توضیحات
عنوان: تاریخ فقه
- معرفی
- آغاز هجرت
- دوره شاه اسماعیل
- مسألهی خراج، نماز جمعه و …
- دورهی تهماسب
- نتیجه
- منابع
معرفی
شیخ علی بن عبدالعالی کرکی، محقق ثانی، در حدود سال 870 ه.ق در روستای کرک نوح در ناحیهی بقاع از توابع بعلبک به دنیا آمد(1).
او که از همان طفولیت علاقه وافری به تحصیل علوم دینی از خود نشان میداد، مدتی را در حوزه «جبل» گذراند و در مناطق دیگر به تجربیات ارزندهای دست یافت و از هر فرصتی برای بالا بردن سطح علمی و معنوی خویش استفاده کرد. ایشان با طی مراحل ابتدائی تحصیل، قدم در مرحله تازهای از زندگی گذاشت که میتوانست در رسیدن او به درجات بالای علمی و روحی بسیار موثر باشد. او خود را آماده سفر به سوی دمشق کرد و درمدت اقامتش در آنجا توانست از محضر عالمان ربانی آن دیار کسب فیض کند، سپس راهی بیت المقدس، قبله اول مسلمین شد و بعد از آن به سوی شهرالخلیل به راه افتاد، مدتی نگذشت که آنجا را هم به قصد مصر ترک نمود.
محقق کرکی که در این مدت توانسته بود به شیوههای استنباط احکام الهی دست یابد و اندیشههای فقهی اهل سنت را به خوبی شناخته و به برداشتهای اقتصادی آنان تسلط پیدا کند، به سفرهای خود ادامه داد و به طرف عراق حرکت کرد (2)
وقتی تشیع امامی، توسط شاه اسماعیل اول، در شهر تبریز به عنوان مذهب رسمی دولت صفوی اعلام شد، در پی آن مسألهی مشروعیت هم برای آن دولت، شاید بیش از هر حکومت اسلامی دیگر پیش از آن به مشغلهای حساس تبدیل شد. چرا که با تغییر باورهای دینی، باید مشروعیت قدرت هم بر پایههای نوینی نهاده میشد. لذا برای این امر به عالمان و مجتهدان خبره ومتخصصی حکومت صفویه نیاز داشت.علمای جبل عامل برای کمک و مشروعیت بخشی به صفویان با دعوت شاهان صفویه به ایران مهاجرت نمودند. یکی از معروفترین مجتهدان جبل عاملی محقق کرکی بود که در زمینه مشروعیت بخشی به حکومت صفویه نقش اساسی داشتند.
آغاز هجرت
در این زمان از طرف «شاه اسماعیل» که سرسلسله یک حکومت شیعی در ایران تلقی میشد، پیغامی برای محقق فرستاده شد، و از او برای ترویج مذهب تشیع در ایران دعوت رسمی به عمل آمد. وقتی شاه اسماعیل صفوی به خراسان لشکرکشی کرد، محقق کرکی شرائط و موقعیت ایران را سنجیده و به این نتیجه رسید که باید از این فرصت استفاده کند و شیعیان را که در طول تاریخ مورد تعرض قرار گرفته بودند نجات دهد و هویت واقعی آنان را معرفی کند.
محقق ثانی پس از هجرت به ایران با همتی بلند وارد دربار شد و به علت داشتن مقام والای علمی و معنوی، مورد احترام همه قرار گرفت، و در اثر وقار و جایگاه عظیمی که داشت به حدی مورد احترام شاه قرار گرفت که او را در کنار خود بالاتر از وزیر اعظم مینشاند (3).
کرکی رسالهی نفحات اللاهوت را در 917 هق در مشهد نگاشت؛ شهری که تازه تصرف شده بود و او در آنجا میتوانست فضای مذهبی آشفتهای را شاهد باشد. او طی مسیر طولانی سفرش از عراق به مشهد شاهد عمل تبرا، حمایت حکومت از آن و نفرت جمعیت سنی از این عمل بود. پس به هنگام اقامت در مشهد به درستی درک کرد که استقرار تشیع در ایران حداقل تا حدی با اظهار علنی و عمومی تبرا برابر بود و به ارزش آن در قاطعیت بخشیدن به پروژهی تغییر آیین رسمی پی برد. کرکی با الفاظی پر آبوتاب از تشکیل حکومت صفوی که رئوس اهل بدعت را، ((که اهل سنت خوانده میشوند))، درهم شکسته استقبال (4) و در پایان مقدمه، هدف خود از تالیف آن را تقرب به خدا، نبی (ص) و ائمهی معصومین (ع) و خدمت به ((ناصب لواء هذه الدوله القاهره)) عنوان مینمود (5).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.