توضیحات
تحقیق مدل دولت الکترونیکی سازمان ملل
چکیده
دولت الکترونیک یکی از پدیده های مهم حاصل از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که پیاده سازی آن تحولی بس عمیق در نحوه زندگی، اداره و رهبری کشورها داشته و ترکیبی از فناوری اطلاعات و شبکه اطلاع رسانی وب است که هدف آن ارائه مستقیم خدمات به شهروندان، کارکنان دولت ، بخش های تجاری و سایر بخش های دولت است. فرایند توسعه و پیاده سازی دولت الکترونیک یک فرایند جامع است که با توجه به اینکه شرایط کشورهای گوناگون جهان تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک از آنها از پیاده سازی دولت الکترونیک مقاصد ویژه ای را دنبال می کنند، بنابراین نمی توان یک روش یکتا را برای همه انها تجویز کرد. بنابراین فرایند توسعه دولت الکترونیک باید بر پایه شناخت و تحلیل درست از شرایط محیطی انجام گیرد.
در این تحقیق در ابتدا مفاهیم و تعاریف اولیه ای از دولت الکترونیک بیان خواهد شدو ودر ادامه به بیان مدل های گوناگون پیاده سازی دولت الکترونیک به ویزه مدل ارائه شده توسط سازمان ملل پرداخته می شود. در نهایت موقعیت ایران را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
کلمات کلیدی: دولت الکترونیک، خدمات الکترونیکی، دسترسی نامحدود، فناوری اطلاعات و ارتباطات.
مقدمه
در دهه هاي اخير، جهان شاهد تغييرات بنيادي در عرصه هاي گوناگون اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و آموزشي بوده است. صاحب نظران بر اين عقيده اند که اين تغييرات، به طور کلي، حاصل رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات است .اين تغييرات که از همگرايي رايانه اي و فناوري ارتباطات و جذب آنها در جامعه به وجود آمده، منجر به دگرگوني ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي شده است. استفاده خلاقانه از ابزارهاي فناوري اطلاعات، به خصوص اينترنت به عنوان شاخص ترين نماد عصر اطلاعات، منجر به افزايش رفاه جامعه بشري، صرفه جويي در وقت و هزينه، تسهيل روند انجام فعاليت ها و دستيابي آسان به اطلاعات گوناگون شده است. به عبارت ديگر، به لطف اين فناوري، محدوديت هاي زماني و مکاني به طرز شگرفي کاهش يافته است.دولت الكترونیك یكی از پدیده های مهم حاصل از به كارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است كه پیاده سازی آن تحولی بس عمیق در نحوه زندگی، اداره و رهبری كشورها داشته و تركیبی از فناوری اطلاعات و شبكه اطلاع رسانی وب است كه هدف آن، ارائه مستقیم خدمات به شهروندان، كاركنان دولت، بخش های تجاری و سایر بخش های دولت است.امروزه همه دولت هاي دنيا در تلاش هستند تا از فناوري اطلاعات به عنوان يك تسهيل كننده روند توسعه با قابليت هاي كم نظيري مانند هزينه پايين و جهاني سازي بيشترين بهره را برده و از آن براي بهبود زندگي شهروندان و توسعه سريع كشور استفاده كنند و زندگي مردم را بهبود بخشند. دولت الكترونيك تلاشي در همين راستا است. با ايجاد امكان دسترسي دائم شهروندان به انواع خدمات دولتي و سرعت بخشيدن به تعاملات ميان مردم و دولت و دولت با دولت علاوه بر افزايش رضايت عمومي از خدمات دولت، دستآوردهاي بزرگي مانند كاهش هزينه هاي دولتي، بالارفتن سطح عدالت اجتماعي، افزايش سرعت توسعه و بسياري دستآوردهاي ديگر حاصل مي شود.
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول: مروری برکارهای انجام شده
- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. 5
- معیار انتخاب کشورهای مورد مطالعه ……………………………………………………………………….. 7
- روند رشد رتبه دولت الکترونیک در کشورهای انتخاب شده ………………………………………………… 9
- راهبردهای توسعه دولت الکترونیک ……………………………………………………………………… 10
- راهبردهای توسعه دولت الکترونیک در کانادا ……………………………………………….. 10
- راهبردهای توسعه دولت الکترونیک در اسپانیا …………………………………………………… 10
- روش های توسعه دولت الکترونیک ………………………………………………………………………. 11
- روش های توسعه دولت الکترونیک در اسپانیا ……………………………………………….. 11
- روش های توسعه دولت الکترونیک در کانادا ……………………………………………… 12
فصل د.م: دولت الکترونیک
- مقدمه …………………………………………………………………………………………….. 16
- مفهموم دولت الکترونیک …………………………………………………………………………… 16
- اهداف دولت الکترونیک …………………………………………………………………………… 18
- الزامات اولیه دولت الکترونیک ……………………………………………………………………… 19
- ابعاد دولت الکترونیک …………………………………………………………………………….. 20
فصل سوم: ارزیابی درجه تحقق دولت الکترونیک
- مقدمه …………………………………………………………………………………………………. 22
- مدل های پیاده سازی دولت الکترونیک ………………………………………………………………….. 22
- مدل سازمان ملل ………………………………………………………………………….. 22
- مدل لاینه-لی ……………………………………………………………………………… 25
- مدل بلوغ دولت الکترونیک گارتنر …………………………………………………………. 27
- مدل ارزیابی دولت الکترونیک از دیدگاه سازمان ملل متحد………………………………………………… 28
- بررسی شاخص های سنجش دولت الکترونیک در ایران از دیدگاه سازمان ملل ………………………………. 33
- بررسی شاخص آمادگی دولت الکترونیک …………………………………………………… 33
- بررسی شاخص مشارکت دولت الکترونیک …………………………………………………. 35
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- دولت الکترونیک و امکان سنجی استقرار آن در ایران ……………………………………………………… 37
- موانع گسترش دولت الکترونیک ………………………………………………………………………….. 40
- دولت الکترونیک و روند آن در ایران ……………………………………………………………………. 43
فصل چارم: نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………… 47
منابع …………………………………………………………………………………………………………….. 48
منابع
[1] قبادی، پریسا؛ فرج اله رهنورد؛ اشکان سامی و نادر اسدیان فیلی، ارزیابی درجه تحقق دولت الکترونیک برمبنای مدل پنج مرحله ای سازمان ملل در استانداری استان لرستان، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، موسسه مدیریت فناوری اطلاعات، 1388.
[2] Beynon-Davies, Paul. “Models for e-government.” Transforming Government: people, process and policy 1, no. 1 (2007): 7-28.
[3] Ma, Xin, and Bao Xi. “Satisfaction evaluation of e-government based on structural equation model.” In Management Science & Engineering (ICMSE), 2014 International Conference on, pp. 110-114. IEEE, 2014.
[4] Shareef, Mohamed. “E-government: case study of a referendum in Maldives.” In Proceedings of the 1st international conference on Theory and practice of electronic governance, pp. 213-216. ACM, 2007.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.