توضیحات
عنوان: شناسایی و تعریف شاخص های سنجش خلق دانش و اجرای آن در یک سازمان/ شرکت
- تعاریف مفهومی و عملیاتی خلق دانش
- تعریف مفهومی
- درونی سازی
- اجتماعی سازی
- برونی سازی
- در نهایت ترکیب
- تعریف عملیاتی
- منابع
تعاریف مفهومی و عملیاتی خلق دانش
تعریف مفهومی
خلق دانش عبارت است از قابلیت یك سازمان به عنوان یك كل در تولید دانش جدید، به اشتراك گذاری آن در تمام سازمان و تجسم آن در محصولات، خدمات و سیستم ها (الهی و همکاران، 1394؛ پارک[1] و همکاران، 2006؛ شولتز و لیدنر[2]، 2002).
فرآیند خلق دانش سازمانی از طریق تقویت کار تیمی موجب تخت شدن ساختار سازمان و تشویق کارکنان به مشارکت در تصمیم گیری ها و بهبود کیفیت آنها، ایجاد سرمایه های نامشهود عمومی، توسعۀ دانش عمومی کارکنان و افزایش سطح اعتماد و رضایتمندی عمومی می گردد. همچنین تأکید و توجه به خلق دانش در سازمان ها، این سازمان ها را در شناخت هر چه بهتر محیط پیرامون و درک نیازها و خواست های مراجعین خود یاری می دهد؛ این امر به سازمان امکان می دهد تا شیوه های جدید انجام امور را بیاموزد و براساس آن، روش ها و رویه های جاری خود را کاراتر و اثربخش تر نمایند (ناصحی فر و همکاران، 1389؛ ویگ[3]، 2002؛ میر و رحمان[4]، 2003).
براساس مدل سه جزئی نوناكا و همكارانش[5] (1995) فرآیند خلق دانش در سازمان، دارای مراحل، اجزاء و شاخص های مختلفی است كه طی آن از طریق: درونی سازی، اجتماعی سازی، برون سازی و ترکیب به صورت دانش صریح و یا ضمنی خلق می شود. پیشبرد این فرآیندها نیازمند وجود محیطی مناسب جهت تعامل و تبادل نظر میان كاركنان است كه در اصطلاح Ba نامیده می شود، است (الهی و همکاران، 1394).
براساس مدل نوناکا و تاکوچی مراحل چرخۀ خلق دانش عبارت اند از: درونی سازی، اجتماعی سازی، برون سازی و ترکیب (الهی و همکاران، 1394؛ بوگزالا[6]، 2012).
درونی سازی، تجسم یافتن دانش صریح در دانش ضمنی است؛ حال آنكه «استرهویزنا[7]» از فرآیند تبدیل دانش صریح به ضمنی به فرآیند یادگیری یاد می کند (الهی و همکاران، 1394؛ استرهایزنا، 2012). این مرحله در واقع یادگیری در عمل و یا کسب دانش از تجربه است (الهی و همکاران، 1394؛ چاتی[8]، 2007، بوگزالا، 2012).
فرآیند بررسی و تعامل با محیط بیرونی، هماهنگ سازی بهره و نتایج فکری با سایر دانش های حاصل از پروژه (طرح) های تحقیقاتی به طور مداوم به منظور شناسایی مشکلات، نیازها و فرصت ها، تجسم یافتن دانش صریح در دانش ضمنی، یادگیری در عمل و تجربۀ مجدد است (انگلبرت، 1992؛ اویناس و کونن[9]، 1995، (مترجمان: متوسلی و ایوبی)).
اجتماعی سازی، فرآیند به اشتراک گذاشتن تجارب میان افراد و از این رهگذر، خلق دانش ضمنی به شکل مدل های ذهنی و مهارت های تکنیکی است و نیز منظور از ارتباطات، به اشتراک گذاری روش ها، ادراکات، تجارب و مهارت ها به صورت فردی یا گروهی، از طریق مشاهده، الگوبرداری و شرکت در جوامع مختلف است (الهی و همکاران، 1394؛ شانگ[10]، 2011).
ارتباطات، فرآیند به اشتراک گذاشتن تجارب میان افراد و از این رهگذر، خلق دانش ضمنی به شکل مدل های ذهنی و مهارت های تکنیکی است؛ تبادل نظر و گفت و گوهای ثبت شده ای را تولید می کند که بر نیازها و فرصت ها تأکید می ورزند، به طور مرتب تبادل نظرها را با تصمیمات نهایی و سایر دانش های طرحی تلفیق و سازگار می نماید (انگلبرت، 1992؛ اویناس و کونن، 1995، (مترجمان: متوسلی و ایوبی)).
برونی سازی نیز فرآیند تفكر جمعی است كه دانش ضمنی را به شكل مفاهیم صریح بیان می دارد و مفاهیم را در سیستم دانش محور سازماندهی می كند (الهی و همکاران، 1394؛ شانگ، 2011).
مفهوم سازی، فرآیند تفکر جمعی است که دانش ضمنی را به شکل مفاهیم صریح بیان می دارد و مفاهیم را در سیستم دانش محور سازماندهی می نماید (انگلبرت، 1992؛ اویناس و کونن، 1995، (مترجمان: متوسلی و ایوبی)).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.