توضیحات
عنوان: الگوها و مدل های رفتار مصرف کننده در تجزیه و تحلیل فرایند خرید
- مفهوم رفتار خرید مصرف کننده
- اهمیت و نقش رفتار خرید مصرف کننده
- سبك های تصمیم گیری خرید مصرف كننده
- الف) سبک مصرف کننده از دیدگاه اسل
- 1-تصمیم گیری گسترده
- 2-تصمیم گیری محدود
- 3-تصمیم گیری صوری و ظاهری
- ب) سبک مصرف کننده از دیدگاه هاوکینز
- الگوها و مدل های رفتار مصرف کننده
- الف) الگوی پذیرش
- ب) الگوی اقدام مستدل
- ج) تئوری رفتار برنامه ریزی شده
- د) تئوری تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده
- منابع و مآخذ
مفهوم رفتار خرید مصرف کننده
تصمیم گیری یك فرایند پیچیده و رمزدار است. فرایند تصمیم گیری خرید و اطمینان مصرف كنندگان، رفتاری كاملاً آگاهانه در مورد خرید است. انگیزش، از نظر لغوی اسم مصدر و به معنی ترغیب، انگیزیدن و انگیختن است. ولی از دیدگاه صاحب نظران عبارت است از: «حالتهای درونی ارگانیسم كه موجب هدایت رفتار او به سوی هدفی خاص میشود». انگیزش، معمولا بر اثر دخالت یك انگیزه در انسان ایجاد میشود. انگیزه، اصطلاحی است كه با انگیزش مترادف است و بعضی این دو را یكی میدانند. تعریف انگیزه عبارت است از: عامل درونی به وجود آورنده انگیزش. انگیزه نیز در لغت به معنی آنچه كه كسی را به كاری برانگیزد آمده است. انگیزه و انگیزش غالبا به صورت مترادف به كار میروند. به این صورت كه انگیزش را عامل كلی مولد رفتار، اما انگیزه را علت اختصاصی یك رفتار خاص به حساب آورد. پدیده انگیزش، غالبا به علل رفتار و تعبیر و تفسیر انسان از رفتارهای گوناگون توجه دارد. روانشناسان معتقدند، مسائل اساسی كه در روانشناسی انگیزش مطرح میشود، عبارتند از اینكه: چرا رفتار خاصی پدید میآید ؟ چرا رفتار هدفدار است؟ چرا رفتار معینی برای مدت زمانی طولانی ادامه مییابد؟ انگیزش، دلایل رفتار افراد را نشان میدهد و مشخص میكند كه چرا آنها به روشی خاص رفتار میكنند. رفتار دارای انگیزه، رفتاری همراه با انرژی، جهتدار و دنبالهدار است. اصطلاح انگیزش را میتوان به عنوان عامل نیرو دهنده، هدایتكننده و نگهدارنده رفتار تعریف كرد. انگیزش یك تمایل یا گرایش به عمل كردن به طریقی خاص است. همچنین انگیزه را به صورت نیاز یا خواست ویژهای كه انگیزش را موجب میشود، تعریف كرده اند(علیمردانی، 1394، 5). انجام تحقیق
در زندگی روزمره اطمینان به محصولات/ خدمات و ویژگی های آن مسایل مرتبط با آنها، و همچنین فرایندهای تصمیم گیری مصرف کننده از دریافت خدمات/ محصولات معمولا بر مبنای بررسی های عینی و واقعی از کیفیت و انتخاب می باشد و به این صورت این تصمیم گیری شکل می گیرد در صورتیکه محصول/ خدمات موردنظر در محیط بازار با کیفیت و حجم بسیاری قابل دسترس باشد. مصرف کنندگان استراتژی های مخلفی را جهت اعمال کنترل بر روی کیفیت محصولات خریداری شده با استفاده از علایم و نشانه های درونی و بیرونی بکار می برند. مصرف کنندگان کیفیت محصولات/ خدمات را برمبنای ویژگی های ظاهری نظیر رنگ، بسته بندی و غیره ارزیابی می کنند. به طور کلی، مصرف کنندگان خریدشان را بر مبنای سوده و منفعت درک شده انجام می دهند. صراحت و وضوح در فرایند تصمیم گیری به اعتماد و اطمینان مصرف کننده تکیه می کند به این صورت که تضمین می کند محصولات/ خدمات دارای کیفیت مطلوب بوده و به موقع ارائه می شوند. از این رو مصرف کننده در انتخاب خدمات آن را همراستا با نیازها و انگیره های درونی خود می بیند(Bamett et al, 2016, 722). اطمینان از خرید از طریق رویت درک شده مطلوب محصولات در فروشگاه ها اتفاق می افتد. این اطمینان منجر به صرفه جویی در زمان و تلاش برای دریافت کالاها و خدمات خواهد شد. در واقع مصرف-کنندگان اطمینانی که از آن فروشنده کالاها و یا تامین کننده خدمات دارند، نسبت به خرید خود اقدام مینمایند. به عبارت دیگر می توان گفت که رفتار صحیح مصرف کننده منجر به خرید راحت تر محصولات و خدمات خواهد شد(et al, 2016, 399 (Zainal Abidin.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.