توضیحات
عنوان فارسی: مکان یابی مسیریابی کراس داک (Cross-docking)
- فصل اول: « کلیات تحقیق »
- مقدمه
- بیان مسئله وضرورت تحقیق
- کاربرد تحقیق
- اهداف تحقیق
- ساختار تحقیق
- فصل دوم: « مرور ادبیات »
- مقدمه
- مروری بر مسئله مکانیابی مسیریابی (LRP)
- مقدمه
- مکانیابی مسیریابی دو سطحه
- مکانیابی مسیریابی دو سطحه بدون در نظر گرفتن جنبه های زمانی
- مکانیابی مسیریابی دو سطحه با در نظر گرفتن جنبههای زمانی
- مکانیابیمسیریابی چند سطحی با بیش از دو سطح
- مروری بر سیستمهای فرابارانداز
- مقدمه
- مکانیابی سیستمهای فرابارانداز
- جمع بندی
- منابع
فصل اول
« کلیات تحقیق »
1-1- مقدمه
مسأله مكانیابی- مسیریابی[1] یك زمینه تحقیقاتی در حوزه مطالعات موقعیتیابی میباشد كه دارای ویژگیهای بارزی است. این ویژگیها توجّه خاصی به مسائل زیربنایی مربوط به مسیریابی وسایل نقلیه دارند. با وجود آنكه مطالعات زیادی روی جنبههای گوناگون تئوری مكانیابی صورت گرفته، اما مسأله مكانیابی- مسیریابی آنچنان كه باید مورد توجّه قرار نگرفتهاست. عبارت (مكانیابی- مسیریابی) نباید ما را دچار اشتباه سازد. زیرا این مسأله یك مسأله واحد خوشتعریف مانند مسأله فروشنده دورهگرد نمیباشد و باید بهصورت مجموعهای از مسائل و تئوریها در حوزة مكانیابی عنوان شود. به هر صورت ما ترجیح میدهیم كه به مسأله مكانیابی –مسیریابی بهصورت روندی برای مدلسازی و حل مسائل مسیریابی و حل مسائل مكانیابی فكر كنیم.
تعاریف ما بهصورت سلسله مراتبی بدین ترتیب هستند كه حل مسأله مكانیابی (مسألهاصلی) هدف ما است اما طی حل این مسائل، بهصورت همزمان به حل یك مسأله مسیریابی وسیله نقلیه (مسأله فرعی) میپردازیم كه این موضوع بیانگر یك روند حل یكپارچه است. به عبارت دیگر ما نمیخواهیم روند حل مسألهمان را كه به مكانیابی و مسیریابی یك مسأله میپردازد و در عین حال رابطة بینابینی آن دو را مورد توجّه قرار نمیدهد، را طبقهبندی كنیم؛ ویژگی مهم دیگر تعریف ما نیاز آن به وجود طراحی تور است به عبارت دیگر وجود توقفهای متعدد در یك مسیر است كهاین پدیده موقعی روی میدهد كه تقاضاهای مشتری كمتر از ظرفیت یك كامیونِ پر است البته نویسندگان مختلف تعاریف دیگری را از مساله مكان یابی مسیریابی یعنی بازة وسیعتری از مسائل را در نظر میگیرند.
خوب است بدانیم كه مكانیابی امكانات و مسیریابی وسایل نقلیه با هم مرتبط هستند، موران زانا[2] نشان داد كه محل كارخانجات، انبارهای كالا و عرضه محصولات، اغلب تحت تأثیر هزینههای انتقال هستند. (برخی معتقدند كه مطالب این مقاله از اولین مقالات مساله مكان یابی مسیریابی است). و همچنین در موارد بسیاری در یك مسأله اكیداً تأكید میشود كه پیدا كردن كوتاهترین مسیر بجای مسیریابی وسایل نقلیه مورد نظر است. بعلاوه پیرو مطالب عنوان شده راند[3] بیان كرد كه بسیاری از فعالان (تاجران) در این زمینه از خطرات بهینه سازی فرعی با مكانیابی انبارهای جدا از هم و مسیریابی وسیله نقلیه مطلع هستند به هرحال معمولاً دانشمندان و تاجران، هر دو از این ارتباط چشمپوشی میكنند و وسائل مكانیابی را معمولاً بدون توجّه به مسیریابیهای زیربنایی حل میكنند ما در پائین سه دلیل ممكن را برای این امر بیان میكنیم.
