توضیحات
عنوان: تآثیر کاربرد نرم افزار های الکترونیکی بر یادگیری کتاب بخوانیم و بنویسیم اول ابتدایی
- چکیده
- مقدمه
- پیشینه تحقیق
- نمونه ای از نرم افزار یادگیری الکترونیکی و تاثیر آن در یادگیری دانش آموزان
- یادگیری در آموزش سنتی و الکترونیکی
- نقش دانش آموز در یادگیری الکترونیکی
- نقش معلم در یادگیری الکترونیکی
- روانشناسی یادگیری
- یادگیری الکترونیکی به چه صورت نگهداشت اطلاعات را بهبود می بخشد ؟
- تفاوتهای آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی:
- تفاوت آموزش سنتی و مدرن
- معایب آموزش الکترونیکی:
- کاربرد نرم افزار الکترونیکی در آموزش بخوانیم و بنویسیم دوره ابتدایی
- نتیجه گیری
- پیشنهادها
- منابع
چکیده
عصر ما عصر اطلاعات است. در این عصر دیگر سواد به معنای خواندن و نوشتن نیست. بلکه کسب دانش کافی در بازیابی و انتخاب مدارك مناسب و اخذ اطلاعات درست و یا به عبارت دیگر اطلاعات ناب از اهمیت شایانی برخوردار است. امروزه اعتقاد بر این است که ناتوانی در کسب اطلاعات مطلوب برابر با بی سوادی است. این جا است که نوع دیگری از سواد با عنوان سواداطلاعاتی مطرح می شود که مانند هر نوع سواد دیگری از قبیل سواد خواندن و نوشتن و سواد رایانه ای نیاز به کسب مهارت دارد. یک با سواد اطلاعاتی کسی است که می تواند به راحتی از عهدهی بر طرف کردن نیاز اطلاعاتی خود برآید (ای. س. ار. ال 2009،2 ).
بروس سواد اطلاعاتی را توان کارکرد مؤثر افراد در یک جامعهی اطلاعاتی تعریف می کند و این تعریف تفکر انتقادی، آگاهی از اخلاق شخصی و حرفه ای، تعامل با متخصصان اطلاعات و استفاده ی مؤثر از این اطلاعات در حل مسائل و تصمیم گیری در پژوهش را نیز در بر می گیرد . بروس هفت جنبه ی مشخص از سواد اطلاعاتی را بیان می کند. این هفت مرحله عبارتند از:
استفاده از فن آوری اطلاعات
یافتن اطلاعات
اجرای فرایند؛ برای مثال تشخیص نیاز اطلاعاتی و استفاده از اطلاعات در دسترس جهت
برطرف کردن آن نیاز
کنترل اطلاعات
به وجود آوردن مبنای دانش شخصی
کار با دانش و اطلاعات و استفاده از اطلاعات شخصی در کشف دیدگاه های تازه و نو
استفاده عاقلانه از اطلاعات به نحوی که دیگران نیز قادر به استفاده از آن باشند.
مقدمه
جهان امروز،جهان پیشرفتهای گوناگون درعرصه فناوری واستفاده ازآن درحوزهای مختلف ازجمله حوزه آموزش ومسائل آموزشی است. پیشرفت های یادشده موجب گردیده تابازنگری شیوه های آموزشی وتلاش بری یافتن شیوه های نوین، به ضرورتی انكارناپدیرازعصر ما تبدیل گردد.
شیوه های كلاسیك آموزش به دلیل وابستگیهای خودبه مولفه های همچون محیط فیزیكی، تعداد آموزش دهندگان متناسب باشماری محدودازآموزش گیران ومواردی ازاین دست،فاقدامری لازم درسطح كل جمعیت بودكه حاصل آن درنبودفرصت های برابرآموزشی برای همگان تجلی می یافت. وابستگی های متقابل جهانی باتاروپودی ازارتباطات درظرفی باعنوان فرایند جهانی شدن، تجارب همگان رادرمقابل دیدگان همگان قرارمی دهندواین دیدن ها درعرصه آموزش به شتاب گرفتن ضرباهنگ رشدوتوسعه آموزشی كشورهایی كه فعالانه درتولیدوبازتولیدسیاست های آموزشی می كوشند، خواهدانجامید.
در حال حاضر انقلاب تكنولوژی عمیقاً نحوه تفكر عمل و بسیاری از فرایندهای كاری را در زندگی ما تغییر داده است . تحولات بزرگ جامعه بشری ، ما را به سویی می كشاند كه آموزش مجازی امری اجتناب ناپذیر خواهد شد و گاهاً میتوان در این عرصه فرصتهایی را یافت كه نتیجه فرایند آموزش را غنی تر نموده و چه بسا با در اختیار گرفتن امكانات كمك آموزشی دیداری و شنیداری پیشرفته در این نوع آموزش ، دروس و ارائه مطالب را بسیار جذاب تر كرد .امروزه با دسترسی گسترده به اینترنت، این امکان برای همه فراهم شده است که از راه دور به فراگیری مطالب بپردازند و بدین ترتیب با وجود برنامه های کاری فشرده و سنگین، خود را با تغییرات سریع در تمامی عرصه ها همگام سازند.در آموزش الکترونیکی ، دانش آموزان کل دوره آموزشی را به صورت online فرا می گیرند، یادداشت های دبیر را از اینترنت دریافت کرده، از طریق e-mail یا اتاق های گفتگو یا فرم های پرسش و پاسخ با سیر دانش آموزان و دبیر خود در ارتباط قرار می گیرند، و با پاسخ به سوالاتی که در خانه یا محل کار از اینترنت دریافت می کنند و یا به صورت حضوری، در امتحانات شرکت میکند.
