توضیحات
تحقیق قدرت بازار در بازار برق
مفهوم قدرت بازار، اهمیت خود را بعد از آنکه صنعت بازار برق از اوایل دهه 1990 یا بیشتر تجدید ساختار گردید، بدست آورد. در این بازار برق رقابتی، محدودیتهای فیزیکی و بهرهبرداری شبکه انتقال باعث شد تا شرکتهای تولیدی با اعمال قدرت بازار، ساختار بازار برق را در معرض یک تهدید جدی قرار بدهند. [1] رایج ترین تعریف از قدرت بازار، توانایی فروشنده در قرار دادن قیمتها به طور سودآور بالاتر از سطوح رقابتی است. [2]
صنعت بازار برق در طول سالیان متمادی، تحت سلطه شرکتهای بزرگی که از قدرت انجام فعالیت در بخشهای تولید، انتقال و توزیع سیستم قدرت برخوردار بودهاند، قرار داشته است. این سیستم تحت عنوان ساختار یکپارچه عمودی، شناخته شده است. دلایل مختلف از جمله افزایش تقاضا همراه با مدیریت ناکارآمد سیستم و سیاست تامین هزینههای تولید، انتقال و توزیع از طریق تعرفههای برق، باعث شد تا ساختار بازار برق از حالت یکپارچه عمودی به حالت بازار رقابتی تغییر نماید. به این معنی که شرکتهای تولید، با ارائه پیشنهاد رقابتی قیمت به بازار برق، قادر به رقابت در فروش انرژی به مشتریان می باشند. عامل اصلی که رقابتی بودن بازار را خصوصا در بخش تولید تحت الشعاع قرار میدهد، قدرت بازار است. در یک سیستم قدرت تجدید ساختار شده، قدرت بازار زمانی بوجود میآید که هر یک از شرکتهای تولیدی، توانایی تاثیر گذاری، بر قیمت بازار یا میزان دسترسپذیری توان تولیدی، داشته باشند.[1]
اقتصاددانان در یک تقسیمبندی کلی، قدرت بازار را در دو دسته عمودی و افقی مورد بحث قرار می دهند. در قدرت بازار عمودی، بازیگران همزمان در بخشها و لایههای مختلف بازار مانند تولید و انتقال اقدام به رفتار غیر رقابتی میکنند، درحالی که در قدرت بازار افقی، بازیگران تنها در یک لایه از بازار(مثلاً تولید) به اعمال قدرت بازار میپردازند. در بازار تجدید ساختار شده، قدرت بازار عمودی با بهرهبرداری مستقل سیستم انتقال، کاهش مییابد اما مسائل مربوط به قدرت بازار افقی همچنان یک موضوع بالقوه است.[3]
یکی از شاخصهای بازار رقابتی، عدم قدرت گردانندگان بازار در سوءاستفاده از نوسانات تقاضا است. در محصولات ملموس، گردانندگان بازار با حربه ی انبار، توانایی سوءاستفاده از نوسانات را پیدا میکنند و در مقابل آنها دولتها نیز از همین مکانیزم جهت تعادل بازار، بهرهبرداری میکنند. ولی در صنعت برق امکان انبار نمودن کالا وجود ندارد. در این صنعت، افزایش و نوسانات قیمت مبادله شدهی برق که از نگرانیهای عمده تنظیمکنندگان بازار برق محسوب میشود، ریشه در سوءاستفاده از قدرت بازار توسط بازیگران دارد . قدرت بازار عبارت است از توانایی یک فروشنده یا جمعی از فروشندگان انرژی در افزایش قیمت برق به سطحی بالاتر از مقدار رقابتی آن برای مدتی قابل توجه و به طوری که سود بیشتری را برای بازیگر مذکور به همراه داشته باشد. مجموعه ای از عوامل ذاتی و غیر ذاتی چون کشش ناچیز تقاضای برق، عدم توانایی ذخیره سازی اقتصادی برق، تراکم خطوط انتقال، دیر بازده بودن سرمایه گذاری در برق و غیره را میتوان به عنوان منشاء قدرت بازار، دسته بندی نمود.[2]
فهرست مطالب تحقیق قدرت بازار در بازار برق
- 1-قدرت بازار.
