توضیحات
عنوان فارسی: مدل مدیریتی و رفتار های ناهنجار سازمانی
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
مدل مدیریتی و رفتار های ناهنجار سازمانی
مقدمه
گرچه رفتارهای بشر دارای علل نسبتاً مشابهی است؛ اما بهدلیل تفاوتهای غیر قابل انكار، انسانها در شرایط مشابه بهطرز مشابهی رفتار نمیكنند. علوم رفتاری و بهخصوص رفتار سازمانی، در پی تبیین و تشخیص رفتار انسان و علل آن بر میآید. رفتارهای نابهنجار نیز بهدلیل اینكه از انسان ساتع میشود، از قاعده فوق مستثنی نیستند و با توجه به هزینههای اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی فراوانی كه دارند، باید در جهت مدیریت و كاهش آنها در سازمانها كوشید. از این رو ابتدا به توضیح مختصری از پژوهش تبیینی اشاره شده خواهیم پرداخت، سپس مدل مدیریتی رفتار نابهنجار سازمانی و همچنین تاثیر جنسیت و رسانه را بر كاهش یا افزایش رفتار نابهنجار بررسی خواهیم كرد.
از تعاریفی كه در رابطه با رفتار نابهنجار ارائه شده اینگونه بر میآید كه رفتار نابهنجار رفتاری است كه با نقض قوانین موجب آسیب رساندن به اطرافیان گردد؛ البته این تعریف نسبتاً كلی را میتوان در مورد جامعه، سازمان یا حتی خانواده بهكار برد. قصد این پژوهش بررسی رفتارهای نابهنجار سازمانی میباشد و البته این مهم را با نگاهی به ویژگیهای فرد و جامعه به انجام خواهد رسید.
سرلك ( 1396 ) رفتارهای نابهنجار سازمانی را اینگونه تعریف میكند: امروزه در سازمانها برخی كنشها از سوی كاركنان سر میزند كه مغایر قوانین و مقررات سازمانی و حتی عرف و اخلاق است. اینگونه رفتارها طیفی از رفتارهایی مانند تأخیر در ورود و تعجیل در خروج از سازمان تا رفتارهایی نظیر عدم تكریم ارباب رجوع را شامل میشود. این رفتارها كه با اهداف سازمانی همراستا نیست، از دید مدیران و ذی نفعان سازمانی رفتارهای نابهنجارسازمانی نامیده میشود.
روتوندو و سَکت[1] (2002)، رفتارهای نابهنجار کاری[2] را یكی از حوزههای سهگانه كاهش عملكرد كاركنان میدانند (دو حوزه دیگر شامل وظایف شغلی و رفتار شهروندی سازمانی[3] میباشد). آنها عقیده دارند كه تنها وظایف شغلی است كه تعریف میشوند و دو حوزه دیگر (رفتار شهروندی سازمانی و رفتار كاری نابهنجار) فرانقشی بوده و به صورت داوطلبانه انجام میشود.
Introduction
Although human behaviors have relatively similar causes but due to the indisputable differences, humans do not behave in similar conditions in the same way. Behavioral sciences and especially organizational behavior seek to explain and recognize human behavior and these causes. Abnormal behaviors are not excluded from the top rule, because they are sourced from humans and according to the many economic, social and psychological expenses they should try to manage and decline them in organizations. Therefore, the explanatory notes to the brief explanation of the research will be discussed. Then the abnormal behavior management and media organizations as well as the effect of gender on the increase or decrease aberrant behavior will be investigated.
The definitions concerning aberrant behavior offerings, these seems that aberrant behavior by violation of the rules is harm to others, however, this definition is fairly general can apply in the community, organization or family. The purpose of this study is to evaluate abnormal behavior organizational and this will be accomplished by looking at the characteristics of the person and society.
Sarlak (1396) defines organizational abnormal behaviors as follows: Nowadays, there are some actions by employees that are contrary to the laws and regulations of the organization, and even to customs and ethics, in organizations. These behaviors include a range of behaviors such as late arrivals, hesitation on leaving the organization and lack of respect for the client. These behaviors are not aligned with organizational goals. Which, from the view of managers and stakeholders, is called abnormal organizational behaviors.
Rotundo and Sackett (2002) consider counterproductive work behavior (CWB) as one of the three areas of decline in employee performance (two other areas including job responsibilities and organizational citizenship behavior (OCB)). They believe that only the job responsibilities are defined and the other two areas (job responsibilities and organizational citizenship behavior) was excessive role and is done on a voluntary basis.
