توضیحات
عنوان: همبستگی استراتژیک مدیریت دانش و ارزش آفرینی
- مقدمه
- مبانی نظری
- مديريت دانش
- ارزش آفرینی
- نقش مدیریت دانش در ایجاد ارزش
- روش تحقیق
- مروری بر مطالعات و مقالات مرتبط
- نتیجه گیری
- منابع
مقدمه
عصر حاضر، عصر تغییر و تحول سریع دانش است. هر پنج سال و نیم حجم دانش دو برابر می شود، درحالیكه عمر متوسط آن كمتر از چهار سال است. در چنین شرایطی دانش به عنوان یک منبع ارزشمند استراتژكی و دارایی مطرح می شود كه نیازمند مدیریت است. اگر به شرایط فوق، رقابت شدید موجود در بازار را نیز اضافه نماییم، اهمیت مدیریت كردن دانش موجود در شركتها و سازمان ها در اقتصاد دانش محور كنونی دو چندان می شود. (جلالی و همكاران،1386).
امروزه دانش و مدیریت صحیح یکی از مفاهیم اساسی برای رقابت و موفقیت سازمانها مطرح می باشد. مدیریت دانش رشته ای است که رهیافتی یکپارچه را برای تشخیص، تسخیر، ارزیابی، بازیابی و اشتراک همه موجودی اطلاعات یک سازمان ارائه می کند. مدیریت دانش کمک می کند که افراد در سازمان با هم ارتباط برقرار کرده و دانش خویش را به اشتراک بگذارند. تقسیم و پراکندگی دانش در داخل سازمان، پیش شرط حیاتی برای ایجاد اطلاعات و تجاربی است که سازمان می تواند از آن استفاده کند و موفقیت سازمان را در عرصه رقابت تنظیم می کند.( فرج اله زاده1392)
امروزه دانش به عنوان یک دارایی کلیدی و ارزشمندی شناخته شده که مبنای رشد پایدار و رمز حفظ مزیت رقابتی ماندگار در بهبود شایستگی سازمانی هیچ گونه شکی وجود ندارد(سان[1]، 2010: 7747). و دانش منبعی راهبردی برای سازمان است که نقش اساسی در ایجاد مزیت رقابتی پایدار دارد. سازمان های زیادی از مدیریت دانش به عنوان یک راهبرد اساسی در راستای دستیابی به مزیت رقابتی استفاده می نمایند. از اوایل دهه 1990 مدیریت دانش در راستای افزایش بهره وری و اثربخشی به صورت یک عامل حیاتی درآمده است (ال.کارولینا[2]، 2011)
یکی از مهم ترین وظایف مدیران اتخاذ تصمیم صحیح و عملیاتی کردن آن است. با توجه به ویژگی های عصر حاضر سازمان های موفق درصدد تمرکز برای درک نیازهای مشتری و خلق ارزش بیشتر برای وی هستند و از این رو تصمیمات موثر در سازمان ها با تحقق چنین اهدافی همراه است. (عباس زادگان، 1385)
عصر شناختی، مبتنی بر اقتصاد مادیات غیرمجاز، رشد دینامیک و پیچیدگی بخش های اقتصادی را افزایش می دهد و تعیین نظریه مدیریت جدید برای سازمان ها بر اساس سه محرک: (i) سرعت، با تغییر در زمان واقعی؛ (ii) اتصال همراه با اشکال و ابزار برقراری ارتباط؛ (iii) نامناسب بودن مربوط به افزایش ارتباط بین منابع غیرمستقیم که موجب انقلاب در سازمان مدیریت است، صورت می گیرد (مایر، دیویس[3]: 1999 ؛ ادوینسون، مالونی[4]، 1997).
در این زمینه، هماهنگی استراتژیک مدیریت دانش به عنوان هسته ای از مباحث استراتژیک سازمان ، نشان دهنده ی تولید ارزش برای حفظ رقابت با وابستگی: ( i) استراتژیک تفکر – مسئولیت هدف و روند جهت یابی؛ (ii) توسعه کانون های فعال – فیزیکی، ذهنی و فضایی، فضای ماشین در دسترس و عمدا عملیاتی ایجاد می شود، که با هدف ایجاد و ایجاد مجدد دانش است؛ (iii) شایستگی های شناختی یادگیری (دانش، مهارت ها، نگرش ها، ارزش ها و تجربیات بیش از آن که نیازمند موقعیت سازمان های تعیین شده در ساختار شرکت باشد و باید شناسایی، بسیج و آموزش داده شوند تا عملکرد برتر و ارزش افرینی اضافی برای کسب و کار صورت گیرد. (آلوارنا نیتو[5]،2008 ؛ لوپز[6]،2013 ؛ نوناکا، تاکشی[7]،1997 ؛ ریزینده[8]،2006 ؛ شیرکی[9]،2011 ؛ ویتینگون[10]،2002).
در اهمیت مدیریت دانش می توان به این نکته اشاره کرد که، دانش یک عامل رقابتی کلیدی در اقتصاد جهانی درنظر گرفته شده است. استفاده از مدیریت دانش این امکان را برای سازمان ها فراهم می کند که ضمن شناسایی فرصت ها، مزیت رقابتی و خلق ارزش را افزایش دهند. دانش تنها منبعی در سازمان است که در اثر استفاده، نه تنها از ارزش آن کاسته نشده، بلکه بر ارزش آن نیز افزوده می شود. باتوجه به موارد مطرح شده، برای بررسی ارتباط مدیریت دانش و خلق ارزش، به بررسی این موضوع پرداخته خواهد شد و در پی پاسخ به این سوال خواهند بود که: میان مدیریت دانش و ارزش آفرینی همبستگی استراتژیک وجود دارد. این مقاله از طریق روش مروری انجام خواهد گرفت و مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند را بصورت خلاصه و متناسب با متن، آورده می شود.
مبانی نظری
مدیریت دانش
مدیریت دانش، از مباحث نوظهور در مدیریت است كه به شدت مورد توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقع شده است. مهم ترین ركن مدیریت دانش، پیاده سازی و اثربخشی آن است. چرا كه دیگر مطالب مرتبط با آن همگی به عنوان مقدمه ای جهت بسترسازی و استفاده از آنها برای تحقق عملی مدیریت دانش به شمارمی روند (افرازه، 1384).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.