- 1-1-چکیده.
- 1-2-معرفی قدرت بازار.
- 1-3-دلایل قدرت بازار.
- 1-4-تشخیص قدرت بازار.
- 1-5-کاهش قدرت بازار.
- 2-روش های ارزیابی قدرت بازار.
- 2-1-چکیده.
- 2-2-شاخص های ارزیابی قدرت بازار.
- 2-2-1-شاخص
- 2-2-2-شاخصPSI
- 2-2-3-شاخص RSI
- 2-2-4-شاخص RD..
- 2-2-5-شاخص MRR..
- 2-2-6-شاخص MRS.
- 2-2-7-شاخص
- 2-2-8-شاخص
- 2-2-9-شاخص فازی
- 3-روشهای ارزیابی قدرت بازار در حضور نیروگاههای بادی
- 3-1-چکیده
- 3-2-معرفی روش ها
- 3-3-مدل عامل محور
- 3-3-1-شبیه سازی و مدل سازی عامل محور(ABMS).
- 3-3-2-سیستم وفقی پیچیده بازار برق (EMCAS)
- 4- قدرت بازار در مدل های عامل محور
- 5-روش های ارزیابی قدرت بازار در حضور نیروگاههای بادی با استفاده از شبیه سازی بازار توسط مدل های عامل محور
- 6-مراجع
منابع تحقیق قدرت بازار در بازار برق
[1] Karthikeyan SP, Raglend IJ, Kothari DP. A review on market power in deregulated electricity market. International Journal of Electrical Power & Energy Systems. 2013 Jun 30;48:139-47.
[2] Shahidehpour, Mohammad, Hatim Yamin, and Zuyi Li. “Market Operations in Electric Power Systems, New York, NY: IEEE.” (2002).
[3] Elfstadius, Martin, et al. “Method to detect and measure potential market power on electricity markets using the concept of monopolistic energy.”Power Systems Conference and Exposition, 2009. PSCE’09. IEEE/PES. IEEE, 2009.
[4] Biggar, Darryl R., and Mohammad Reza Hesamzadeh. The economics of electricity markets. John Wiley & Sons, 2014.
[5] Wang, Peng, Yu Xiao, and Yi Ding. “Nodal market power assessment in electricity markets.” IEEE Transactions on Power Systems 19.3 (2004): 1373-1379.
[6] Nanduri, Vishnuteja, and Tapas K. Das. “A reinforcement learning model to assess market power under auction-based energy pricing.” IEEE transactions on Power Systems 22.1 (2007): 85-95.
[7] Mashhadi, Habib Rajabi, and Morteza Rahimiyan. “Measurement of power supplier’s market power using a proposed fuzzy estimator.” IEEE Transactions on Power Systems 26.4 (2011): 1836-1844.
[8] Rahimiyan, Morteza. “A statistical cognitive model to assess impact of spatially correlated wind production on market behaviors.” Applied Energy122 (2014): 62-72.
[9] Wang, Jianhui, et al. “Market power analysis in the EEX electricity market: an agent-based simulation approach.” Power and Energy Society General Meeting-Conversion and Delivery of Electrical Energy in the 21st Century, 2008 IEEE. IEEE, 2008.
[10] Saguan, Marcelo, et al. “Market power in power markets: Game theory vs. agent-based approach.” 2006 IEEE/PES Transmission & Distribution Conference and Exposition: Latin America. IEEE, 2006.
[11] Tellidou, Athina C., and Anastasios G. Bakirtzis. “Agent-based analysis of capacity withholding and tacit collusion in electricity markets.” IEEE Transactions on power systems 22.4 (2007): 1735-1742.
[12] Shafie-khah, Miadreza, Mohsen Parsa Moghaddam, and Mohammad Kazem Sheikh-El-Eslami. “Ex-ante evaluation and optimal mitigation of market power in electricity markets including renewable energy resources.” IET Generation, Transmission & Distribution 10.8 (2016): 1842-1852.
توجه:
این تحقیق شامل یک فایل ورد 34 صفحه ای می باشد
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.