- هنگامی كه مسائل مكانیابی ویژگیهای مسیریابی را نداشته باشد حالتهای عملی زیادی ایجاد میشود كه در این حالت بوضوح روند مكانیابی-مسیریابی یك مورد مناسب برای حل نمیباشد.
- بعضی از اهداف تحقیقی در مورد مكانیابی- مسیریابی بر مبنای ناسازگاری است. یعنی مكانیابی را یك استراتژی (تدبیر كلی) میدانند در حالی كه مسیریابی را یك مسأله تاكتیكی (تدبیر ساده و كوتاه) میدانند. مسیرها به كرات (حتی روزانه) میتوانند محاسبه شوند اما مكانیابیهای انبارها معمولاً برای یك دورة بسیار طولانی هستند. بنابراین ایدة آنها این است كه تركیب مكانیابی و مسیریابی در چهارچوب برنامهریزی مشابه در مورد برنامههای متفاوت غیر مقتضی است. و این منتقدان، نویسندگان را به بررسی این موضوع كه: استفادهاز مكانیابی-مسیریابی[4] در مسیرهایی كه مجاز به تغییر هستند، میتوانند هزینههای اضافی یك طرح را كاهش دهد، هدایت كردند.
- از لحاظ مفهومی، مساله مكان یابی مسیریابی، بسیار مشكلتر از مسأله موقعیتیابی كلاسیك است. برمن[5] نشان داد كه در مساله مكان یابی مسیریابی مركزیت ارتباط گروههای اجرایی نقاط تقاضا، امكانات هستند به این ترتیب حركت از بین همة آنها هنوز ناشناخته است بهصورت متفاوت امكانات و….. در مسائل مكانیابی كلاسیك باید با فاصلههای مورد نظر از نقاط تقاضای منحصر بفرد مكانیابی شوند كه این امر باعث میشود كه مسأله ما كنترلپذیر بیشتری داشته باشد كه به پیشرفت هستة مساله مكان یابی مسیریابی كمك میكند.
- بوضوح مسائل موقعیتیابی- مسیریابی با مسأله مكانیابی كلاسیك و مسیریابی وسیله نقلیهارتباط دارند. كه هر دو مسألهاخیر به عنوان موارد خاصی از مساله مكان یابی مسیریابی بیان میشوند. و اگر لازم باشد كه همه مشتریان بهصورت مستقیم با یك انبار ارتباط داشته باشند آنگاه مساله مكان یابی مسیریابی به یك مسأله موقعیتیابی استاندارد تبدیل میشود و از طرف دیگر اگر موقعیتهای انبارها را ثابت نگه داریم مساله مكان یابی مسیریابی ما به مسیریابی وسیله نقلیه[6] ساده میشود.
مسأله مكانیابی- مسیریابی هنگاهی كهاز دیدگاه ریاضی بهصورت یك مسأله بهینهسازی تركیبی مدلسازی میشود از دیدگاه تمرینی قسمتی از مدیریت پراكندگی (توزیع) را تشكیل میدهد.
توجّه داریم كهاین یك مسأله NP-hard است كه به مسأله NP-hard دیگر را شامل میشود (1- موقعیتیابی امكانات و 2- مسیریابی وسیله نقلیه).
