شبیه سازی آموزشی سوراخ شدن ورقه FRP تحت ضربه توسط پرتابه دماغه تخت با متلب
چکیده مقاله (ترجمه ماشینی)
یک مطالعه نظری در اینجا در مورد سوراخ شدن ورقههای پلاستیکی تقویتشده با الیاف که در معرض ضربه پرتابههای دماغه تخت در طیف وسیعی از سرعتها قرار میگیرند، انجام شده است. تاثیر بالستیک روی ورقههای FRP یک مشکل بسیار پیچیده است و به طور کلی میتوان آن را به دو دسته تقسیم کرد، یعنی تغییر شکل کلی با گسیختگی موضعی و شکست موضعی تحت تسلط موج. ابتدا مدلهای تحلیلی ساده برای شکست تغییر شکل کلی و همچنین شکست محلی تحت سلطه موج ارائه میشوند و یک معیار شکست برشی برای پیشبینی سوراخ شدن لایههای FRP که در حالت تغییر شکل کلی شکست میخورند، استفاده میشود. با ترکیب مدل شکست محلی تحت سلطه موج و مفهوم سرعت ضربه بحرانی فون کارمن، شرطی برای انتقال دو حالت شکست فوق الذکر به دست می آید. نشان داده شده است که پیشبینیهای مدل با مشاهدات تجربی موجود از نظر محدودیتهای بالستیک و شرایط بحرانی برای انتقال حالتهای شکست مطابقت خوبی دارند.
مقدمه
ورقه های پلاستیکی تقویت شده با الیاف (FRP) به دلیل استحکام و سختی ویژه بالا به طور گسترده در صنایع مختلف مانند هوافضا، دریایی، حمل و نقل و دفاع مورد استفاده قرار گرفته اند [1]. با این حال، ورقههای FRP در برابر بارهای عرضی موضعی یا استاتیک یا ضربهای به دلیل چقرمگی شکست کم مواد ماتریس آسیبپذیر هستند [2]. در طی چند دهه گذشته، حجم قابل توجهی از کار بر روی تحقیقات تجربی و نظری بر روی پاسخ ضربه عرضی لایههای کامپوزیتی ماتریس پلیمری متمرکز شده است تا بینشی در مورد شکست و مکانیسمهای جذب انرژی آنها به دست آید. لی و سان [3] و سان و پوتی [4] یک مطالعه تجربی و عددی ترکیبی را بر روی پاسخ و سوراخ شدن ورقه های CFRP تحت بارگذاری شبه استاتیک و ضربه ای انجام دادند. پرتابه ها و فرورفتگی های مسطح در آزمایش ها با سرعت ضربه در محدوده 24 تا 91 متر بر ثانیه استفاده شدند. آنها در نظر گرفتند که فرآیند نفوذ از سه مرحله تشکیل شده است: قبل از لایه برداری، پس از لایه برداری قبل از اتصال و پس از وصل کردن. بر اساس این سه مرحله، یک مدل المان محدود برای شبیهسازی فرآیند بارگذاری استاتیکی فرموله شد و منحنی بار – جابهجایی در تحلیل سوراخهای دینامیکی اتخاذ شد. انجام پروژه مکانیک
گریوز [5] مکانیسمهای شکست در سوراخهای بالستیک صفحات ضخیم شیشهای S2/فنولی را توسط فرورفتگیهای استوانهای بررسی کرد و دریافت که شکست به دو فاز تقسیم میشود: فاز I شامل فشردهسازی، برش، فرورفتگی و بیرون راندن زبالهها. فاز دوم شامل تشکیل مخروطی از لایه لایه، کشش/شکستگی فیبر و خروج پرتابه از سمت دیستال بود. اشاره شد که مکانیسم فرورفتگی فاز I که گفته میشود تحت سلطه مقاومت فشاری ضخامت مواد است، بیشتر انرژی ضربه را جذب میکند و بنابراین ارزش مطالعه دقیقتری را دارد. برای این منظور، تحقیقی در مورد ویژگیهای نیروی ضربه- فرورفتگی لایهها در سرعتهای تا 200 متر بر ثانیه توسط رید و همکاران انجام شده است. [6]. زو و همکاران [7،8] آزمایشهایی را روی نفوذ لایههای Kevlar-29/ پلی استر انجام داد که توسط موشکهای مخروطی اصابت کرد و یک سری مدل برای مکانیسمهای مختلف جذب انرژی مانند فرورفتگی نوک پرتابه، برآمدگی سطح پشتی ارائه کرد. ورقه