توضیحات
عنوان: پروژه بازاریابی از طریق ورزش
- چکیده
- مقدمه
- ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻧﻴﺎز-
- پیشینه پژوهش
- انواع ورزش و ضرورت توجه به آن
- تعریف بازاریابی ورزشی
- ﺑﺎزار ورزﺷﻲ
- اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺎزارﻳﺎبی ورزﺷﻲ
- اﺑﻌﺎد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ
- وﻇﺎﻳﻒ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزارﻳﺎبی ورزشی
- ﺗﻘﺴﻴﻤﺎت ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ
- ﺗﺠﺰﻳﻪ وﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ
- ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﺎزارﻳﺎبی ورزشی
- ﻧﻘﺶ ﺑﺨﺶ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ درﻛﻴﻔﻴﺖ ورزش
- ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰي اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ
- ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزش
- سطوح بازاریابی ورزشی
- مزایای بازاریابی ورزشی
- معایب بازاریابی ورزشی
- مثال هایی از بازاریابی ورزشی
- موانع بازاریابی مؤسسه های ورزشی
- موانع درون سازمانی مؤسسه های ورزشی
- بیان موضوع و رابطه موضوع با سازمان های ورزشی
- بازاریابی رابطه مند در صنعت ورزش (ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮي)
- وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت
- آﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎزارﻳﺎبی ورزﺷﻲ
- ﻣﺪﻝ ﺳﺎﺯﯼ ﺁﻣﻴﺨته ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﻭﺭﺯﺵ ﮐﺸﻮﺭ
- ﻣﻨﺎﺑﻊ دراﻣﺪي رﻗﺎﺑﺘﻬﺎي ورزﺷﻲ
- ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮي
- منابع
چکیده
ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ورزﺷﻲ، ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﻲ ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ اﺳﺖ .اﻣﺮوزه ﺑﺴﻴﺎري از ﻓﺪراﺳﻴﻮﻧﻬﺎ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي ورزﺷﻲ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ را ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ و ﻃﺒﻖ آن ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. اﻧﻬﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ورزﺷﻲ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ورزش و رﻗﺎﺑﺘﻬﺎ و ﻣﺤﺼﻮﻻت ورزﺷﻲ و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن اﺳﺖ.در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت از ﺟﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ اﺳﺖ و ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ورزﺷﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮي ﮔﺮا ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ اﺷﻨﺎ ﺷﻮد. ﻛﻴﻔﻴﺖ ورزﺷﻲ و ﺧﺪﻣﺖ ورزﺷﻲ در ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزش، ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ دارد .اﻳﻦ ﺑﺤﺚ در ﻣﻔﻬﻮم ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺮ ﺧﺪﻣﺎت ﻳﺎ ﻣﺤﺼﻮﻻت ورزﺷﻲ اﻳﺠﺎد ﺷﺪه ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ اﺳﺖ درﺣﺎﻟﻴﻜﻪ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ورزﺷﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎم ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي ورزﺷﻲ ﺑﺮاي اﻓﺰودن ارزش ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ورزﺷﻲ ﺧﻮد اﻧﺠﺎم ﻣﻲ دﻫﻨﺪ .در اﻳﻦ ﻧﮕﺮش ﺑﺎزارﻳﺎﺑﺎن ورزﺷﻲ ﻣﻘﺮرات داوري ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ را در ﻣﻮرد ﻫﺮ ﻣﺤﺼﻮل در ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ.ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ورزﺷﻲ ﺑﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﺎن ﻛﻤﻚ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن ورزش را ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
مقدمه
اﻣﺮوزه ﺑﺎزارﻳﺎﺑﺎن ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺸﻲ ﺳﺨﺖ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ در ﻣﺤﻴﻂ اﺑﺮ رﻗﺎﺑﺘﻲ و ﺑﺎزارﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺨﺶ ﺑﻨﺪي ﺷﺪه اﻣﺮوزي اﻗﺪام ﺑﻪ ﻧﻮاوري ﻛﻨﻨﺪ .دراﻗﺘﺼﺎدي ﻣﺼﺮف ﮔﺮا ﻛﻪ ﺑﺎزارﻫﺎ از ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ اﺷﺒﺎع ﺷﺪه اﻧﺪ و اﻳﻦ اﻗﺘﺼﺎد ﻫﻤﭽﻨﺎن در ﻛﻨﺎر ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺣﻴﺎت ﺧﻮﻳﺶ اداﻣﻪ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮروزﺑﻴﺸﺘﺮ و ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﺑﺮاﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﻬﺎي ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺗﺠﺎري و ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺳﻨﺘﻲ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ ﭘﻴﺪا ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .ﻫﺮ ﭼﻨﺪ وﻳﮋگی های اﺻﻠﻲ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺨﺶ ﺑﻨﺪي ﺑﺎزار و ﺗﻜﺜﻴﺮ ﻣﺎرﻛﻬﺎي ﺗﺠﺎري در ﺑﺎزارﻫﺎي آﻳﻨﺪه اﻧﻬﺎ دﻳﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد ﺗﺎ ﺧﻮد ﻣﻘﺪﻣﻪ اي ﺑﺮاي ﺳﻘﻮط ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ درﮔﻴﺮ ورزش اﺳﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮدش را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺨﺸﻲ از ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ ﺑﺒﻴﻨﺪ و ﺗﻼش ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ در ﺟﻬﺖ اﻳﺠﺎد ﺟﺎذﺑﻪ ورزﺷﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ وﻇﻴﻔﻪ در ﺣﻮزه ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ داراي ﻧﻘﺸﻲ در ﺣﻴﻄﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ اﺳﺖ ﻣﺠﺎب ﺷﺪه و ﻛﺴﺎﻧﻲ را ﻛﻪ در ﺟﻬﺖ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ و ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ واﻗﻌﻲ ورزش ﺗﻼش ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﮔﺮد ﻫﻢ آورﻧﺪ. ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻳﻚ ﺣﻮزه اﺻﻠﻲ ﻋﻤﻠﻲ ﺑﺮاي ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ اﻣﺮوزي اﺳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮرد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﮕﺮﻳﺴﺖ ﻧﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﻔﻬﻮم ﻧﻈﺮي و ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻚ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺸﺘﺮك ﺑﺮاي ﺗﻤﺎﻣﻲ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ را ﺗﻨﻬﺎ در ﺣﻴﻄﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻳﻚ ﻓﺮد دﻳﺪ، ﺑﻠﻜﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ درﺣﻮزه وﻇﺎﻳﻒ ﻫﺮ ﻓﺮدي اﺳﺖ ﻛﻪ درﺣﺮﻓﻪ ورزﺷﻲ ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﻛﺎرﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .ﻏﺎﻟﺒﺎ اﻳﻦ ﺑﺎور وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺿﻌﻴﻒ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﺮﺧﻲ از اﻋﻤﺎل ورزشی اﺳﺖ. این باور ناشی از آن است که این اصطلاح درک نشده و آنگونه که باید توسط هر فرد اجرا شود عمل نشده است.(وات، 1381)
امروزه یکی از صنایع سودآور صنعت ورزش است. ورزش های عمده مانند کریکت، فوتبال، تنیس، و همچنین علاقه مندی های خاص کشورها مانند بیسبال، فوتبال آمریکایی، راگبی و غیره به دنبال مردم سراسر جهان است. مردم تمایل دارند پول خود را صرف تماشای رویدادها و مسابقات ورزشی کنند. محصولات تایید شده توسط ورزشکاران، مثل محصولات تایید شده توسط بازیگران، به یک بازار سودآور در این حوزه تبدیل شده است. محصولات تبلیغاتی در طول رویدادهای ورزشی تلویزیونی یک روش بازاریابی استوار و درست است. بازاریابی ورزشی به ویژه برای مارک های تبلیغاتی به منظور ارتقاء محصولاتی است که با ورزش در ارتباط هستند . این نوع بازاریابی به بازیکنان ، تیم ها و باشگاه های ورزشی وابسته است. ورزشکاران افراد مشهوری هستند و یک جفت کفش ورزشی که توسط یک ورزشکار حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد می تواند موفقیت خود در بازار را تضمین کند. این نیز برای سازمان هایی است که حامی یک رویداد ورزشی بزرگ هستند برای تبلیغ محصول بسیار حیاتی است. اسپانسرها همچنین محصولات خود را در عرصه ای که در آن رویداد ورزشی برگزار می شود، تبلیغ می کنند. بازاریابی ورزشی به ترویج کالاها و خدمات با استفاده از رویدادهای ورزشی و تأیید ورزشکاران و تیم های ورزشی اشاره دارد. این امر همچنین شامل ارتقای ورزشکاران، تیم های ورزشی و رویدادهای ورزشی می شود تا درآمد حاصل از منافع عمومی را رشد دهد. مفهوم بازاریابی ورزشی در مورد ارتقاء ورزش به طور کلی و ترویج محصولات دیگر از طریق ورزش است. این نوع بازاریابی در مورد استفاده از یک استراتژی خاص کمتر و بهرگیری بیشتر از ورزش برای کمک به تلاش های بازاریابی بیشتر مورد توجه است. این امر می تواند به طور خاص هنگامی مفید باشد که یک رویداد ورزشی بزرگ در حال انجام است و مورد علاقه جمعیت بزرگی است. بازاریابی ورزشی بر روی انواع سیستم عامل ها، از جمله بیلبوردها، تابلوهای داخل ورزشگاه، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رسانه ای و تبلیغات رسانه های اجتماعی انجام می شود. عامل ورزشکار به طور معمول تضمین می کند که برخی از مارک ها و محصولات خود را مورد تائید بازار ببینند. در حقیقت، در مواردی که عوامل خاصی در نظر گرفته شده اند، مانند میزان بالای محبوبیت کریکت مردانه در هند، این بخش از ورزش های خاص بسیار مورد توجه اند. ورزشکاران و تیم ها ممکن است یک محصول خاص یا یک تصویر برند را تأیید کنند. به طور عمده، هر چیزی از یک علت خیرخواهانه به نام تجاری ورزشی ممکن است توسط ورزشکاران ارتقا یابد. ورزشکاران و تیم های ورزشی بسیار محبوب هستند و با استفاده از این محبوبیت هم تولید کننده کالا و خدمات و هم ورزشکاران و تیم های ورزشی می توانند سود ببرند. مصرف کننده بخشی از فرآیند خرید محصولات تأیید شده از طریق ورزش است. تولید کننده .(Sport marketing quarterly, 2012) ورزشکاران، تیم ها و رویدادها را حمایت می کند.
اﻣﺮوزه ﺗﻌﺎرﻳﻒ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺑﺮاي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺑﻴﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻫﺮ ﻛﺪام از اﻳﻦ ﺗﻌﺎرﻳﻒ ﺑﻴﺎن ﻛﻨﻨﺪه ﮔﻮﺷﻪ اي از ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ اﺳﺖ،ﺑﺮﺧﻲ ازﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ را ﻓﺮاﻳﻨﺪ ارﺿﺎي ﻧﻴﺎزﻫﺎ و ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎي ﺑﺸﺮ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻓﻴﻠﻴﭗ ﻛﺎﺗﻠﺮ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈردراﻳﻦ رﺷﺘﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از” فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله”. (حسن زاده، 1384)
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.