در نهایت میخواهیم خاطرنشان كنیم كه یك روند كلی برای حل مسائل مدیریت توزیع (پراكندگی) تنها به مكانیابی-مسیریابی محدود نمیشود. در این زمینه روندهای كلیتر مورد استفاده قرار میگیرند و مسائل مكانیابی و مسیریابی معطوف به مسائل منطقی دیگر بررسی میشوند اگر چه مجالی برای پرداختن به جزئیات این مسائل در این تحقیق نیست اما این مختصر كه ذكر میشود ممكن است برای خوانندگان علاقهمند به مسائل منطقی تركیبی مفید واقع شود.
1-2- بیان مسئله
یکی از مباحث مهم که در چند دهه اخیر کاربرد بسیار بالایی در عمل داشته و برای افزایش کارایی و بهرهوری سیستمهای حمل و نقل مطرح شده است بحث مسئله مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) است. مسئله مسیر یابی وسایل نقلیه به مجموعهای از مسایل اطلاق میگردد که در آن تعدادی خودرو متمرکز در یک یا چند قرار گاه بایستی به مجموعهای از مشتریان مراجعه نموده و خدمتی را ارائه دهند که هر یک دارای تقاضای معینی میباشند. این مسئله درصدد است تا با مدلهای ریاضی و بهینهسازی به گونهای عمل کند که مسافت طی شده، زمان کل سفر، تعداد وسایل حمل و نقل، جریمههای دیرکرد و در نهایت تابع هزینه حمل و نقل حداقل گردد و در نهایت رضایت مشتریان به حداکثر برسد. وجود محدودیتهای مختلف در اینگونه مسایل انواع مختلفی از مسایل کلاسیکی را تشکیل میدهد که یکی از آنها بحث وجود سیستمهای فرابارانداز در سرویس به مشتریان میباشد.
در اینگونه مسائل کالایی که از یک تامینکننده به انبار میرسند از کامیون تامین کننده بارگیری شده و به کامیونهای رهسپار به خارج یا بیرونرو بارگذاری میشوند که به موجب آن از ذخیره کردن و انبار اجتناب میشود. در سیستم فرابارانداز، محصولات به انبارهای خرده فروشها(وال مارت) با یک مبنای پیوسته تحویل داده میشوند و به فروشگاهها بدون اینکه در موجودی قرار بگیرند توزیع میشوند.کالاها از یک بارگیری بارانداز تا بارگیری بارانداز دیگر در ظرف 48 ساعت یا کمتر عبور میکنند.این سیستم به خرده فروشها این امکان را میدهد که کامیونهای کامل و پر از کالا را بخرند و در عین حال از هزینه جابجایی و موجودی نیز اجتناب کند.در فرآیند فروش، قیمت ها تا دو سه درصد، کمتر از متوسط صنعت، کاهش یافته است. سپس خرده فروشان این صرفهجوئیهای هزینهای را به مشتریان خود به صورت قیمتهای پایین انتقال میدهد. قیمتهای پایین آنها را قادر میسازد که از تخفیفهای زیاد و مکرر صرفنظر کرده تا قیمتها ثابت شوند و این به نوبهخود فروش را قابل پیشبینیتر ساخته و در نتیجه موجودی بیش از حد، ونیاز برای موجودی زیاد را کاهش میدهد.
در این تحقیق علاوه بر مسیریابی وسائل نقلیه، مسئلهی مکانیابی (LP) سیستمهای فرابارانداز نیز مطرح است و به عبارتی مکانیابی مراکز فرابارانداز و مسیریابی وسائل نقلیه به صورت توام (LRP) در نظر گرفته شده است، که به کاربردیتر شدن مسئله جهت بکارگیری در سیستمهای واقعی کمک میکند. از آنجا که این مساله از پیچیدگی بالایی برخوردار است، جزء مسائل NP-hard میباشد. برای حل مسائل در دنیای واقعی که معمولا در ابعادی بزرگ هستند یک الگوریتم فراابتکاری برای بهبود ارائه شده است و نتایج محاسباتی حاصل از اجرای آن نیز بررسی و ارزیابی گردیده است.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.