توضیحات
عنوان: بررسی رویكردهای نوین ارزیابی عملكرد سازمان ها ( بررسی موردی در شرکت ملی نفت ایران)
- چکیده
- بیان مسئله
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- تعاریف نظری متغیرها
- عملکرد
- مدیریت عملکرد
- ارزیابی عملکرد
- شاخص های سنجش
- تعاریف کاربردی متغیرها
- عملکرد
- مدیریت عملکرد
- ارزیابی عملکرد
- پیشینه تحقیق
- جنبه نوآوری تحقیق
- اهداف تحقیق
- سوالات تحقیق
- فرضیات تحقیق
- جامعه آماری و نمونه
- روش کار
- نوع روش تحقیق
- ابزار گردآوری اطلاعات
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- مدل تحلیلی و مدل مفهومی
- مدل فرایندی تحقیق
- مبانی نظری تحقیق
- تعریف ارزیابی عملکرد
- دیدگاههای سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد
- فرآیند ارزیابی عملکرد
- مدلها و الگوهای سیستم ارزیابی عملکرد
- الگوی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP
- نظام مدیریت کیفیت ایزو ISO
- هرم عملکرد
- نظام کارت امتیازی متوازن ( BSC)
- فرآیند کسب و کار
- چارچوب مدوری و استیپل[1]
- روش تحلیل ذی نفعان[2]
- نظام مدیریت بر مبنای هدف [3](MBO)
- مدل تعالی سازمان(EFQM)
- ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد موثر کارکنان شرکت ملی نفت ایران
- پیشینه و تحلیل موضوع
- نظام ارزیابی عملکرد کارکنان در شرکت ملی نفت ایران
- الف بستر مناسب برای کارآمدی نظام ارزیابی عملکرد پیشنهادی
- ب عوامل دیگری که باید در تعامل با نظام ارزیابی عملکرد پیشنهادی قرار گیرد
- ج سیستم ها و عواملی که نظام ارزیابی عملکرد پیشنهادی مشروط به آن است
- یافته های تحقیق
- نتیجه گیری
- پیشنهادات
- پیشنهادات برای تحقیقات آتی
- محدودیت ها و مشکلات تحقیق
- منابع
چکیده
مدیریت در سازمان برای نیل به اهداف خود به دنبال استقرار نظامات و سیستم هائی می باشد تا فضای مساعد برای افزایش بهره وری را تضمین کند. از مهمترین این نظامات ، سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان جهت بررسی رفتارها و قابلیت های آنان و رشد و شکوفائی آن برای رسیدن به اهداف سازمان می باشد. در بررسی سیستم های ارزیابی عملکرد بکار گرفته شده در سازمانها و مؤسسات مختلف بطور کلی این نتیجه بدست می آید که مؤسسات و سازمانهای مزبور براساس نیاز و در چهارچوب مدلهای علمی مطرح شده از ناحیه صاحب نظران علم مدیریت، بصورت تجربی نسبت به انتخاب و استقرار نوعی نظام ارزیابی عملکرد برای کارکنان خود، اقدام نموده اند، بگونه ای که صرف نظر از شرایط و ویژگی های نیروی انسانی از بسیاری جهات با هم شباهت دارند. برای انتخاب و طراحی الگوی ارزیابی عملکرد موثر و متناسب با شرایط شرکت ملی نفت ایران بر اساس فرآیند بررسی رویکردهای مختلف ارزیابی عملکرد کارشناسان، تعیین رویکردهای ارزیابی عملکرد متناسب با شرکت ملی نفت ایران، تعیین روش های ارزیابی متناسب با شرکت ملی نفت ایران، تعیین روش های مناسب ارزیابی عملکرد در سطح حوزه های عملکردی شرکت ملی نفت ایران و روش های مناسب در سطح ستاد و حوزه های کاری شرکت ملی نفت ایران مورد توجه قرار گرفته که در این مقاله به آنها پرداخته می شود. این مقاله منتج از نتایج یک مطالعه علمی است که در شرکت ملی نفت صورت پذیرفته است.
کلیدواژه ها : عملکرد، مدیریت عملکرد، ارزیابی عملکرد، شاخص های سنجش
مقدمه
سازمان ها تا زمانی كه برای بقاء تلاش میكنند و خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی میدانند، باید اصل بهبود مستمر[4] را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند. این اصل حاصل نمیشود، مگراینكه زمینه دستیابی به آن با بهبود مدیریت عملكرد امكانپذیر شود. این بهبود را می توان با گرفتن بازخور لازم از محیط درونی و پیرامونی، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای سازمان، مسئولیتپذیری و جلب رضایت مشتری، با ایجاد و بكارگیری سیستم ارزیابی عملكرد با الگوی متناسب، ایجاد كرد. سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی مناسب به انعطافپذیری برنامهها و اهداف و ماموریت سازمان ها در محیط پویای امروزین كمك قابل توجه مینماید. ارزیابی و اندازهگیری عملكرد و توسعه آن به فرهنگسازی و ارتقاء فرهنگ سازمانی نیاز دارد.
