توضیحات
عنوان: روش تدریس به صورت حل مساله
- روش تدریس حل مسئله
- تعریف حل مسئله
- راههای حل مسئله
- مراحل آموزش حل مسئله
- منابع و شرایط در الگوی حل مسئله
- مراحل اجرای حل مسئله
- محاسن الگوی حل مسئله
- محدودیتها و انتقادهای الگوی حل مسئله
- مکتب پراگماتیسم و تعلیم و تربیت
- روش تدریس در مکتب پراگماتیسم
- حل مسئله از طریق بینش و شناخت
- حل مسئله با روش تحلیلی
- منابع
روش تدریس حل مسئله
قدرت حل مسئله شرط لازم برای بقای انسان است. به علاوه، بسیاری از موقعیت هایی که در زندگی روزانه با آنها برخورد می کنیم، اساسا موقعیت های حل مسئله هستند. تقریبا هر رفتار هدفمند را می نوان حل مسئله دانست. حل مسئله زمانی اتفاق می افتد که یک هدف به خصوص مستلزم اعمال و اقدامات ذهنی خاصی است.
در مدارس آموزش حل مسئله به طور کلی بر مسائلی با ساخت خوب تأکید می کنند. نوعی مسئله که با وضوح ارائه می شود و تمامی اطلاعات مورد نیاز را در دسترس می گذارد و شیوه رسیدن به پاسخ آن مسائل نیز مشخص است مانند مسائل مربوط به تقسیم، محاسبه مساحت مثلث، یا قوانین اهم، معادله های درجه یک و … این یک محدودیت جدی است. زیرا اکثر مسائلی که شاگردان در زندگی واقعی با آن مواجه می شوند، مانند مسائل مهم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی مسائل علمی در جهان”مبهم و نامشخص” و با “ساخت بد” ارائه می شوند.
دو نوع مسئله وجود دارد، مسائل با ساخت خوب و مسائل با ساخت بد که خوب است دانش آموزان در هر دو مورد تمرینات منظم داشته باشند.
آیا معلمان باید راهبردهای خاصی را برای حل مسائل مختلف به دانش آموزان آموزش دهند و یا اینکه یک یا چند راهبرد کلی تر را که می توان برای حل انواع بیشتری از مسائل به کار برد به دانش آموزان یاد داد.
در راهبرد خاص قابلیت تصمیم فدای قدرت می شود و در روش کلی قدرت فدای قابلیت تصمیم می شود.
تعریف حل مسئله
مسئله نگری یک جریان منطقی ؛ فکری است که انسان در تمام مراحل رشد و متناسب با میزان رشد از آن برخوردار است . از طریق این جریان فکری انسان روابط تازه ای بین پدیده های مورد مشاهده خود کشف می کند
راههای حل مسئله
راههای مختلفی برای حل مسئله وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر است :
حل مسئله از طریق آزمایش و خطا :
چنانچه با مسئله ای روبه رو شویم که برای حل آن قاعده و اصول از پیش شناخته شده ای در اختیار نداشته باشیم از طریق آزمایش و خطا آن را حل می کنیم .
به عنوان مثال چنانچه برای اولین بار بخواهیم با دسته کلیدی که تعداد زیادی کلید های شبیه به هم دارد قفلی را باز کنیم نا چار باید آزمایش و خطا یک یک کلید ها را امتحان کنیم تا به کلید اصلی برسیم . روش آزمایش و خطا قاعده و اصول معینی ندارد و موجب اتلاف وقت می شود و تنها چیزی که از این رهگذر می آموزیم حل همان یک مسئله است . اما قاعده ای که بتوانیم برای حل سایر مسائل آنرا تعمیم دهیم فرا نمی گیریم .
حل مسئله از طریق بینش و شناخت :هنگامی که عناصر و روابط مربوط به یک مسئله برای یک انسان شناخته شده باشد می توان آن را از طریق بینش و شناخت حل کرد . روش حل مسئله از طریق بینش به کشف قواعد و الگوی روابط و یا اصولی که در مسئله نهفته است دلالت دارد به محض اینکه عوامل مذکور شناخته شوند مسئله مستقیما حل خواهد شد .
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.