توضیحات
عنوان فارسی: «بررسی ساختار نظام پیشنهادات بانک ملی جمهوری اسلامی ایران»
- مقدمه
- نظام پیشنهادات چیست ؟
- تعاریف
- اركان نظام پیشنهادها
- چگونگی اجرای نظام پیشنهادات
- شرایط عمومی پذیرش پیشنهاد
- مورد انتظار از اجرای نظام پیشنهادات
- اهداف نظام پیشنهادها
- ساختار تشكیلاتی نظام پیشنهادات
- نقش نظام پیشنهادات در پیشبرد بانک ملی
- پیشنهادات
- مقدمه
نظام مدیریت مشاركتی، نظام همكاری فكری و عملی كاركنان یك سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن سازمان است. در این نظام كلیه افراد سازمان درباره روشهای حل مسایل و ارتقای بهره وری سازمان، فعالانه اندیشیده، حاصل آن را در قالب طرحها و پیشنهادها به سازمان ارایه می كنند. بدین طریق یك نظام همفكری و هم اندیشی برای رسیدن به اهداف سازمان وجود دارد و مدیریت سازمان از گنجینه غنی طرحها، اندیشه ها و راه حل ها برخوردار شده برای نیل به اهداف سازمانی از آنها بهره می جوید. در این نظام برای خلاقیت كلیه اعضای سازمان ارزش شایسته قائل شده در تصمیم گیری ها از آنها استفاده می شود. نظام پیشنهادات یكی از نمودها و ابزارهای مدیریت مشاركتی است.
- نظام پیشنهادات[1] چیست ؟
نظام پیشنهادها از جمله نظامهای مدیریت مشارکتی است که از طریق آن تصمیمها به صورت مشارکتی اتخاذ میگردند و علاوه بر ایجاد تنوع در گزینههای تصمیم سبب افزایش رضایت کارکنان می گردد.
شیوه مدیریت کلاسیک در محیط متغیر و آشفته اقتصاد امروزی چندان کارآمد نیست. عملکردهای فعلی مدیریت، رفتهرفته جای خود را به یک فلسفه جدید مدیریت میدهند که کارکنان را رمز موفقیت در هرگونه فعالیت سازمانی میداند. درسالهای اخیر که تحولات نمایانی در نظریهها و عملکرد مدیریت درجهان پدید آمده است، اندیشههای تازهای برای مدیریت اثربخش و کارآمد فعالیتهای سازمانی مطرح شده است. مدیریت مشارکتی که براساس فرضهای استوار ارزشی، علمی، نتایج و شواهد قطعی تجربی استوار است، یکی از این اندیشههای تازه است که در بیست سال گذشته بطور جدی در نظامهای بزرگ صنعتی، خدماتی و بازرگانی و کلیه سازمانهای دولتی و غیردولتی بکار گرفته شده و با پیامدهای مطلوب مادی و معنوی همراه بوده است.
نیروی انسانی به لحاظ برخورداری از قدرت اندیشه، خلاقیت و نوآوری بزرگترین دارایی هر سازمانی محسوب می شود، چرا كه هرگونه بهبود و پیشرفت در سیستمهای فنی و سازمانی توسط نیروی انسانی صورت می گیرد. توان فكری و اندیشه های كاركنان در سازمان به عنوان سرمایه نهفته و راكد میباشد هر سازمان و مدیریتی بتواند از این سرمایههای نهفته بیشترین استفاده را بكند به همان اندازه امكان رشد وتوسعه میسر خواهد شد. نیروی انسانی بر خلاف سایر منابع با مصرف كردن كاهش و یا مستهلك نمیشود هر چقدر از اندیشه و فكر بیشتر استفاده نماید به همان اندازه توانایی اش بهبود می یابد. از طرف دیگر مشاركت یكی از نیازهای فرا مرتبه انسانها به شمار میرود كه ریشه در فطرت بشری دارد. افرادی كه در امور و فعالیتهای سازمان شركت نمایند و از اندیشه و فكر پاك استفاده كنند علاوه بر پیشرفت سازمان در تعالی خویش نیز گام برداشته اند. برای بهبود بهرهوری از مكانیزمهای مختلف استفاده میكنند كه یكی از مكانیزمهای مدیریتی، بهره گیری از تكنیكهای مختلف مدیریت مشاركتی است. مشاركت راهكاری است كه به كاركنان اجازه داده میشود به جای اینكه همیشه مدیریت و رهبری شوند از توانایی های خود بهره گیرند، فكر كنند و قوه خلاقیت خود را به كار اندازند و در تصمیمگیریها مشاركت و دخالت داشته باشند. مشاركت یك فرآیندی است كه طی آن كاركنان یك سازمان به طور داوطلبانه در امور و فعالیتهای مربوط به خود دخالت كنند به شرطی كه توان و انگیزه مناسب برای دخالت مؤثر را داشته باشند.