ادبیات پژوهش
گریفین و لوپز ( 2005 ) در مروری كه بر ادبیات موجود در زمینه رفتارهای كاری نابهنجار انجام داده بودند، اینگونه بیان كردهاند: بر این باوریم كه مفهوم رفتارهای مخرب در سازمانها هنوز در مرحله پیدایش خود قرار دارند. رفتار كاری نابهنجار به كلیهی رفتارهای نامناسب و مضّر كاركنان اطلاق میشود كه فرد نسبت به فرآیندها، دارائیها یا كاركنان سازمان انجام میگیرد و به نحوی موجب كاهش اثربخشی سازمانی میشود. به عنوان مثال، برآورد هزینههای بدرفتاری مرتبط به دزدی كاركنان در ایالات متحده، به تنهایی به بیش از 200 میلیارد دلار در سال میرسد (وَردی، 2004 ، ص 5). همچنین، برآورد میشود كه غیبت در سازمان سالیانه در حدود 30 میلیارد دلار به اقتصاد آمریكا ضربه وارد میكند. به عبارت دیگر، رفتار كاری نابهنجار، در مقابل رفتار شهروندی سازمانی قرار دارد و نوعی رفتار داوطلبانه است كه بالقوه، نابهنجار و هزینه زا است؛ نظیر شایعه پراكنی، استفاده نامناسب از اینترنت، بی نظمی، آزار و اذیت، آسیب رساندن به تجهیزات، دزدی و خشونت ( فاكس و اسپكتور، 2001 ، به نقل از رامین مهر، 1393).
سه نوع هزینه اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی را میتوان در مورد رفتارهای نابهنجار ذكر كرد. در مورد هزینههای چنین رفتارهایی در ایران تا كنون تحقیقی صورت نپذیرفته است؛ مطلب فوق میتواند موضوع پژوهشی جدید در این حوزه باشد. نوع شناسی رابینسون و بنت ( 2005 ) از رفتارانحرافی به شرح زیر است:
- انحراف مالی (مانند خرابكاری در تجهیزات، پذیرش رشوه، دروغ درباره ساعت كار و دزدی از شركت).
- انحراف تولیدی (مانند ترك زود هنگام محل كار، مرخصی بیش از حد، آهستهكاری عمدی و اتلاف منابع).
- انحراف شخصی (مانند آزارهای جنسی، دشنام شفاهی، دزدی از همكاران و ایجاد خطر برای همكاران).
- انحراف سیاسی (مانند طرفداری نشان دادن، شایعه سازی درمورد همكاران، سرزنش كردن همكاران و رقابت غیرمفید).
به نظر محقق و اكثر اندیشمندان، این دستهبندیها انسجام لازم را نداشته و هركدام از وجهی به رفتارهای نابهنجار نگریستهاند؛ درصورتیكه می بایست ابتدا با دید کلی مقوله رفتار نابهنجار سازمانی را تحت پوشش قرار داد و سپس به بررسی جزئیات پرداخت (كه هركدام از آنها، پژوهشی جداگانه را طلب میكند). به همین علت، محقق در صدد تبیین (علت جویی) رفتار نابهنجار برآمد و مدل تبیینی بومی را در زمینه علل رفتار نابهنجار سازمانی ارائه نمود.
Research literature
Griffin and Lopez (2005), in their review of the literature on abnormal work behaviors, they have stated: We believe that the concept of destructive behaviors in organizations is still in its infancy. Counterproductive work behavior refers to all inappropriate and harmful behaviors of a staff member who deals with processes, assets or employees of an organization and this in some way reduces the effectiveness of the organization. For instance, Estimating the cost of misconduct related to theft of employees in the United States alone amounts to over 200 billion dollars a year (Verdi, 2004, page 5). Furthermore, an appraised 30 billion dollars in annual absence from the organization is estimated to hit the US economy. On the other hand, Counterproductive work behavior against organizational citizenship behavior and is a kind of voluntary behavior that is potentially abnormal and costly. Which, these including spreading rumors, inappropriate use of the Internet, irregularities, harassment, equipment damage, theft and violence (Fox and Spector, 2001, quoted by Raminmehr 1393).
Three types of economic costs, social and psychological about abnormal behaviors can be cited. The cost of such behaviors in Iran has not been investigated; the above content could be a new research topic in this field. Robinson and Bennett (2005) typology of deviant behavior is as follows:
- Financial deviation (such as sabotage of equipment, bribe acceptance, lies about work hours and robbery from the company).
- Productive deviations (such as leaving early work, too much leave, deliberately slow working and waste of resources).
- Personal deviation (including sexual harassment, verbal cursing, stealing from colleagues and create danger for partners).
- Political deviation (including political direction, spreading rumors about colleagues, blaming colleagues and unprofitable competition).
According to the opinion of researchers and scholars these categories do not have the necessary coherency and they have seen each their aspect of abnormal behavior; while, at first it should cover the general category of abnormal organizational behavior and afterwards examine the details (Each of them requires a separate research). For this reason, the researcher attempts to explain abnormal behavior and provides a native explanatory model for the causes of organizational abnormal behavior.
[1] Rotundo & Sackett
[2] Counterproductive work behavior (CWB)
[3] Organizational citizenship behavior(OCB)
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.