توضیحات
عنوان: در اسلام پول نباید کار کند
- ربای قرضی
- ربای در معامله
- چند نكته درباره ربا
- احادیث در مورد ربا
- عذاب برزخی ربا خوار
- پست ترین شغل ها
- مرگ ناگهانی
- آیات مربوط به ربا
- تفسیر نمونه
- تفسیر المیزان
- بحث روایتی
- سوره بقره آیه 278
- شان نزول:
- تحریم رباخواری در چند مرحله
- آثار ربا
- ترک کار خیر و قرض دادن
- مشکلات فردی، عصبی
- راکد ماندن کار و فعالیت اقتصادی
- ایجاد فاصله طبقاتی
- بانکداری اسلامی
- آداب خرید و فروش در اسلام
- منابع
ربا در اصطلاح به معنی گرفتن یک مال در عوض پرداخت مالی از همان جنس است به طوری که میزان یکی زیادتر از دیگری باشد. ربا در دین اسلام یكی از گناهان كبیره است و در احادیث فراوانی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیه السلام تصریح به كبیره بودنش می فرمایند و نیز از جمله گناهانی است كه در قرآن مجید بر آن وعده عذاب داده شده است بلكه تشدید عذاب آن را بیش از بسیاری از گناهان می فرماید.
ربا در شرع بر دو قسم است:
ربای قرضی
ربای در معامله.
ربای قرضی آن است كه كسی مالش را به دیگری قرض دهد به شرطی كه پس از مدتی زیادتر از آن چه داده پس بگیرد خواه زیادی از جنس باشد مثل این كه ده تومان بدهد و شرط كند یازده تومان بگیرد یا این كه زیادی در كار باشد مثل این كه ده تومان قرض بدهد و شرط كند كه علاوه بر پس دادن ده تومان لباسش را هم بدوزد و هم چنین است زیادی نسبت به بهره و منفعت مثل این كه ده تومان قرض دهد به شرطی كه یك سال مجانی در خانه اش بنشیند و یا این كه زیادی از قبیل وصف باشد مثل این كه ده مثقال طلای نساخته قرض بدهد بعد ده مثقال طلای ساخته پس بگیرد.
ربای در معامله آن است كه معامله بریك جنس صورت بگیرد یعنی عوض و معوض از یك جنس باشند مثل این كه برنج را به برنج بفروشد یا روغن را به روغن و آن جنس هم در داد و ستد كشیدنی یا پیمانه ای باشد با زیادی معامله شود مثل این كه یك كیلو گندم را به دو كیلو معامله كند.
یا یك پیمانه شیر را به دو پیمانه بفروشد. اما ربا در اجناسی كه بصورت عددی خرید و فروش می شوند مثل گردو و یا تخم مرغ حرام نیست.
فرقی در حرمت معامله ربوی نیست بین اینكه عوض و معوض هر دو از جمیع جهات برابر باشند یا یكی سالم و دیگری معیوب یا یكی بهتر از دیگری باشد مثل این كه یك كیلو گندم اعلا بفروشد به دو كیلو گندم درجه پایین و نیز فرقی هم نیست بین این كه زیادی از همان جنس باشد و یا از جنس دیگر یك كیلو گندم بفروشد به دو كیلو گندم یا یك كیلو گندم بفروشد به یك كیلو گندم با یك سیر برنج و همچنین فرقی نیست كه زیادی عینی باشد مثل همین كه گندم بفروشد به بیشتر یا حكمی باشد مثل این كه یك كیلو گندم را بفروشد به یك كیلو گندمی كه دو ماه دیگر می گیرد.
چند نكته درباره ربا
ـ برای دوری از ربا، لازم است كه افرادی كه اهل تجارت هستند طبق روایت وارده، از مسائل و احكام ربا مطلع باشند.
