توضیحات
چکیده
نيروي انساني كارآمد، عمده ترين عامل در پيشرفت جوامع است و ثروتمند ترين و پيشرفته ترين كشورها امروزه آنهايي هستند كه نيروي انساني لايق تر و كار آمد تري دارند، لذا سرمايه گذاري جهت پرورش نيروي انساني در دنياي كنوني از اولويت بالايي برخوردار است و همچنين بهره گيري بيشتر از نيرو هاي كار آمد مورد توجه بيشتر مسؤلين جامعه است.در اين راستا ايجاد انگيزش به عنوان عامل ايجاد حركت در انسان و جهت دهنده ي به حركت او سخت مورد توجه مسئولين جامعه است. ايجاد انگيزش موجب بالا رفتن كارايي شده و سبب مي شود كه فرد استعداد و توانايي خود را در سطح بالاتر و با رضايت بيشتري به كار بگيرد. اگر افراد انگيزه ي كافي در كار نداشته باشند، ميل و رغبت به انجام آن را نداشته و لذا كارآيي آنان مورد توجه نخواهد بود و بالعكس با داشتن انگيزه، تمايل شديد در انجام فعاليت در فرد حاصل شده و كارآيي و رضايت شغلي حاصل مي گردد.
متاسفانه یکی از مشکلات شایع نظام های آموزشی در بسیاری از کشورها پایین بودن سطح انگیزه تحصیلی در بین یادگیرندگان می باشد که سالانه زیان های علمی، فرهنگی و اقتصادی زاید را متوجه دولت ها و خانواده ها می کند و نظام آموزشی را با افت تحصیلی مواجه می سازد. بنابراین جهت کم کردن خسارات ناشی از کاهش انگیزه تحسیلی باید تحقیقات گسترده ای در زمینه شناسایی عوامل موثر در کاهش انگیه تحصیلی صورت بگیرد.
در این خصوص يكي از بزرگترين معضلات آموزشي، كاهش انگيزه تحصيلي دانشجويان است. لذا بايد جهت ارتقاي كيفيت آموزشي دانشگاه ها، عوامل كاهش دهنده انگيزه تحصيلي دانشجويان شناسايي و برطرف گردند.
در این مقاله به تعریف دقیق یادگیری، انگیزه فرد و … پرداخته شده و علل بروز اختلالات در یادگیری و راهکارهای لازم برای کاهش و رفع آن تا حد امکان ارائه شده است. در پایان یک نتیجه گیری کلی در مورد روش های جلوگیری از کاهش انگیزه در دانشجویان انجام شده است.
واژگان كليدي: انگیزه تحصیلی، عزت نفس، اختلالات یادگیری، امید به آینده
مقدمه
برخي از نظريه پردازان اعتقاد دارند كه رفتار انسان را مي توان از طريق انگيزه هاي گوناگون مورد بررسي قرار داد. انگيز ه پيشرفت يكي از متغير هاي خاص روان شناختي است كه در مبحث انگيزش و هيجان و بخصوص در روان شناسي شخصيت مطر ح مي شود انگيزه پيشرفت به نياز فرد دلالت م يكند كه وي تمايل دارد تا بهترين عملكرد خويش را به نمايش بگذارد، در رفتار هايش كاملاً دقت نمايد. از تمام نيروهاي خويش استفاده كند تا به اهداف شخصي دست يابد و مقاومت بالايي را در برابر شكست نشان مي دهد. انگيزه ي پيشرفت توسط مك كلند مورد تحقيق قرار گرفت و در اين زمينه اعتبار خاص را به خود اختصاص مي دهد.افرادي كه
داراي انگيزه ي پيشرفت هستند به وظايفي مبادرت مي ورزند، كه تا حدودي مشكل زا است و از ديگر خصايص افراديكه داراي انگيزه پيشرفت بالا هستند، خستگي ناپذيري و تحمل مشكلات در برابر شكست است، اين افراد در برابر شكست مقاومت مي كنند و جالب اين كه برنده هم مي شوند و اين فرايند تسليم نشدن را اقدامي سودمند و انساني تلقي مي نمايند.ما در اين پژوهش پي آن خواهيم بود تا عواملي را كه موجب عدم انگيزه در دانشجويان مي گردند شناسايي نموده تا بدين وسيله در جهت احياي انگيزه و موفقيت آنان در تحصيل مؤثر باشيم.
بيان مسأله
انگيزه و علاقه نقش عمده اي در جريان يادگيري بازي مي كند و معمولاً افراد اموري را مورد توجه قرار مي دهند كه مورد علاقه آنها باشد. اختلاف افراد در ابراز عكس العمل در مقابل محرك هاي معين مربوط به رغبت و تمايلات گوناگون آنهاست. ميل و رغبت، فرد را آماده براي دريافت محرك يا محر كهاي خاص مي كند. عوامل متعددي مانند تغيير، تكرار، شدت، تازگي در جلب دقت تأثير فراوان دارند. ولي آنچه دقت و توجه فرد را براي مدت معيني روي امر خاص متمركز مي سازد رغبت و علايق اوست، رغبت از لحاظ تربيتي نقطه، شروع فعاليت ها را تشكيل مي دهد. براي اينكه شاگرد موضع خاصي را مورد توجه و دقت قرار دهد بايد علاقه مند به آن باشد ارتباط مطالب درسي با احتياجات اساسي بچه ها نيز سبب جلب رضايت آنها به مطالب درسي است.اگر دانشجويان نسبت به درس بي علاقه باشند )داراي انگيزش سطح پاييني باشند( به نظر پژوهشگران پيشرفت تحصيلي موجب تأثير مضاعف رغبت خواهد شد اين نوع پژوهش ها مي تواند خانواده، جامعه و آموزش و پرورش را ياري كند تا هر چه بيشتر به اين مسأله يعني ايجاد رغبت دانش آموزان توجه نمايند
اين نوع پژوهش مي تواند ابعاد مختلف انگيزه را براي مجامع آموزشي روشن نمايد تا در برنامه ريزي ها توجه عميق تر به اين مورد بنمايند. اين نكته بر همگان روشن است كه انگيزش، كليد يادگيري دانشجويان است. آگاهي از اين موضوع، نتيجه تجارب كلاسي و مشاهدات معلمان و مربيان است و تحقيقات صرفاً اين حقيقت را تأييد مي كند. و مشاهداتي كه در بين دانشجويان صورت گرفته است دانشجوياني كه انگيزه هاي متفاوتي دارند و عده اي براي تحصيل و كسب موفقيت انرژي بيشتري دارند و بعضي از دانشجويان نيز تمايل كمتري نسبت به ادامه تحصيل دارند، بديهي است كه اين گونه افراد موفقيتي بدست نمي آورند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.