که تغییر تپ ها در مدت ترمز شرایط ایجاد یک ترمز هوشمند را فراهم می سازد. یکی از صنایع مهمی که استفاده بالایی از این تیپ مقاومت ها دارد، صنعت ریلی و Traction Motor ها می باشد. رنج و ظرفیت این مقاومتها بر اساس قدرت الکترو موتور، با میزان انرژی چرخشی(اینرسی) روی شفت موتور در لحظه ترمز (که به وزن و گشتاور و مشخصات باربر می گردد) و زمان تنفس (فواصل بین ترمزها) با توجه به نوع کاربرد، استخراج می گردد.
انواع ترمز موتورهای الکتریکی
در هنگام کار با موتور های الکتریکی در بسیاری از موارد نیاز است که پس از خاموش کردن موتور محور بلافاصله بایستد تا باعث اختلال در کار نشود ولی میدانیم که به خاطر اینرسی یا نیروی حاصل از وزن این اتفاق نمی افتد.مثلا در اسانسور وقتی کابین به طبقه مورد نظر رسید باید بلافاصله بایستد و بسیاری موارد دیگر پس اهمیت ترمز در موتور های الکتریکی واضح است.
ترمز مکانیکی
در این روش ترمز به کمک یک تسمه یا نوار یا روبان مجهز به گوه های چوبی انجام می شود.این ترمز دارای قرقره یا چرخ فولادی است که در محیط آن شیار کم عمقی تعبیه شده که در حول آن یک نوار فولادی یا گاهی نوار بافته شده با نخ ضخیم پنبه ای فقط یک حلقه پیچیده شده است. طرف داخل نوار مجهز به قطعاتی از چوب گوه مانند است.در انتهای دسته اهرم وزنه ای حمل می شود که حول تکیه گاه نوسان می کند. با جدا شدن بوبین همراه ولتاژ تغذیه ماشین از منبع تغذیه دسته اهرم ترمز تحت تاثیر وزن وزنه در پایین ترین وضعیت قرار گرفته و گیره های روی انتهای دیگر اهرم نوار را به سمت چپ کشیده و نوار مجهز به گوه های چوبی را محکم به چرخ طیار می فشارد و عمل ترمز انجام می گیرد. ترمزهای مکانیکی بیشتر در پل های گردان استفاده می شود. در این نوع ترمز انرژی جنبشی در نوارها و گوه ها به انرژی حرارتی تبدیل می شود. نوع دیگر ترمز مکانیکی مجهز به چرخ ترمز و پیج مخصوص پیچاندن نوار یا تسمه است.
ترمز های الکتریکی
ترمز جریان معکوس
در این روش برای ترمز جهت گردش موتور سه فاز برای چند لحظه کوتاه معکوس شده و سپس قطع می شود.برای اینکار جای دوفاز را عوض میکنند.فقط باید توجه شود که باید توسط تایمر ویا روش های دیگر قبل اینکه موتور در جهت مخالف شروع به چرخش نماید برق قطع شود.
ترمز جریان معکوس
ترمز فوق سنکرون
این روش معمولا در موتور برای کارهای کششی استفاده می شود مثلا در تراموای برقی یا آسانسور.در اثر سرعت ناشی از اینرسی تراموا یا پایین آمدن اطاقک آسانسور سرعت آرمیچر از سرعت بی باری تجاوزمی کند و نیرو محرکه ازولتاژ شبکه بیشتر شده و جهت جریان طبق رابطه در آرمیچر عوض می شود پس ماشین به صورت ژنراتور عمل می کند و به شبکه تغذیه کننده اش که با آن موازی است جریان می دهد. ملاحظه می شود که نوعی استرداد یا واپس گرفتن انرژی از حالت جنبشی به الکتریکی انجام می پذیرد.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.