ـ كلمات و گفتار در ایجاد و عدم آن، نقش اساسی دارند؛ مثلا شخصی كالای را به صورت نسیه یا قسطی می خرد، فروشنده بعد از بیان قیمت نقدی، می گوید: این قیمتش صد هزار تومان است و برای سه ماه دیگر سودش می شود صد و بیست هزار تومان، این گونه گفتار شبهه ربا دارد اما اگر بگوید قیمت نقدی این قدر و قیمت نسیه سه ماهی صد و بیست هزار تومان است بدون بكار بردن كلمه سود كه شبهه ربا ندارد و یا در خرید و فروش طلا، نباید كلمه تعویض را بكار برد و باید كلمات خرید و فروش مطرح شود. هم چنان كه در برخورد و گفتگو بین افراد جملات در معنی شاید یكی باشند ولی از جهت ظاهری بعضی جمله ها قشنگ هستند و بعضی جمله ها زشت
ـ گاهی امور بانكی قوانین آن از لحاظ شرعی صحیح است اما مجریان امور بانكی وارد نیستند یا حوصله بكارگیری آن را ندارند.
ـ جو و گندم یك جنس حساب می شوند پس اگر یك من گندم را به دو من جو بفروشد ربوی و حرام است.
ـ برای رهائی از ربا اگر كسی چیزی را به جنس كمتر ضمیمه كند و یا به هر دو طرف معامله ضمیمه كند حلال است و یا دو معامله جدا گانه انجام دهند یعنی یك من گندم خود را بفروشد دو تومان و و یك من و نیم بخرد به دو تومان. و یا یكی جنسش را بفروشد و دیگری ببخشد یا صلح كند.
ـ بین چهار طایفه ربا نیست؛ بین پدر و فرزند؛ هر یك می تواند از دیگری زیادتر بگیرد؛ بین زن و شوهر هم ربا نیست؛ بین عبد و مولی هم ربا نیست و مسلمان می تواند از كافر حربی ربا بگیرد ولی نمی تواند ربا بدهد و از كافر ذمی هم نمی شود ربا گرفت.
ـ ربا در صورتی حرام است كه از ابتدا شرط زیادی و سود بشود ولی اگر از ابتدا شرط نبوده بلكه بعدا چیزی اضافه بصورت هدیه یا چیز دیگر بدهد حرام نیست بلكه كار خوبی هم هست كه كسی كه از دیگری قرض می گیرد موقع تحویل قرض خود هدیه ای هم به قرض دهنده بدهد تا سنت قرض دادن تشویق شود.
ـ همچنان كه ربا گرفتن حرام است ربا دادن هم حرام است بلكه شاهد و كاتب و نویسنده بیع و قرض ربوی هم حرام است.
– مالی را كه كسی با شرط ربا قرض می گیرد چون قرض فاسد است مالك آن نمی شود و اگر در آن تصرف كرد و منفعتی در آن پیدا شد مال قرض دهنده و مالك اصلی می باشد مثلا اگر گندم را بصورت ربائی قرض كند و آن را بكارد گندمی كه برداشت می كند مال قرض دهنده گندم است اما در صورتی كه قرض گیرنده یقین دارد كه اگر بشرط سود هم نبود قرض دهنده راضی بود كه در آن تصرف كند تصرفش اشكال نداد و مالك منفعت می شود.
– كسانی كه ربا می خورد می گویند ربا هم یك نوع معامله است و فرقی بین آن ها نیست چون معامله حلال است ربا هم حلال است در حالی كه بین معامله و ربا بسیار فرق است زیرا معامله عبارت است از عوض كردن مالی كه از آن بی نیاز است به مالی كه به آن نیازمند است و این امری است عادلانه و عاقلانه و لازمه حیات اجتماعی انسان است اما ربا عبارت است از دادن مالی كه از آن بی نیاز است به دیگری كه به آن نیازمند است به شرطی كه در موقع پس دادن همراه با زیادتی بدهد.
– ربا خوار از آثار خیر و بركت معنوی كه در كسب و كار و جنبش و سعی در تحصیل معاش است محروم است چنان چه رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند عبادت هفتاد قسم است و افضل اقسام آن طلب مال حلال است. و نیز فرمودند تاجر راست گفتار درست كردار با انبیا محشور است و صورتش مانند ماه شب چهارده می درخشد. مال ربوی هر چند فراوان باشد عاقبتش بی بركت است چنان چه تجربه ثابت كرده مال ربوی دوام ندارد و عذابش برایش می ماند.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.