مدیریتی مشاركتی عبارت است از عملیاتی كه طی آن كاركنان یك سازمان را در روند تصمیمگیریها دخالت و شركت میدهند تأكید این شیوه مدیریت بر همكاری و مشاركت داوطلبانه كاركنان استوار است و میخواهد از اندیشه ها ، نظرات و ابتكارات آنها در حل مشكلات و مسائل سازمان استفاده كند. البته نظام مشاركتی با افزایش رضایت مندی، انگیزه كاركنان را نیز بهبود می بخشد.
كاركنان با انگیزه، توانایی های بیشتری داشته و می توانند در سازمان خلاقیت و نوآوری را افزایش دهند. بزرگترین پشتوانه جهت اعمال مدیریت مشاركتی، تعهد، ایمان و اعتقاد مدیران سازمانها است. تا زمانی كه مدیریت سازمان اعتقاد به مشاركت كاركنان نداشته باشد مدیریت مشاركتی تحقق پیدا نخواهد كرد.
مكانیزم های متفاوتی برای عملی كردن مدیریت مشاركتی وجود دارد كه عمدهترین تكنیك برای مشاركت كاركنان استقرار نظام پیشنهادات در یك سازمان است.( آنكه بیشتر مشورت میكند كمتر اشتباه میكند)
نظام یا سیستم پیشنهادات ، تكنیكی است كه میتوان از فكر و اندیشه های كاركنان برای مسئله یابی، چارهجویی و حل مسائل و مشكلات سازمانی بهره جست. بر اساس نظام پیشنهادات كلیه كاركنان از عالیترین رده سازمانی تا پایین ترین سطح آن میتوانند پیشنهادات، ایدهها ، ابتكارات و نظرات خود را برای رفع نارساییهای موجود در روند كاری و یا بهبود روشهای انجام كار و یا افزایش كیفیت تولید ارائه دهند. البته نظام پیشنهادات فقط انتقاد نیست بلكه در آن راه چاره نیز ارائه میگردد.
فقط به بیان مشكلات پرداخته نمی شود بلكه راه حلهای رفع مشكلات نیز ارائه می شود از این طریق كاركنان می توانند به همه امور و فعالیتهای سازمان بپردازند و پیشنهادهای اصلاحی خود را بر اساس فرآیندی مشخص تدوین و ارائه نمایند. استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات در یك سازمان توجه و حساسیت كاركنان را به فرآیندهای كار بیشتر كرده و باعث مشاركت بیشتر كاركنان در سازمان می شود. و با افزایش مشاركت، خلاقیت و روحیه كاركنان، راهكارهای عملی برای حل مسائل و مشكلات سازمان پیدا میشود.
تعاریف
پیشنهاد: ایده، طرح و اندیشه ای است كه می تواند موجب حل مشكلات، بهبود فرآیندها، بهینه سازی امور و افزایش كارآیی و اثربخشی سازمان شود.
نظام پیشنهادها: سیستمی است كه از طریق آن تمامی كاركنان و ذینفعان سازمان این امكان را می یابند تا با ارائه نظرات، ایده ها و طرح های خود در جهت ارتقا عملكرد سازمان گام بردارند.
فراخوان پیشنهاد: تكنیكی است كه از طریق آن مدیران سازمان با اعلام مشكلات و مسائل مربوط به یك موضوع خاص به صورت هدف مند، خواهان ارائه راهكارها و ایده های كاركنان برای مرتفع نمودن آن مشكلات هستند.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.