توضیحات
عنوان فارسی: بررسی سرعت در راهها و کشورهای مختلف
- فصل اول: مقدمه
- فصل دوم: انواع راهها
- فصل سوم: سرعت در راههای مختلف
- فصل چهارم: سرعت در کشورهای مختلف
- منابع و مراجع
فصل اول: مقدمه
آشنایی با پارامترهای ترافیکی
به منظور تحليل ترافيك عبوري در معابر گوناگون، پارامترهاي متعددي مورد استفاده قرار ميگيرد. در ادامه برخي از اين پارامترها معرفي و تشريح ميگردند.
سرعت
از لحاظ علمی سرعت حاصل تقسیم جابجایی بر زمان می باشد و در مهندسی ترافیک سرعتهای گوناگونی تعریف گردیده و مورد استفاده قرار می گیرند.
متوسط سرعت حرکت
این پارامتر بر اساس زمان سفر وسایل نقلیه در طول مشخصی از معبر محاسبه می گردد. این پارامتر فقط شامل زمانهایی می گردد که وسیله نقلیه در حال حرکت بوده و توقف ها را شامل نمی گردد.
متوسط سرعت سفر
میانگین زمان صرف شده برای طی نمودن طول مشخصی از معبر می باشد. این پارامتر زمانهای صرف شده برای توقف را نیز شامل می گردد.
متوسط سرعت مکانی
پارامتری آماری است که بر اساس میانگین زمان سفر وسایل نقلیه در طول مقطع مشخصی از معبر محاسبه میگردد.
متوسط سرعت زمانی
میانگین جبری سرعتهای لحظه ای وسائل نقلیه مشاهده شده در یک نقطه مشخص از معبر می باشد
سرعت حرکت آزاد
بیانگر سرعتی می باشد که رانندگان مایل به حرکت با آن سرعت هستند و حضور دیگر وسایل نقلیه تاثیر بر این سرعت ندارد.
حجم و نرخ جریان ترافیک
این دو پارامتر میزان ترافیک عبوری از یک مقطع و یا یک خط عبوری معبر در یک بازه زمانی مشخص را بیان می نمایند. اما تفاوت این دو پارامتر در بازه زمانیشان می باشد.
حجم ترافیک برابر یا تعداد کل خودروهای عبوری که در زمان مشخص از مقطع و یا خط عبوری عبور می نمایند می باشد. این پارامتر برای بازه زمانی ساعت، روز، هفته، ماه و یا سال بیان می گردد.
اما نرخ جریان برابر با تعداد کل خودروهایی که از یک مقطع و یا یک خط عبوری در یک بازه زمانی کمتر از یک ساعت (معمولا 15 دقیقه) عبور می نمایند می باشد. اما این میزان بر اساس حجم معادل یک ساعت بیان میگردد.
تفاوت بین حجم و نرخ جریان می بایست به دقت مورد توجه قرار گیرد. همانطور که شرح داده شد حجم برابر با تعداد خودروهای مشاهده شده و یا مورد انتظار برای عبور از محلی مشخص می باشد. اما نرخ جریان از تقسیم خودروهای مشاهده شده در بازه کمتر از یک ساعت تقسیم بر زمان مشاهده بر حسب ساعت حاصل می گردد.
یکی از پارامترهای که بسیار مورد استفاده قرار می کیرد حجم متوسط روزانه (ADT)می باشد. برابر با تعداد متوسط خودروهایی می باشد که در یک روز از مقطع مشخصی از معبر عبور می نمایند.
چگالی
چگالی بیانگر تعداد وسایل نقلیه، راکبان موتور سیکلت و دوچرخه و یا عابران پیاده می باشد که طول مشخصی از معبر و یا هریک از خطوط عبوری را در یک لحظه خاص اشغال نموده اند. اندازه گیری چگالی به صورت مستقیم نیازمند فیلمبرداری و عکسبرداری از معبر مورد نظر می باشد. اما در عمل این پارامتر را با استفاده از متوسط سرعت سفر و نرخ جریان محاسبه می کنند.
سرفاصله
سرفاصله زمانی
فاصله زمانی میان عبور پیاپی دو وسیله نقلیه سر فاصله می باشد.
سرفاصله مکانی
فاصله طولی میان دو وسیله نقلیه پیاپی می باشد.
روابط ریاضی معینی بین این پارامترها حکم فرما می باشد و نمودارهای حاصل از این روابط به همراه معادلات مربوط، اساس محاسبات مهندسی ترافیک را تشکیل می دهند. در شکل زیر نمونه ای از نمودارهای مربوط به روابط این پارامترها نشان داده شده است (1).
نمودار روابط بین پارامترهای ترافیکی
فصل دوم: انواع راهها
طبق بند 1-3 آییننامهی طرح هندسی راههای ایران، نشریهی شمارهی 415 قرار گرفتن عناصر طرح شده در کنار یکدیگر، همیشه نمیتواند ارائهدهندهی یک طرح ایمن باشد. لذا لازم است تا طراح، موارد ایمنی بهویژه موارد زیر را در طراحی لحاظ کند:
- قابلیت دید مناسب در طرح
- قابلیت خودمعرف بودن راه (ارائهی اطلاعات لازم و بهموقع به استفادهکنندگان)
- قابلیت بخشندگی راه (ایمنسازی حاشیه و حریم راه)
- سازگاری عناصر راه با یکدیگر و اجتناب از اعمال تغییرات ناگهانی در مشخصات راه
- تامین نیازهای ایمنی استفادهکنندگان راه بهویژه استفادهکنندگان آسیبپذیر
- تامین ایمن نیازهای کاربریهای اطراف راه
- تناسب مشخصات راه با نوع و عملکرد راه
- تناسب مشخصات راه با سرعت عملکردی وسایل نقلیه
- اجتناب از ایجاد موقعیتها یا عوامل تحمیلکنندهی رفتار پرخطر به استفادهکنندگان
بعلاوه، طبق بند 1-3-3 آییننامهی طرح هندسی راههای ایران، نشریهی شمارهی 415 برای تامین ایمنی راهها باید به معیارهای کنترلکنندهی زیر توجه کرد:
- سرعت طرح
- عرض خط عبور
- عرض شانه
- عرض راه در ابنیهی فنی
- قوسهای افقی (پیچها)
- قوسهای قائم (خمها)
- شیبهای طولی
- حداقل فواصل دید
- شیبهای عرضی
- بربلندی
- عرض آزاد
- ارتفاع آزاد
برای اطمینان از ایمنی طرح میتوان از فرآیند بازرسی ایمنی راه استفاده کرد. بازرسی ایمنی راه، فرآیندی نظاممند برای تجزیه و تحلیل یک پروژه طرح هندسی است تا مشکلات ایمنی احتمالی را شناسایی کند. این فرآیند در ارتقای ایمنی طرحهای هندسی راه بسیار موثر است.
علاوه بر رعایت نکات ایمنسازی راهها طبق آییننامهی طرح هندسی راههای ایران، نشریهی شمارهی 415 برای اجرای یک پروژهی واقعی انجام پیمایشهای واقعی و میدانی امری اجتنابناپذیر است. از آنجاییکه هدف این پروژهی درسی، آشنایی با اصول طراحی راه است، انتظار نمیرود دانشجو پیمایشها و استعلامهایی که در پروژههای واقعی انجام میشود را انجام دهد. لذا مشخصات این پروژه به شرح زیر خواهند بود.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.