توضیحات
عنوان: شگفتیها و اعجازهای پزشکی در قرآن
- چکیده
- مقدمه
- مفهومشناسی
- پیشینه
- مفاهیم طبی در قرآن
- بسامد آیات پزشکی
- اشارات پزشکی در قرآن
- آفرینش انسان از خاک
- آفرینش انسان از آب
- نطفه؛ منشاء پیدایش انسان
- آفرینش انسان از منی
- علقه، مرحله دیگر خلقت
- مضغه مرحله بعدی خلقت
- مرحله تشکیل استخوان و گوشت
- ب اعضای بدن انسان در قرآن
- گوش و چشم
- پیدایش اولیه چشم و گوش
- رابطه غم و کوری
- پوست و احساس درد
- پوست
- احساس درد سوختگی
- تنفس پوستی
- نیاز انسان به اکسیژن
- نیاز بدن به اکسیژن
- کمبود اکسیژن در ارتفاعات
- رابطه تولید مثل و استخوان
- پیوستها
- منابع
چکیده
نوشتار حاضر پیرامون آیاتی از قرآن است که حاوی مطالب و نکات پزشکی میباشد. نویسنده در پی آن است که با استفاده از آیاتی که درباره آناتومی و فیزیولوژی بدن به کار رفته شگفتی یا اعجاز قرآن را اثبات نماید.
منظور از اعجاز در این نوشتار مطالب طبی مطرح شده در قرآن است که مخاطبان عصر نزول از آن آگاهی نداشتند و بعدها حکمت آن، کشف و اسرار آن آشکار شد. مباحثی همچون مراحل خلقت انسان، کمبود اکسیژن در ارتفاعات و رابطه تولید مثل با استخوان.
واژههای اصلی : قرآن، معجزه، پزشکی، اعجاز علمی.
مقدمه
بیماری و سلامت از بدو خلقت بشر با انسان عجین بوده و با آن آشنا میباشد، به همین سبب انسان همواره برای درمان و دست یافتن به دارو تلاش میکرده است. انبیاء نیز به مسأله طبابت اهتمام خاصی داشتند (مقدسی، آفرینش و تاریخ، 1/419) و برای آن ارزش قائل بودند؛ (مجلسی، محمدتقی، بحار الانوار، 66/66) حتی اقدامات حضرت عیسی(ع) در امر طبابت، اعجازآفرین بود. (کافی،1/28) در متون مقدس پیشینیان به امر سلامت اهمیت میدادند. قرآن حکیم که رسالت اصلی خود را در هدایت بشر به سوی کمال خلاصه و سلامت و پرورش روح را در قالب اخلاق و اعتقاد و احکام اشاره کرده (بقره/ 185) به سلامت جسم که مقدمه سلامت روح است توجه کامل داشته است، (آیات بهداشت تغذیه، جسم، جنسی، روان…) زیرا که نبود سلامتی، انسان را از مسیر تعالی روح باز میدارد. مطالب پزشکی که در قرآن مطرح شده دارای اعجاز و شگفتی است، در حالی که عقول بشر در آن زمان از کشف آن عاجز و در این زمان از شگفتی آن متعجب است. آنچه در این مسائل انسان را به تعجب وا میدارد آن است که قوانین و مقرارات قرآن با نظم طبیعت و سلامت جسم و روح انسان همگون است، به این معنا که نمیتوان در قرآن مسألهای یافت که با سلامت انسان در تضاد باشد.
مفهومشناسی
طب در لغت به معنای درمان جسم و جان (قاموس المحیط،1/96؛ ابن منظور، لسان العرب، ابن منظور،1/554) آمده و در اصل به معنای علم به شیء و مهارت در آن است و به شخص از آن جهت که در عمل خود حاذق و ماهر است، طبیب میگویند. (فراهیدی، العین، فراهیدی، 7/407؛ ابن فارس، مقاییس اللغة، 3/407) با توجه به تعریف لغوی به نظر میرسد واژه طب برای درمان جسم و روح و روان انسان به کار میرود.
پزشکی در فارسی به معنای دانش مداوای بیماران است. (عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، دهخدا، لغت نامه دهخدا؛ انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، ذیل واژه پزشکی) از این تعریف استفاده میشود که واژه پزشکی برای درمان بیماریهای جسم و روح و روان به کار میرود.
