توضیحات
تحقیق کنترل کیفیت محصول
تاریخچه:
پیدایش کنترل کیفیت تقریباً هم زمان با پیدایش صنعت می باشد. در دوران قرون وسطی کیفیت موردنیاز صنعت، مستلزم کنترل بسیار وسیع به همراه آموزش هاي درازمدت بود.
این آموزش ها باعث می شد که کارگر درمورد کیفیت محصول احساس افتخار کند. تخصصی شدن کارها در دوران انقلاب صنعتی نمود پیدا کرد. درنتیجه، کارگر تمام یک محصول را نمی ساخت بلکه تنها مسئول ساخت قسمتی از آن بود . این تغییر باعث پایین آمدن کیفیت محصولات شد.
به دلیل آن که درآن دوران،کالاها پیچیده نبودند،کیفیت چندان با اهمیت به نظر نمی رسید. درحقیقت، به علت افزایش بهره وري ، قیمت محصولات کاهش یافت که نتیجه آن، پایین آمدن انتظارات مشتریان بود.
هرقدر که محصولات پیچیده تر و شغل ها تخصصی تر می شدند، بازرسی محصولات بعد از ساخت آنها ضروري تر به نظر می رسید.
در سال 1924 شوهارت از شرکت آزمایشگاه هاي تلفن بِل، یک نمودار آماري براي کیفیت متغیرهاي محصولات ارائه داد. از این نمودار به عنوان نقطه شروعی براي کنترل کیفیت آماري SQC نام برده می شود.
سپس درهمان دهه داج و رامینگ هردوازهمان شرکت، فن نمونه برداري براي پذیرش را به جاي بازرسی صددرصد ارائه دادند.
ارزش کنترل کیفیت آماري در سال 1942 آشکار شد؛ ولی متأسفانه مدیران آمریکایی درشناخت آن راه خطا رفتند.در سال 1950 ادوارد دمینگ که SQC را از شوهارت آموخته بود، چند دوره سمینار در مورد روشهاي آماري براي مهندسان ژاپنی و درمورد مسئولیت کیفیت براي مدیران ارشد اجرایی سازمان هاي بزرگ ژاپنی ارائه داد. ژوزف ژوران در سال 1954 براي اولین بار به ژاپن سفرکرد. وي بر مسئولیت کنترل براي دسیابی به کیفیت، تأکید بسیاري نمود.
ژاپنی ها با استفاده از این مفاهیم، استانداردهایی را براي کیفیت وضع کردند. در سال 1960، اولین دوایر کنترل کیفیت به منظور بهبود کیفیت ایجاد شدند. همچنین کارگران ژاپنی فنون ساده آماري را فراگرفته، آنها را به کار بستند. دراواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، مدیران آمریکایی به منظور پی بردن به معجزه ژاپنی ها، سفرهایی را به ژاپن انجام دادند.
مقدمه:
شاید اصطلاح کنترل کیفیت فراگیر (Total Quality Management)
TQM یکی از متداولترین اصطلاحات تجارت باشد که در سالهاي اخیر در مورد تمامی تلاشهاي انجام شده براي پیشبرد و بهبود کیفیت به کاررفته است. کنترل کیفیت فراگیر، بهبودي در روشهاي سنتی انجام کاروتجارت وفنی اثبات شده براي تضمین بقا در جهان رقابتی کنونی به شمار می رود.
درتجزیه لغت TQM با سه کلمه زیرسر و کار داریم :
- فراگیر: نشان دهنده همه گیر بودن آن است.
- کیفیت: درجه تطابق کالاي تولید شده یا خدمت ارائه شده با نیاز مشتري را بیان می کند.
کنترل: فن،هنر یا روش اداره کردن،کنترل کردن،هدایت کردن و… است.بنابراینTQM هنرمدیریت تمام مجموعه براي به دست آوردن بهترین هاست.
فهرست:
کنترل کیفیت محصول 1
تاریخچه: 3
مقدمه: 4
اصول اساسی : 9
کنترل کیفیت جامع : 11
اصل اول: 12
اصل دوم: 13
اصل سوم : 13
ابزارهاي بهبود کیفیت : 14
نمودارجریان : 15
نمودار تخصیص منابع: 17
نتیجه گیری: 17
منابع 19
منابع:
- ساموئل کی هو – مدیریت کیفیت جامع (TQM) نگرشی منسجم (اجراي کیفیت جامع از طریق 5S ژاپنی و ISO 9000.)
- ساساکی نائوتو؛از تولید کالاهاي بنجل تا تسخیربازارهاي جهانی؛انتشارات تدبیر1370
- اسمیت کیت؛مدیریت کیفیت فراگیردر بخش دولتی؛نشریه مدیریت دولتی؛1373
- امیران حیدر؛مدیریت مشارکتی ازطریق گروه هاي کنترل کیفی؛انتشارات آذین؛1371
- فیضی کاوه؛ضرورت حیاتی کیفیت یادرپی بهترین آن، تازه هاي اقتصاد؛1372
- مرجع کامل
- . مجله تدبیر، شماره 115 .
- دستورالعمل اجراي نظام آراستگی ( واحد مدیریت کیفیت شرکت پارس خزر رشت).
- آلن بیچ – مدیرطت جامع کیفیت براي آموزش . ترجمه : ابوالفتح لامعی (انتشارات کمیته کشوري ارتقاي کیفیت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) .
- دولان و همکاران ، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی . (انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزي1381 )
- . لامعی ابوالفتح – کارگاه مقدماتی ارتقاي کیفیت (انتشارات کمیته کشوري ارتقاي کیفیت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) .
- لامعی ابوالفتح و همکاران – کنترل آماري فرآیند (انتشارات کمیته کشوري ارتقاي کیفیت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) .
- http://www.irandoc.ac.ir
- http://www.imi-tadbir/tadbir
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.