توضیحات
عنوان: مدل مفهومی صنعت ورزش ایران
- مدل مفهومی صنعت ورزش ایران
- جمع بندی
- منابع
مدل مفهومی صنعت ورزش ایران
ورزش یکی از اشکال پیشرفته ی پدیده ی حرکت در انسان محسوب می شود که مهمترین ویژگی آن، وجود نظم و سازماندهی است و کسب مهارت و به کارگیری آن در ورزش از ارکان آن محسوب می شود (خولی، 1383). مولین (1983) برای اولین بار از ورزش به عنوان یک صنعت یاد کرد. او اشاره کرد که هر گونه فعالیت ورزشی حرفه ای و غیر حرفه ای که موجبات افزایش افزوده کالاها و خدمات ورزشی را فراهم آورد، صنعت ورزش محسوب می شود. صنعت ورزش به کلیه خدمات و تولیدات حوزه ورزش، تفریحات و تندرستی گفته می شود و همانند یک صنعت، محصولات و خدمات نوآورانه ی متوعی را خلق می کند (Davis and Hilbert, 2013). صنعت ورزش همانند سایر صنایع دارای محصول و کالاست و رویدادهای ورزشی به عنوان مهمترین محصول آن به شمار می آید. در کل صنعت ورزش به مجموعه فعالیت های مرتبط با تولید بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته می شود که در ارتقاء ارزش افزوده نقش داشته باشند. امروزه صنعت ورزش برای همة حكومت ها اهمیتی دوچندان یافته است چرا كه با استفاده از ورزش اهداف گوناگونی در مسیر بهبود اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، رفاهی و سلامتی دنبال می شود و در صورت وجود مدیریت و ساختاری صحیح می توان به این اهداف دست پیدا كرد. به عبارت دیگر، امروزه فراگیر شدن صنعت ورزش، به عنوان ابزاری برای توسعه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره مطرح ا ست لذا لزوم تبیین عوامل مؤثر در ر شد و تو سعة این ابزار می تواند در نیل به اهداف و سیاست های استراتژیک كشورها مؤثر واقع شود (سجادی و همكاران، 1396). توانایی ورزش برای ایجاد یک نظام اقتصادی مستقل باعث شده است تا امروزه از ورزش به عنوان یک صنعت یاد شود.
صنعت ورزش نوعی از اقتصاد است که در آن کسب و کارها و خدمات مورد نیاز مشتریان بر ورزش و فعالیت های ورزشی متمرکز می باشد (O’Sullivan et al., 2003). در قرن حاضر به هیچ وجه نمیتوان از اهمیت اقتصادی و آثار مستقیم و غیرمستقیم ورزش و تفریحات سالم در توسعه جوامع مختلف چشم پوشی کرد. دانش و اطلاعات حاصل از بررسی آثار اقتصادی این صنعت مهمترین ابزار تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های صحیح اقتصادی هر کشور در این بخش محسوب می شود (قالیباف، 1389). بنابراین، این صنعت نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد. امروزه، ورزش به صنعتی وسیع تبدیل شده است که محصولات عرضه شده به خریداران در این بازار، شامل کالا، خدمات عملی و علمی که بهصورتی با ورزش مرتبط هستند می باشد. صنعت ورزش با فراهم آوردن امکانات پیشرفته و قابل دسترس، تجهیزات، کالا، خدمات و حمایتهای مالی، نقش مهمی در توسعه ورزش دارد (Lemke et al., 2013). بنابراین اگر شناخت صحیح و دقیقی درباره صنعت ورزش نداشته باشیم در برنامه های بعدی از جمله برنامه ریزی دچار خطا می شویم (smith, 2014).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.