توضیحات
عنوان: عوامل موثر بر بازار مسکن
- فصل اول- عوامل موثر بر قیمت مسکن
- مقدمه
- ﻣﺪل اﻳﺴﺘﺎی ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ
- تعیین فرم کلی تابع
- ﻣﺪل ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺷﺮح دادهﻫﺎی آﻣﺎری
- دﻻﻳﻠﻲ ﺑﺮای ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﺷﻬﺮﻫﺎ
- ﻧﺤﻮهی ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی
- تخمین مدل اقتصاد سنجی
- نتایج براورد در گروه اول ( تهران)
- نتایج براورد در گروه دوم (شهرهای بزرگ)
- نتایج براورد در گروه سوم (شهرهای کوچک)
- ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﻄﻠﻖ ﻛﺸﺶ ﻣﺘﻐﻴﺮها
- ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی
- فصل دوم- ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﺴﮑﻦ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ
- ﺣﺠﻢ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﻣﺴﮑﻦ
- ﺗﺤﻮﻻﺕ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﮑﻦ
- ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﻣﺴﮑﻦ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﭘﻨﺞ ﻣﺎﻫﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﺳﺎﻝ ١٣٩٤
- ﺳﺎﻳﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺁﻣﺎﺭی ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﻣﺴﮑﻦ
- ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻗﻴﻤﺖ ﻳﮏ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ﺑﻨﺎی ﻭﺍﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﻲ
- ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺳﻄﺢ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎی ﻫﺮ ﻭﺍﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﻲ
- ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺮ ﻭﺍﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﻲ
- ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺑﻬﺎی ﻣﺴﮑﻦ
- ﺟﻤﻊﺑﻨﺪی
- فصل سوم-عرضه و تقاضای مسکن
- ﻣﻘﺪﻣﻪ
- ﺳﻬﻢ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﺴﻜﻦ ﺩﺭ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭﻫﺎ
- ﻣﻮﺷﻜﺎﻓﻲ ﺣﺒﺎﺏ (ﺭﺷﺪ ﺑﻲﺭﻭﻳﻪ) ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ
- ﻗﻴﻤﺖ ﺯﻣﻴﻦ
- ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﮑﻦ
- ﺍﺟﺰﺍی ﺗﺸﻜﻴﻞﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺨﺶ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺴﻜﻦ
- ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺩﺭ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖﻭﺳﺎﺯ
- ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻏﻴﺮﻗﻴﻤﺘﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖﻭﺳﺎﺯ
- ﺍﺟﺰﺍی ﺗﺸﻜﻴﻞﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻏﻴﺮﻗﻴﻤﺘﻲ ﺩﺭ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﻣﺴﻜﻦ
- ﺩﺭﺁﻣﺪ
- ﺟﻤﻌﻴﺖ
- ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ
- ﻭﺍﻡﻫﺎی ﺑﺎﻧﻜﻲ
- ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ
- ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺣﺒﺎﺏ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﻣﺴﻜﻦ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ ﻭ ﺍﻳﺮﺍﻥ
- ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی
- منابع
مقدمه
ﻣﺴﻜﻦ ﻳﻜﻲ از ﻛﺎﻻﻫﺎی ﻣﻬﻢ اﻗﺘﺼﺎدی اﺳﺖ. ﻣﻬﻢ از آن رو ﻛﻪ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﻛﻠـﻲ دو ﻧـﻮع ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮای ﻣﺴﻜﻦ وﺟﻮد دارد: ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮای ﻣﺴﻜﻦ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺳﺮﭘﻨﺎه و ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﻪﻋﻨﻮان داراﻳـﻲ. درﺑﺎرهی ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻧﻮع ﺗﻘﺎﺿﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻣﺴﻜﻦ ﻳﻜﻲ از ﻧﻴﺎزﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺧﺎﻧﻮارﻫـﺎ اﺳﺖ. ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ اﻓﺮاد ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻦ ﺑﻪﻣﺜﺎﺑﻪ داراﻳﻲ ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺟﻪ دارﻧﺪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻛﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺎ ﻫﺪف ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری در اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺧﺮﻳﺪ و ﻓﺮوش ﻣﻲﺷﻮد. ﻳﻜﻲ از ﻧﻜﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻦ ﺑﻪﻋﻨﻮان داراﻳﻲ ﻣﻲﺷﻮد رﺷﺪ ﻗﻴﻤﺖ اﻳﻦ ﻛﺎﻻ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻮرم اﺳﺖ. ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ در ﻧﻤﻮدار (1) ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﺳﺎل ﭘﺎﻳﻪ 1376 ﺗﻨﻬﺎ در 4 ﺳﺎل ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴـﻜﻦ در اﻳﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ. اﻳﻦ اﻣﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ اﻓﺮادی ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻦ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان داراﻳـﻲ ﻧﮕـﺎه ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻫﻤﻮاره در اﻣﻨﻴﺘﻲ ﻧﺴﺒﻲ ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﻧﻜﺘﻪی ﺣﺎﻳﺰ اﻫﻤﻴﺖ دﻳﮕﺮ ﻓﺎﺻﻠﻪی زﻳﺎد ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ و ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت از ﺳﺎل 1380 ﺗـﺎﻛﻨﻮن اﺳـﺖ. ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪی اﻳﻦ دو ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻲﺗﻮان اﻧﺘﻈﺎر داﺷﺖ ﻛﻪ در ﻃﻲ اﻳﻦ ﺳﺎلﻫﺎ اﻧﮕﻴـﺰهی ﻣـﺮدم ﺑـﺮای ﺧﺮﻳﺪ ﻣﺴﻜﻦ ﺑﻪﻋﻨﻮان داراﻳﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ. ﺑﻪرﻏﻢ اﻣﻨﻴﺖ ﻧﺴﺒﻲ ﻛﻪ در ﻧﻤﻮدار(1) ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪ، ﺑـﺎ ﻣﻘﺎﻳﺴـﻪی ﻧـﺮخ رﺷـﺪ ﻗﻴﻤـﺖ ﻣﺴﻜﻦ و ﻧﺮخ ﺗﻮرم در ﻧﻤﻮدار (2) ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت ﻗﻴﻤـﺖ ﻣﺴـﻜﻦ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺗﻮرم ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎﻻ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، اﮔﺮ ﺑﺘﻮان ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑـﺮ ﻗﻴﻤـﺖ ﻣﺴـﻜﻦ و ﻧﻮﺳـﺎﻧﺎت آن را ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﺮد، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﻳﻦ روﻧﺪ در ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی ﺳﺎﺧﺖوﺳـﺎز اﻫﻤﻴـﺖ زﻳـﺎدی دارد و ﺑـﻪ ﻋﻼوه ﺳﻴﺎﺳﺖﻣﺪاران ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﻳﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ و دوران رﻛﻮد و روﻧﻖ اﻳﻦ ﺑﺎزار ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨـﺪ ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت اﻳﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮ را ﻛﺎﻫﺶ دﻫﻨﺪ. از اﻳﻦ رو ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار در ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ از اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﺰاﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.
ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت زﻳﺎدی در زﻣﻴﻨﻪی ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻣﺎ اﻳﻦ ﺳﺆال ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺎﻗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺧﺮد و ﻛﻼن در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻬﺮی، ﺑﺎ اﻧﺪازهﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت، ﺑﻪ ﻳﻚ ﻣﻴﺰان ﺑﺮ روی ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ اﺛﺮ ﻣﻲﮔﺬارﻧﺪ؟ اﺛﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻛﻼن در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻬﺮی ﭘﺮﺟﻤﻌﻴـﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺖ و ﻳﺎ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻬﺮی ﻛﻮﭼﻚ و ﺑﺎ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ؟ اﻳﻦ اﻣﺮ در ﺧﺼﻮص ﻣﺘﻐﻴﺮﻫـﺎی خرد چگونه است؟ سپس این نکته مورد توجه قرار میگیرد که با وجود تفاوت اثر متغیرهای اقتصادی در مناطق مختلف بر قیمت مسکن، اجرای سیاست یکسان اقتصادی نمیتواند کارامد باشد. به علاوه، با مقایسه نرخ رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک تقدم زمانی حرکت نوسانات در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک واضح است. از این رو، در این جا درصدد تحلیل عوامل موثر برقیمت مسکن در شهر تهران هستیم.