بیان مسئله
در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت وجـود نظـام ارزیـابی را اجتنـاب ناپـذیر نموده است؛ به گونه ای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف ، اعم از ارزیابی در اسـتفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و راهبردها، به عنوان یکی از علائم بیماریهـای سـازمان قلمداد می گردد.
هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیت هـای خـود بـویژه در محیط های پیچیده و پویا نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد. از سوی دیگـر فقـدان وجـود نظـام ارزیابی و کنترل در یک سیستم به معنای عـدم برقـراری ارتبـاط بـا محـیط درون و بـرون سازمان تلقی می گردد که پیامدهای آن کهولت و در نهایت مرگ سازمان است. ممکن است بروز پدیده مرگ سازمانی به علت عدم وقوع یکباره آن، از سوی مدیران عـالی سـازمان هـا احساس نشود؛ لکن مطالعات نشان میدهد فقدان نظام کسب بازخورد امکان انجام اصلاحات لازم برای رشد، توسعه و بهبود فعالیت های سازمان را غیر ممکـن مـی نمایـد، سـرانجام ایـن پدیده، مرگ سازمانی است.(عادلی، 1384 ص، 125)
مسئله ارزیابی عملکرد سالیان متمادی است که محققان و کاربران را به چـالش واداشـته است. سازمان های تجاری در گذشته تنها از شاخص های مالی به عنوان ابزار ارزیابی عملکـرد استفاده می کردند؛ تا اینکه «کاپلان و نورتن[5]» در اوایل دهه 1980 پس از بررسی و ارزیـابی سیستم های حسابداری مدیریت، بسیاری از ناکـارآیی هـای ایـن اطلاعـات را بـرای ارزیـابی عملکرد سازمان ها نمایان ساختند که این ناکارآیی ناشـی از افـزایش پیچیـدگی سـازمان هـا، پویایی محیط و رقابت بازار بود (Kaplan & Norton , 1992, pp.9-71).
استفاده از سیستم های ارزیابی عملکرد[6] که تنها بر شاخصهای مالی متکی هستند می تواند موجب بروز مشکلاتی برای سازمان شود که برخی از این مشکلات به شرح زیر است :
- از آنجا که شاخص های مالی با راهبردهای سازمان ارتباط پیدا نمیکنند ممکن اسـت با اهداف راهبردی سازمان تضاد داشته باشند و موجـب پدیـد آمـدن مشـکلاتی در تدوین راهبرد شوند. به عنوان مثال افـراط در اسـتفاده از «نـرخ برگشـت سـرمایه» می تواند تنها به بهبودهای کوتاه مدت منجر شود.
- معیارهای سنتی نظیر کارآیی هزینه و مطلوبیت، ممکن است باعث فشار آمـدن بـه مدیران در جهت توجه به نتایج کوتاه مدت شده و در نتیجـه هیچگونـه حرکتـی بـه سمت بهبود صورت نگیرد.
- شاخص های مالی گزارش دقیقی درباره هزینـه ی فرآینـدها، محصـولات و مشـتریان نمی دهند و تنها بر فرآیند کنترل بخشی به جای کل سیستم تاکید دارند.
- شاخص های مالی قادر به تشخیص هزینه های کیفی به شکل دقیق و مناسب نیستند و تنها تولید بیشتر را تشویق می کنند.(Ghalayini, Noblea & Crowe, 1997, pp.25)
نواقص و کمبودهای سیستم های سنتی ارزیابی عملکرد به انقلابـی در مـدیریت عملکـرد منجر شد، به طوری که محققان و کاربران به سمت خلق سیستم های نوین ارزیـابی عملکـرد حرکت کردند تا اهداف و محیط فعلی را مورد توجه قرار دهنـد . بـدین ترتیـب فرآینـدهای ارزیابی متعدد برای استفاده سازمانهای مختلف ایجاد گردید.
با توجه به اهداف و نتایج حاصل از ارزیابی که بطور خلاصه مرور شد این بررسی بر آن است که با مطالعه منابع ، مدلی برای ارزیابی مؤثر برای عملکرد کارکنان شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد نماید که بیشترین اهداف و نتایج مطرح شده را پوشش داده کارآئی مناسب کارکنان را در شرایط کنونی ارزیابی نماید .
همچنین مدیران بتوانند با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد افراد ، امکان پرورش توانمندی ها و شایستگی های کارکنان را از طریق برنامه ریزی کار راهه شغلی و تعیین مسیر شغلی در آینده فراهم نموده چشم انداز شغلی روشن تری را برای رشد و پیشرفت آنها مهیا نمایند .
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.