توضیحات
عنوان فارسی: شاخص ایمنی برای بررسی بزرگراه های روستایی دوخطه
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Safety Index for Evaluation of Two-Lane Rural Highways
شاخص ایمنی برای بررسی بزرگراه های روستایی دوخطه
رویکرد روششناختی برای بررسی بخشهایی از بزرگراههای روستایی دوخطه که ارائه شده است، هم از روشهای تحلیلی با اشاره به مدلهای ثبات طراحی(همترازی) و نیز فرآیندهای بازرسی ایمنی استفاده میکند. شاخص ایمنی (SI) که به صورت کمی عملکرد نسبی بخشی از جاده را اندازهگیری میکند، از این روش محاسبه میشود. شاخص ایمنی با ترکیب سه مؤلفهی ریسک فرمولبندی میشود: قرار گرفتن کاربران جاده در معرض خطرات جادهای، احتمال وقوع تصادف برای وسایل نقلیه و عواقب حاصل که موجب وقوع تصادف میشوند. این روش سیستماتیک و تکراری دو روش مکمل متفاوت را ادغام میکند- یکی بر پایهی بررسیهای ثبات طراحی و دیگری بر پایهی بازرسیهای ایمنی- و باعث میشود طیف گستردهای از مسائل ایمنی به طور مؤثر بیان شوند. مزیت دیگر این روش، کاربرد آن در بزرگراههایی است که دادههای تصادف یا در دسترس نیستند و یا قابل اعتماد نمیباشند. اعتبارسنجی این روش بر نمونهای از جادهها با استفاده از مقایسه محدوده ریسک به دست آمده و از طریق SI و تاریخ حادثه انجام شد. SI در 30 بخش منتخب از یک نمونه از بزرگراه روستایی دوخطه در ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت و وضعیت حادثه واقعی با روش بیز تجربی (EB) به دست آمد. ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن برای تعیین سطح شرایط بین رتبهبندی استخراج شده با استفاده از دو روش، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی رتبهای اسپیرمن، SI را معتبر میکند و نشان میدهد که رتبهبندی به دست آمده از SI و برآورد EB با سطح %9/99 و در ضریب همبستگی 87/0 با هم تطابق دارند.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ارزیابیهای ایمنی جاده در بزرگراههای روستایی دوخطه با ترافیک کم و متوسط نگرانیهای ناشی از کمبود کلی دادههای معتبر تصادفات جادهای و شرایطی که مقدار کمی داده میتواند از تصادفات جلوگیری کند را افزایش مییابد. بر اساس این ملاحظات، یک رویکرد روششناختی برای ارزیابی ایمنی بزرگراههای روستایی دوخطه تعریف شد که هم از روشهای تحلیلی با اشاره به مدلهای ثبات طراحی(همترازی) و نیز فرآیندهای بازرسی ایمنی استفاده میکند. مطالعه به عنوان بخشی از پروژهی شناسایی محلهای خطر و رتبهبندی اقدامات برای بهبود ایمنی جادههای روستایی محلی (مخفف ایتالیایی IASP) انجام شد و بودجه آن توسط کمسیون اروپا( اداره کل) و استان کاتانیا در ایتالیا تأمین گردید(1-5).
بسیاری از مطالعات نشان میدهند که ارزیابیهای ایمنی مبتنی بر تحلیل ثبات طراحی همترازی میتوانند در شناسایی موقعیتهای خطرناک جادهای مؤثر باشند(6،7). رویکرد ارائه شده از مدلهای تجربی-نظری برای ارزیابی ثبات طراحی همترازی استفاده میکند. با این وجود، نتایج به دست آمده اگر چه در پرداختن به بیثباتی همترازی مؤثر هستند اما همهی عوامل دخیل حوادث بالقوه را نشان نمیدهد. از این رو، روش IASP نتایج حاصل از مدلها را با نتایج به دست آمده از ارزیابی ایمنی طی فرآیند بازرسی ایمنی، ادغام میکند.
ارزیابیهای ایمنی جاده با هدف شناسایی خطرات بالقوه انجام شدند که با اندازهگیری ریسک در رابطه با ویژگیهای جادهای که ممکن است به تصادفات آینده منجر شوند، مورد بررسی قرار میگیرند و در نتیجه اقدامات اصلاحی ممکن است قبل از وقوع حوادث اجرا شوند(8). بازرسیهای ایمنی به عنوان یک ابزار مؤثر شناخته شدهاند و به عنوان یک عمل قابل قبول در تعدادی از سازمانهای سراسر جهان تبدیل شده است( 9-14). مطالعات اخیر انجام شده در بریتیش کلمبیا (15) و ایتالیا (8،16) نشان دادهاند که ارزیابی اثرات ایمنی جادهای بر اساس RSIها میتوانند مؤثر باشند. برای استفاده از ارزیابیهای ایمنی به عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی کمی ایمنی، پروژه IASP روشها و معیارهایی را برای شناسایی و رتبهبندی مسائل ایمنی تعریف شده است (2). معیار رتبهبندی اثرات ایمنی جادهای از مسائل شناخته شده را در نظر میگیرد. RSI بر اساس این روشها انجام شد و نشان داد که سطح آماری قابل ملاحظهای از تطابق (اندازهگیری از طریق آزمون-K) بین ارزیابیهای مسائل ایمنی تولید شده توسط بازرسان مختلف برای اکثر مسائل ایمنی وجود دارد. فرآیند بازرسی ایمنی سیستماتیک و تکراری اجازه میدهد تا یک شاخص کمی ایمنی (SI) بر اساس دادههای بدست آمده از RSI در ترکیب با اطلاعات از مدلهای تجربی-نظری، مورد ارزیابی قرار گیرد.
فرمولاسیون SI:
SI عملکرد نسبی ایمنی یک بخش از جاده را اندازهگیری میکند. تقاطعها و چهارراهها را در نظر نمیگیرد و به بزرگراههای روستایی دوخطه اشاره میکند. SI با ترکیب سه مؤلفه خطر فرمولبندی میشود: قرار گرفتن کاربران جاده در معرض خطرات جادهای (فاکتور تصادفپذیری)، احتمال وقوع تصادف برای وسایل نقلیه (فاکتور بسامد تصادفات) و عواقب حاصل که موجب وقوع تصادف میشوند(فاکتور شدت تصادفات).
فرمول کلی SI به شرح زیر میباشد:
فاکتور تصادفپذیری:
فاکتور تصادفپذیری، تصادفپذیری کاربران جادهای را در برابر خطرات جادهای اندازهگیری میکند و به صورت زیر ارزیابی میشود:
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.