ﻣﺪل اﻳﺴﺘﺎی ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ
دﻳﺴﭙﺎﺳﻜﺎل و وﻳﺘﻮن (1992) ﺑﺮای ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﻣﺪﻟﻲ ﭼﻬﺎر رﺑﻌﻲ اراﺋﻪ ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺎﻳﻪی ﻧﻈﺮی آن ﻣﻄﻠﻮﺑﻴﺖ و ﻗﻴﺪ ﺑﻮدﺟﻪی ﺧﺎﻧﻮار اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮرﻛﻠﻲ ﺑﺎزار ﻣﺴﻜﻦ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ از دو ﺑﺎزار اﺳﺖ:
ﺑﺎزار ﻣﺴﺘﻐﻼت: ﺑﺎزاری اﺳﺖ در آن ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑـﺮای ﺳـﻜﻮﻧﺖ ﺧﺮﻳـﺪاری و ﻳـﺎ اﺟـﺎره ﻣﻲﺷﻮد.
ﺑﺎزار داراﻳﻲ: ﺑﺎزاری اﺳﺖ ﻛﻪ در آن ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺎ ﻫﺪف ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری ﺧﺮﻳـﺪ و ﻓـﺮوش ﻣﻲﺷﻮد.
ﻋﺮﺿﻪی ﻣﺴﻜﻦ در ﻛﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﺛﺎﺑﺖ و ﺑﺪون ﻛﺸﺶ اﺳﺖ و ﺑـﻪﻛﻨـﺪی ﺑـﻪ ﺷـﻮكﻫـﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﺗﻘﺎﺿﺎ واﻛﻨﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، زﻳﺮا ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻳﻚ واﺣﺪ ﻣﺴﻜﻮﻧﻲ ً ﻋﻤـﺪﺗﺎ زﻣـﺎنﺑـﺮ اﺳـﺖ. ﺗﻌﺪﻳﻞ روﺑﻪﭘﺎﻳﻴﻦ ﻋﺮﺿﻪی ﻣﺴﻜﻦ ﻧﻴـﺰ ﺑـﻪآﻫﺴـﺘﮕﻲ ﺻـﻮرت ﻣـﻲﮔﻴـﺮد. زﻳـﺮا ﺳـﺎﺧﺘﻤﺎنﻫـﺎ ﺑﻪآﻫﺴﺘﮕﻲ و در ﻃﻲ زﻣﺎن ﻣﺴﺘﻬﻠﻚ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﻣﻨﺤﻨﻲ ﻋﺮﺿﻪی ﻣﺴـﻜﻦ در ﺑﻠﻨﺪﻣـﺪت ﺷـﻴﺐ روﺑﻪﺑﺎﻻ دارد و اﻳﻦ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ اﻓﺰاﻳﺸﻲﺑﻮدن ارزش زﻣﻴﻦ در ﻃﻲ زﻣﺎن اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻣﺤــﺪودﻳﺖﻫــﺎی ﺟﻐﺮاﻓﻴــﺎﻳﻲ و ﻗﻴــﺪﻫﺎی ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎنﺳــﺎزی و ﺳــﺎﻳﺮ ﻣﺸــﻜﻼت ﻣــﺮﺗﺒﻂ ﺑــﺎ ﺳﺎﺧﺖوﺳﺎز ﻣﻨﺤﻨﻲ ﻋﺮﺿﻪی ﻣﺴﻜﻦ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ ﻋﻤﻮدی ﺑﺎﺷﺪ.در ﻧﻤﻮدارﻫﺎی (4) ،(3) و (5) دو رﺑﻊ ﺳﻤﺖ راﺳﺖ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺑﺎزار اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻀﺎ «ﺑـﺎزار ﻣﺴﺘﻐﻼت» اﺳﺖ و رﺑﻊ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﺑﺎزار داراﻳﻲ را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ. در ﻛﻠﻴﻪی ﻧﻤﻮدارﻫﺎ محور ﻋﻤﻮدی ﺳﻄﺢ اﺟﺎره ﺑﻪ ازای ﻫﺮ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑـﻊ (R) و ﻣﺤـﻮر اﻓﻘـﻲ ﻣﻮﺟـﻮدی ﻣﺴـﻜﻦ را ﻧﺸـﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، ﺗﻌﺎدل اﺟﺎره در ﻧﻘﻄﻪای اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺮﺿﻪ (S) و ﺗﻘﺎﺿﺎی ﻣﺴﻜﻦ (D) ﻣﺴﺎوی ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺎ ﻓﺮض ﻧﺮخ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری i، ارﺗﺒﺎط