اعجاز از ماده عجز به معنای ناتوان ساختن در کاری است که کسی قادر به انجام آن نیست (لسان العرب، ذیل ماده عجز).
اعجاز پزشکی به این معناست که مطلبی طبی در قرآن آمده و سالیان بعد اسرار نهفته آن کشف شده است و مردم عصر نزول نیز از آن اطلاعی نداشتند. قطعا کسی که بشر را خلق و قرآن را نازل کرده به تمام جوانب آن آشنایی دارد و به اسرار آن آگاهست. (قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذی یعْلَمُ السِّرَّ فِی السَّماواتِ وَالْأَرْض)؛ بگو: كسى آن (قرآن) را فرو فرستاده كه راز [ها] را در آسمانها و زمین مىداند (فرقان/ 6).
شگفتی پزشکی عبارت است از آموزههای طبی که در قرآن آمده ولی در عصر نزول برای اکثر مردم روشن نبوده، بلکه خلاف دیدگاه مشهور پزشکان آن عصر بوده است و بعد از نزول قرآن صحت آن مطالب کشف شده است ولی قبل از قرآن به صورت غیر مشهور مطرح بوده است.
پیشینه
ادعای اعجاز و شگفتیهای پزشکی قرآن با نزول آن گره خورده است، زیرا معجزه قرآن علاوه بر فصاحت و بلاغت، به محتوای علمی آن که بشر عصر نزول از اسرار آن عاجز بود نیز بر میگردد که این موضوع حتی در احادیث گاه با عنوان شگفتی از آن یاد شده است، به عنوان مثال امام علی(ع) درباره آناتومی بدن میفرماید:
اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ ینْظُرُ بِشَحْمٍ وَیتَکلَّمُ بِلَحْمٍ وَ یسْمَعُ بِعَظْمٍ وَیتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ ؛ (نهجالبلاغه، حکمت 8) از ویژگیهای انسان در شگفتی میمانید که با پارهای پی مینگرد و با گوشت سخن میگوید و با استخوان میشنود و از شکافی نفس میکشد!!
کتاب توحید مفضل که برگرفته از آیات و وحی میباشد نمونه بارزی از اشارات امام صادق(ع) به شگفتیها و اعجاز پزشکی قرآن است.
کتابهای زیادی در این حوزه به طبع رسیده که کتاب عیونالانباء فی طبقات الاطباء، تالیف ابن ابیاصبیعه ـ ترجمه نجم آبادی ـ به معرفی آنها پرداخته است. میبایست گفت که مصریان در عرصه تحقیق در اعجاز طبی قرآن سرآمد هستند. در عصر کنونی و با رشد طب و کشفیات تازه و همسوئی آن با قرآن، نظر محققین زیادی را جذب کرده و کتابهای متعددی به چاپ رسیده است که برخی از آنها عبارتند از:
اعجاز قرآن از نظر علومامروزی، نیازمند شیرازی؛ اسلام و طب جدید، اسماعیل پاشا؛ من علم الطبالقرآن، عدنان؛ پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی؛ شگفتیهای پزشکی در قرآن، حسنرضا رضایی و… .
مفاهیم طبی در قرآن
شفاء
واژه شفاء بكسر (ش) بمعنى صحّت و سلامت است. (لسانالعرب، ذیل واژه شفی؛ قاموس، 4/59) در مفردات نیز آمده است: الشفاء من المرض (راغب اصفهانی، مفردات، ذیل واژه شفی) شفاء، یعنی رسیدن به كنار سلامتى. واژه شفاء شش مرتبه در قرآن مطرح شده است که در برخی از آیات به بعد روحی اشاره دارد مانند: (وَشِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ) (یونس/57) (ما هُوَ شِفاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ) (اسراء/82) (هُدىً وَشِفاءٌ) (فصلت/44) (وَیشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنینَ) (توبه/14) و در برخی دیگر از آیات به شفاء جسمی نظر دارد: (فیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ) (نحل/69) ) (وَإِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یشْفینِ) (شعراء/ 80)
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.