ها، شکست فیبر، لایه لایه شدن و اصطکاک برای برآورد مقاومت هدف در برابر حرکت پرتابه. شیائو و همکاران [9] یک تحقیق تجربی و عددی جامع را در مورد حالتهای شکست ورقههای GFRP تحت برش پانچ شبه استاتیک انجام داد. برای ورقه های نازک FRP، کشش غشاء قبل از برش پانچ موضعی مشاهده شد و مشخص شد که مکانیسم های آسیب غالب لایه لایه شدن و شکستن الیاف به دلیل برش و کشش است. گاما و گیلسپی [10] کار گزارش شده در [9] را با انجام یک شبیه سازی 3 بعدی FE کامل برای بررسی ضربه، تکامل آسیب و نفوذ کامپوزیت های مقطع ضخیم تحت طیف وسیعی از سرعت های ضربه گسترش دادند. مکانیسمهای دقیق آسیب و نفوذ در طول دو مرحله اصلی نفوذ بالستیک (فشردهسازی شوک و نفوذ) ارائه شد. برخی شبیهسازیهای عددی دیگر [11-13] نیز برای مطالعه آسیب و جذب انرژی صفحات کامپوزیت تحت تاثیر پرتابهها انجام شد. انجام پروژه متلب
بخشی از فایل آموزشی
مقدمه
درمقاله Perforation of FRP laminates under impact by flat-nosed projectiles نوشته Q.G. Wu, و همکارانش یک مطالعه نظری بر روی سوراخ شدن ورقه های پلاستیکی تقویت شده با الیاف برای برخورد با پرتابه های دماغه تخت در طیف وسیعی از سرعت ها انجام شده است.
بر طبق مطالعات ایشان تاثیر بالستیک بر روی ورقه های FRP بسیار مسئله پیچیده ای است و به طور کلی می توان آن را به دو دسته تقسیم کرد، یعنی تغییر شکل کلی و جزئی همچنین پارگی و شکست محل تحت تاثیر موج.برای توجیه این مسائل مدلهای تحلیلی ساده برای هر دو شکست تغییر شکل کلی و همچنین شکست محلی تحت سلطه موج ابتدا داده شده است، و یک معیار شکست برشی برای پیش بینی سوراخ شدن ورقه های FRP که در حالت تغییر شکل کلی شکست می خورند استفاده می شود.
با ترکیب مدل شکست محلی مبتنی بر موج و مفهوم سرعت ضربه بحرانی فون کارمن، شرطی برای انتقال دو حالت شکست ذکر شده در بالا به دست می آید که نشان میدهد مدل پیش بینی کننده از نظر محدودیت های بالستیک و بحرانی با مشاهدات تجربی موجود و شرایط برای انتقال حالت های شکست مطابقت خوبی دارند.
صحت سنجی
برای صحت سنجی نتایج و ادعا های مقاله فوق از نرم افزار متلب استفاده شد،بدین صورت که ابتدا توابع و معادلات در نرم افزار کد نویسی و تعیین گردید سپس داده های مورد نیاز از منایع تعیین شده در مقاله جمع اوری و در برنامه نوشته شده استفاده گردید که نتایج ان به شرح زیر است.
شکل 4. مقایسه بین پیش بینی های مدل و نتایج تجربی برای محدودیت های بالستیک لایه های GFRP با قطر 6 گرم و 7.6 میلی متر به صورت عرضی برخورد کرده است. پرتابه دماغه تخت .
برخی از نتایج
با توجه به مقادیر ورودی ها با ابعاد و واحد های isi نتایج حاصل از دو معادله در نرم افزار متلب کاملا متفاوت از نتایج ارائه شده در مقاله میباشد.
احتمالا ورودی ها باید با ابعاد و واحد های متفاوتی تعیین شوند
شبیه سازی آموزشی سوراخ شدن ورقه FRP تحت ضربه توسط پرتابه دماغه تخت با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده .
فایلهای پروژه آموزشی به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
سفارش پروژه مشابه
درصورتیکه این پروژه دقیقا مطابق خواسته شما نمی باشد، با کلیک بر روی کلید زیر پروژه دلخواه خود را سفارش دهید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.