ﺳﻄﺢ اﺟﺎره و ﺳﻄﺢ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ در رﺑﻊ ﺑﺎﻻ و ﭼـﭗ ﻧﻤﺎﻳﺶ داده ﺷﺪه، ﻧﺮخ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺳﻄﺢ ﻗﻴﻤﺖ (P) ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮی را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارد. عوامل موثر بازار مسکن رﺑــﻊ ﻳﻜــﻢ ﻧﻤــﻮدار(3) ﻧﺸــــﺎن دﻫﻨــــﺪه ی ﻣﻨﺤﻨـــﻲ ﺗﻘﺎﺿـــﺎ ﺑـــﺮای ﻣﺴﻜﻦ اﺟـﺎرهای اﺳـﺖ. ﻟـــﺬا ﻋـــﻮاﻣﻠﻲ ﻣﺎﻧﻨـــﺪ ﺟﻤﻌﻴﺖ و ﻳﺎ درآﻣـﺪ ﻛـﻪ ﺑﺎﻋــﺚ اﻓــﺰاﻳﺶ ﺗﻘﺎﺿــﺎ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻣﻮﺟـﺐ اﻧﺘﻘـﺎل اﻳﻦ ﻣﻨﺤﻨﻲ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻻ و راﺳﺖ و ﻳﺎ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﻣﻲﺷﻮد ﺑﺎﻋﺚ اﻧﺘﻘﺎل اﻳﻦ ﻣﻨﺤﻨﻲ ﺑـﻪ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ و ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﻲﺷﻮد. در رﺑﻊ دوم اﻳﻦ ﻧﻤﻮدار راﺑﻄﻪی ﺑﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ و اﺟﺎره ﻧﺸـﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﻛﻪ در ﻧﻤﻮدار ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳـﺖ ﻗﻴﻤـﺖ ﻣﺴـﻜﻦ ﺑﺮاﺑـﺮ اﺳـﺖ ﺑـﺎ اﺟــﺎرهی ﻣﺴــﻜﻦ ﺗﻘﺴـﻴﻢ ﺑــﺮ ﻧــﺮخ ﺳــﺮﻣﺎﻳﻪﮔــﺬاری P = R / i . ازاﻳﻦرو، ﺗﻐﻴﻴــﺮ در ﻧــﺮخ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺴﻜﻦ ﺷﺪه و ﺷﻴﺐ اﻳﻦ ﻣﻨﺤﻨﻲ را ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲدﻫﺪ. رﺑـﻊ ﺳﻮم ﻧﻤﻮدار ﻧﻴﺰ ﻋﺮﺿﻪی ﻣﺴﻜﻦ ﺟﺪﻳـﺪ را ﻧﺸـﺎن ﻣـﻲدﻫـﺪ و ﺑﻴـﺎﻧﮕﺮ واﺑﺴـﺘﮕﻲ ﻣﺴـﻜﻦ ﺑـﻪ ﻧﻬﺎدهﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ اﺳﺖ و اﮔﺮ ﻋﺮﺿﻪی ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪی ﺑﻲﻛﺸﺶ ﺑﺎﺷﺪ (F(c اﻓﻘﻲﺗﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و اﻓﺰاﻳﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ اﻧﺘﻘﺎل اﻳﻦ ﻣﻨﺤﻨﻲ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ و ﺑﻴﺮون ﻣﻲﺷﻮد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ رﺑﻊ ﭼﻬﺎرم اﻳﻦ ﻧﻤﻮدار، ﺗﻌﺎدل ﻣﻮﺟﻮدی ﻣﺴﻜﻦ را در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﺑﺮاﻳﻦ اﺳﺎس ﻣﻮﺟﻮدی ﻣﺴﻜﻦ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ در ﺗﻌﺎدل ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت اﺳﺖ ﻛـﻪ ﺳـﻄﺢ ﺳـﺎﺧﺖوﺳـﺎز ﺟﺪﻳـﺪ ﻣﺴﺎوی ﻧﺮخ اﺳﺘﻬﻼك ( d) ﺑﺎﺷﺪ. در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻧﺮخ اﺳﺘﻬﻼك ﻣﺴﻜﻦ ﺑﻪ ﻫـﺮ ﻋﻠﺘـﻲ ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﻛﻨﺪ، ﺷﻴﺐ ﺟﺰﺋﻲ ﻣﻨﺤﻨﻲ رﺑﻊ ﭼﻬﺎر ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮد.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.