تفکر استفاده از یارانه ها و شبکه های یارانهای و استفاده از فناوریها و تبادل اطلاعات آموزشی در امور علمی و مدرسهای به قرن بیستم و اوایل دهه ابرقدرتها در دوران جنگ 1371 برمیگردد. در سال 1373 از میان رقابتهای فناورانه سرد نوعی شبکه اطلاعاتی متولد شد که پس از چندی به “شبکه جهانی اطلاعات” که امروزه از آن به “اینترنت “یاد میشود، مبدل گشت. شکلگیری و روند تبادل اطلاعات، ضمن ایجاد تغییرات اساسی در ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه، فرصتهای مناسبی را برای خلق و به کارگیری ابزارهای نوین آموزشی در اختیار متخصصان علوم تربیتی قرار داد. (ارمی و اومالی، 1932 )
پیشینه تحقیق
جدای از مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز در رابطه با سواد اطلاعاتی هر شخص خود دارای روش ها، فنون و توانایی های فردی مختلفی است که منجر به انتخاب سیاست های خاصی هنگام جست و جوی اطلاعات می شود. اما به طور کلی از یک فرد دارای سواد اطلاعاتی انتظار میرود که:
الف) تشخیص دهد اطلاعات صحیح و کامل (اطلاعات متنی، عددی و یا گرافیکی ) مبنای تصمیم گیری هوشمندانه است. به بیان دیگر، این افراد دارای ارزش هایی هستند که استفاده از اطلاعات را بهبود می بخشند و توانایی تحقق بخشیدن به فرایندهای اطلاعاتی را دارند.
ب) دقیقاً مشخص کند چه مسأله یا چه وجهی از مسأله باید حل شود . این موضوع مستلزم داشتن مهارت هایی مانند مهارت سیالسازی ذهن و مهارت تطابق مفهومی است که فرد را قادر میسازد تا مسألهی مورد نظر را در زمینه ی مفهومی یک دانش مشخص قرار دهد.
پ) بتواند مشخص و تعریف کند که چه اطلاعاتی برای یک وظیفهی خاص از نقطه نظر نوع منابع، نوع رسانه و میزان جامعیت اطلاعات مورد نیاز است
ت) بتواند پرسش هایی را بر اساس نیازهای اطلاعاتی تنظیم نماید. این پرسش ها به تعریف محتوای منابع مورد نیاز کمک می کند.
ث) بتواند منابع اطلاعاتی مرتبط و با ارزش دست اول، دست دوم و سوم را شناسایی کند. این
موضوع به معنی تسلط بر دانش مربوط به دنیای اطلاعات است که شامل نشریات، کتاب ها،
انسان ها، سازمان ها، گروه های خبری الکترونیکی و… است.
ج) سیاست های موفق کاوش را هم در حوزهی اطلاعات چ اپی و هم درحوزه ی اطلاعات الکترونیک برای شناسایی منابع اطلاعات طراحی نماید.
چ) اطلاعات و داده ها را با استفاده از روش تجربی و یا منابع اطلاعاتی گردآوری نماید. در این مورد استفاده از شناسایی روش پژوهش مناسب مانند نمونه گیری و نیز استفاده از روش های تجربی خوب مانند یادداشت برداری آزمایشگاهی نیز ممکن است ضروری باشد. بهره گیری از فن آوری اطلاعات مانند اینترنت و موتورهای کاوش شبکه ی وب و یا فهرست های همگانی در دسترس نیز ضروری به نظر می رسد.
ح) اطلاعات را سازماندهی و ذخیره نماید. این موضوع مستلزم استفاده از فن آوری اطلاعات برای ایجاد و توسعه ی پایگاه های اطلاعاتی است.
خ) اعتبار اطلاعات گردآوری شده را تفسیر، تحلیل، تلفیق، ارزیابی و مورد نقد و پرسش قرار دهد. این موضوع مستلزم درك نیاز به ارزیابی و یکپارچه سازی قبل از پذیرش و اقتباس اطلاعات است.
د) بینش ها، داوری ها، و آینده نگری های خود را توسعه دهد. این موضوع مستلزم استنباط و به کارگیری یافته ها در موقعیت های متفاوت و محتمل آینده است.
ذ) از ابزارها و روش های مؤثر و مناسب برای ارائه و تجسم داده ها و یافته ها استفاده کند.
ر) به منظور چاپ و نشر نتایج و گزارش ها، فنون و سیاست هایی را اتخاذ نماید . این موضوع مستلزم شناخت مجراهای چاپ و نشر در آن حوزه ی موضوعی و نیز توانایی توزیع نشر اطلاعات با استفاده از شکل های الکترونیکی است.
ز) سیاست های اطلاعات شناختی 1 و رفتاری 2 را بر حسب موقعیت ها و شرایط متفاوت تنظیم وتعدیل نماید (پریرخ، 1386)
مهارت های سواد اطلاعاتی مهارت هایی قابل انتقال می باشند و به همین خاطر افرادی که دارای این مهارت ها هستند می توانند کارهای دلخواه خود را انجام دهند، در جامعه پیشرفت کنند و به سطح مطلوب تری از زندگی دست یابند و از نظر اقتصادی نیز مستقل باشند (هایدن 3 2009 . ص، 24 ).
نمونه ای از نرم افزار یادگیری الکترونیکی و تاثیر آن در یادگیری دانش آموزان
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.