توضیحات
عنوان: ذینفع سازمان
- مقدمه
- انواع ذینفعان پروژه کداماند؟
- ذینفعان کلیدی
- ذینفعان غیر کلیدی
- تحلیل ذینفعان
- مزایای تحلیل ذینفعان چیست؟
- فرآیند مدیریت ذینفعان پروژه چیست؟
- شناسایی ذینفعان
- انتخاب مکانسیم ارتباطی و دریافت انتظارات با هر گروه از ذینفعان پروژه
- اولویت بندی نیازها و انتظارات ذینفعان
- تحلیل استراتژیک و اقدامات برنامه ریزی شده
- بیان مسأله
- طبقه بندی ذینفعان
- بروز رسانی و بهبود سیستم ارزیابی و تحلیل خواسته ها و انتظارات ذی نفعان
- تحلیل ذینفعان پروژه ی ارتقاء و نوسازی دکل حفاری جکآپ
- استراتژی در خصوص ذینفعان با پتانسیل همکاری کم و پتانسیل تهدید کم
- استراتژی جهت ذینفعان با پتانسیل همکاری زیاد و پتانسیل تهدید زیاد
- بر اساس معیار پتانسیل تهدید و پتانسیل همکاری
- نتیجه گیری
مقدمه
حضور ذینفعان مختلف با علایق گوناگون و انتظارات متفاوت در اجرای پروژه ها، از جمله مسائلی است که مدیران پروژه را در مدیریت صحیح ذینفعان با چالش جدی روبه رو میسازد. از آنجایی که برآورده ساختن کلیه انتظارات ذی نفعان عمال امکانپذیر نیست، بنابراین الزام است
اولویت بندی ذینفعان انجام شود که این امر به روشهای مختلفی صورت می پذیرد. ماتریس علاقه قدرت از جمله ابزارهایی است که ذینفعان را با توجه به قدرت تأثیرگذاری و سطح علاقه منفعتشان نسبت به پروژه دسته بندی مینماید.
بعضی از پروژه ها مانند پروژههای زیربنایی و بزرگ بین المللی، به لحاظ فرهنگی، سازمانی و محیط اجتماعی ابعاد متعددی دارند. در این شرایط، مدیریت ذینفعان بیشتر موردنیاز است زیرا در اینگونه محیط های غیرقابل پیش بینی، بازیگران مختلفی شرکت دارند که هم تحت تأثیر پروژه قرار میگیرند و هم تلاش میکنند بر پروژه تأثیر گذارند.
تعاریف متعددی از ذینفع ارائه گردیده است. برای اولین بار، مفهوم ذینفع در سال1963 در موسسه تحقیقات استنفورد مطرح گردید و ذینفع به گروههایی اطلاق گردید كه بدون حمایت آنها، سازمان نمیتواند ادامه حیات دهد. در دهه 1970 ،مفهوم ذینفع وارد ادبیات برنامه ریزی استراتژیك گردید. سپس، روشهای تحلیل ذینفعان در مدیریت پروژه توسعه یافت. در ادامه، مدلی از سازمان و محیط آن با وجود ذینفعان تدوین شد كه در فرایند برنامه ریزی بنگاه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین، رویكرد ذینفعان در حوزه های تئوری سیستمها، تئوری سازمان و مسئولیتهای اجتماعی آن نیز گسترش یافت .فریمن در سال 1984 مقالهای تحت عنوان “مدیریت استراتژیک با رویکرد ذینفعان” را ارائه نمود و در آن، به ارائه مدل و بررسی چگونگی وارد كردن تحلیل ذینفعان در مدیریت استراتژیک عد توصیفی/ پرداخت كه به گسترش ضابطه ای ابزاری تجربی یافت. این ابعاد در تئوری ذینفعان بنگاه در سال 1995 توسط دونالدسون و پریستون به صورت جامع مطرح گردیده اند.
انواع ذینفعان پروژه کداماند؟ انجام تحقیق
به طور کلی هر پروژهای چه عمرانی و چه غیر عمرانی، ذینفعانی دارد که بر اهداف و نگرش کلی پروژه تأثیر گذارند. پروژهها در اصل دو نوع ذینفع کلیدی یا اصلی و غیر کلیدی دارند که در ادامه به تفصیل به هر کدام اشاره شده است.
ذینفعان کلیدی
ذینفعان کلیدی اشخاص یا سازمانهایی هستند که نوعی رابطه حقوقی یا قراردادی با پروژه دارند. از این دست ذینفعان میتوان به صاحبان سهام، تأمین کنندگان، پیمانکاران، مشتریان، بهره بردار نهایی، مدیر پروژه و کارکنان و … اشاره کرد.
ذینفعان غیر کلیدی
ذینفعان غیر کلیدی اشخاص یا سازمانهای هستند که در پروژه اعمال نفوذ میکنند یا تأثیر میگذارند یا تأثیر میپذیرند اما ارتباط داد و ستدی با پروژه ندارند و ممکن است وجودشان برای ادامه حیات پروژه ضرورتی نداشته باشد. از جمله این افراد یا سازمانها میتوان به شهروندان، همسایهها، رقبا، رسانهها و … نام برد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.