توضیحات
عنوان: مرور نظام مند حاکمیت شرکتی و نظریه های آن
- مفاهیم حاکمیت شرکتی
- نقش و اهمیت حاکمیت شرکتی
- سازوکارهای حاکمیت شرکتی
- اصول حاکمیت شرکتی
- نظریه های حاکمیت شرکتی
- تئوری نمایندگی جنسن و مک لینگ
- تئوری ذینفعان
- تئوری حاکمیت شرکتی مبتنی بر روابط
- تئوری نزدیک بینی بازار[1]
- نتیجه گیری
- منابع و مآخذ
مفاهیم حاکمیت شرکتی
حاکمیت شرکتی یکی از جنبههای اصلی و پویای تجارت شده و توجه به آن به طور فزایندهای رو به افزایش است. پیشرفت در اعمال حق حاکمیت شرکتی در سطح جهانی صورت میگیرد(رستمی و همکاران، 1398، ص 1). حاکمیت شرکتی مجموعه ای از مکانیزم های کنترلی درون سازمان (اکثراً اختیاری) و برون سازمانی(اکثراً شامل قوانین و مقررات) می باشد که تعادل مناسب میان حقوق صاحبان سهام از یکسو و نیازها و اختیارات هیئت مدیره را از سوی دیگر برقرار می نماید و در نهایت این مکانیزم ها اطمینان معقولی را برای صاحبان سهام و تهیه کنندگان منابع مالی و سایر گروه های ذینفع مبنی بر برگشت سرمایه گذاری با سود معقول و لحاظ شدن منافع ایشان، فراهم نمایند. در یک بیان کلی راهبری شرکتی، سیستم کنترل و هدایت شرکت است. سیستمی که ارتباط بین شرکت و ذینفعان آن را تعیین، کنترل و هدایت می نماید. راهبری شرکتی در سطح خرد دستیابی به اهداف شرکت و در سطح کلان تخصیص بهینه منابع را دنبال می کند(صراف، روخ چکار و پرتوی، 1398، ص 55). حاکمیت شرکتی نقش مهمی در به حداکثر رساندن ثروت سهامداران دارند حاکمیت شرکتی خوب باعث افزایش ارزش بازار یک شرکت می شود(معینیان و کامیابی، 1398، ص 1).انجام تحقیق
حاکمیت شرکتی به یک موضوع جالب و جذابی برای پژوهشگران تبدیل شده است. کمیته ی مالیه ی حاکمیت شرکتی اینگونه بیان کرد که حاکمیت شرکتی به عنوان یک فرایند و ساختار قابل کاربرد برای اداره و مدیریت و سازمان دهی کسب و کار و امور سازمانی در جهت ارتقا و بهبود رونق کسب و کار و پاسخگویی شرکت در مقابل اهداف کلی تعریف می شود(زابری، احمد و واهه[2]، 2016، ص 288). تصمیم گیری حاکمیت شرکتی فرایندی بسیار پیچیده است. و عبارت است از مسئولیت ها و شیوه های بکار برده شده توسط هیئت مدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیکی که تضمین کننده دستیابی به هدف ها، کنترل ریسک ها و مصرف مسئولانه منابع است(برانداس[3]، 2013، ص 775-774).
از آنجایی که حاکمیت شرکتی در برگیرنده مجموعه قواعد، سیاست ها و روابط بین سهامداران، مدیران و سایر افراد ذینفع می باشد که متضمن برقراری نظام کنترلی به منظور تامین منافع ذینفعان و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی است و می تواند از قدرت مدیران در پیگیری منافع شخصی کاسته و باعث بهبود عملکرد شرکت شود، لذا تضاد منافع سهامداران و مدیران موضوع اصلی در ادبیات حاکمیت شرکتی می باشد. سرمایه گذاران انگیزه و قدرت کافی برای نظارت مدیران را دارند و اغلب از هیات مدیره به عنوان اهرم اجرایی اصول حاکمیت شرکتی یاد می کنند. شرکت ها نیز معتقدند که حاکمیت شرکتی مناسب، مدیریت و کنترل اثربخش واحدهای تجاری را تسهیل و قادر به ارائه بازده بهینه برای کلیه ذینفعان می باشد(نخعی و احمدپور، 1399، ص 1).
حاکمیت شرکتی قوانین و رویه ها را برای تصمیم گیری در امور شرکت را مشخص می کند و ساختاری را برای تنظیم و رسیدن به اهداف تعیین شده را فراهم می آورد. از طرف دیگر منعکس کننده زمینه های اجتماعی، محیط رقابتی و بازار است. جاربوی و دیگران در سال 2014 اظهار کردند که حاکمیت شرکتی مکانیزمی است که که به اقدامات، سیاست ها و تصمیمات شرکت و ارتباطات بین سهامداران و ذینفعان کمک می کند. در واقع مجموعه ای راهگشا از رویکردهایی است که به بهبود عملکرد شرکت کمک می کند(جاربوی، جئوتات و بوژلبین[4]، 2015، ص 2). افزون بر این، حاکمیت شرکتی تمایل دارد در کشورهای در حال توسعه ضعیف تر باشد. حاکمیت شرکتی اثربخش و کارآمد شفافیت سازمانی و افشای اطلاعات بیشتر را ارتقا و بهبود می بخشد و بطور بالقوه باعث کاهش عدم تقارن اطلاعات می شود. به عنوان یک نتیجه، حاکمیت شرکتی ممکن است دارای تاثیری بر ارتباط بین مالکیت و نقدینگی باشد. اینگونه فرض می شود که حاکمیت شرکتی از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعات بر مالکیت تاثیر می گذارد. پرومین و دیگران در سال 2012 گزارش دادند که نقدینگی بازار بورس به کیفیت حاکمیت شرکتی بستگی دارد. حاکمیت شرکتی و موثر و کارآمد شفافیت سازمانی را تسریع کرده و توسعه می دهد، درنتیجه از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعات باعث بهبود نقدینگی می گردد(پورمین، جورونگ، ژیراپون، و تونگ[5]، 2016، صص 13-7).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.