توضیحات
عنوان فارسی: بررسی نیازسنجی آموزشی کارکنان
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهداف نيازسنجي
- روش هاي نيازسنجي
- تكنيك دلفی
- توصيف تكنيك
- مراحل كار
- انواع سیستم های آموزش در کشورهای مختلف
- آلمان
- امریکا
- استرالیا
- سنگاپور
- انواع روش های آموزشی رایج در صنایع ایران
- صنعت نفت
- صنعت آب ، برق و انرژي و صنایع مرتبط
- صنعت خودرو سازی
- روش های نیاز سنجی کارکنان
- معرفی واحد صنعتی
- دلایل ارزشیابی
- ارزشیابی آموزشی
- خط تولید کارخانه تولید لپتاپ
- روش بررسی
- یافته ها
- بحث
- نتیجه گیري
مقدمه
اولین و اساسی ترین گام در تدوین و اجرای برنامه آموزشی ، اجرای صحیح و مبتنی بر واقعیت فرایند نیازسنجی است . نیازسنجی در حقیقت سنگ زیرین ساختمان آموزش است و هر قدر این سنگ زیرین بنیانی تر و مستحكم تر باشد ، بنای روی آن محكم تر و آسیب ناپذیر خواهد بود . در قلمرو آموزش ، نیازسنجی به عنوان یكی از مولفه های اساسی و ضروری فرایند برنامه ریزی در نظر گرفته می شود و هر كجا كه مسئله تدوین طرحها و اتخاذ مجموعه ای از تدابیر آموزشی مطرح باش د، از نیازسنجی به طور مكرر یاد می شود و مبنای منطقی هر برنامه وجود نیاز یا مجموعه ای از نیازهاست . برنامه ریزان آموزشی در سراسر جهان و در تمامی سازمانهایی كه با آموزش سروكار دارند ، ناگزیرند برای تدوین برنامه ها و طرحهای آموزشی خویش ، دلایل قانع كننده ای داشته باشند .
نیازسنجی در واقع فرایند جمع آوری و تحلیل اطلاعات است كه براساس آن نیازهای افراد ، گروهها ، سازمانها و جوامع مورد شناسایی قرار می گیرد . معمولاً هر برنامه آموزشی و درسی برای ایجاد تحول و تغییر در وضعیت موجود ، طراحی و اجرا م یشود . از این رو گام آغازین در فرایند برنامه ریزی ، شناسایی هدفها یا نقاط مطلوب است . هدفها عموماً ریشه در نیازها دارند . از این رو برای طراحی و اجرای برنامه های واقع بینانه و اثربخش ، ضرورت دارد تا نیازها دقیقاً سنجیده و براساس نیازها ، اهداف ویژه برنامه تدوین شوند و سپس مجموعه اقدامات و وسایلی كه به بهترین وجه نیازها را محقق می سازند ، پیش بینی شوند . شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی ، پیش نیاز یك سیستم آموزشی موفق است .
تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامه ریزی آموزش كاركنان و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخش كاركرد آموزش و بهسازی است كه اگر به درستی انجام شود، مبنای عینی تری برای برنامه ریزی به عنوان نقشه اثربخشی فراهم خواهد شد و احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان ، حوزه های شغلی و كاركنان و در نهایت اثربخشی آن افزایش خواهد یافت . آموزش گران است و فقط باید موقعی ارائه شود كه اولاً پاسخی به یك نیاز شناخته شده باشد و ثانیاً بهترین راه حل برای مشكلاتی باشد كه از آن طریق قابل حل اند . فعالیتهای آموزشی كه بدون توجه به این شرایط طراحی و اجرا شوند در واقع نوعی اتلاف منابع ارزشمند خواهد بود.
بیان مسئله
در دنیای متغیر و متحول امروز ، نیروی انسانی از جایگاه مهمی برخوردار است که نقش بارز آن بعنوان طراح، سازنده و پردازنده نظام های عملیاتی بیش از پیش نمایان است. کیفیت و قابلیت های منابع انسانی عامل اساسی در سازگاری سازمان با تغییر شرایط خواهد بود، زیرا تغییر مهمترین خصیصه است که سازمان های امروزی گریبانگیر آن هستند. در چنین شرایط بهره وری به شکل فزاینده ای به دانش و مهارت نیروی انسانی متکی می شود. (یداللهی ، 1382 ، ص 89)
متخصصان توسعه منابع انسانی به چگونگی مدیریت برنامه های آموزشی ضمن خدمت توجهی ویژه، دارند، زیرا توجه به این امر دوام و بقای ساز مان را به دنبال خواهد داشت (گلدستاین 2003،ص 32)
همچنین پیشرفت و توسعه کشورها، سازمان ها و موسسات کوچک و بزرگ در گروه علم و دانش بشری است. افزایش علم و دانش و تغییرات پر شتاب ، سبب شده که آموزش در رأس تمام برنامه ها قرار گیرد. زیرا آموزش یکی از مهمترین عوامل توسعه کشورهاست و از سوی دیگر انسان موجودیست تغییر پذیر با توانائی های بالقوه نا محدود که این توانائی ها می تواند تحت نظام و برنامه ریزی های آموزشی صحیح تبدیل به فعل در آید و جوامع انسانی را از مواهبی بسیار برخوردار نماید ( میر سپاسی 1381 ص 192 ). از طرف دیگر مطالعات علمی و دقیق در خصوص سنجش نیازها ، نشان می دهد که این اقدام حیاتی در سطح جوامع بدرستی صورت نگرفته و دوره های آموزشی برگزارشده با نیازهای آموزشی آن ها منطبق نیست. بسیاری از تحلیلگران بر این نکته تأکید می ورزند که برنامه های آموزشی ای که بر مبنای ذهنیت و تخیل بنا شده اند، بسیاری از کار بردهای علمی را ندارند (محمد زاده شریف 1380 ،ص 51 ). مسلماً نیازهای آموزشی ضمن خدمت مدیران در همه ملل نمی تواند شکل یکسان داشته باشد و در فرهنگهای مختلف بایستی برنامه های خاص آن و سازگار با آن فرهنگ تدوین شود. لذا این پژوهش درصدد آن است که با در نظر گرفتن ضرورت و اهمیت مسأله بر مبنای تجزیه و تحلیل و نیاز سنجی دقیق و عینی ، نیازهای واقعی آموزش ضمن خدمت مدیران را به مرحله اجرا گذارد.
هدف پاسخگویی به نیازهای شغلی ، همگام ساختن دانش و مهارت مدیران سطوح سه گانه
با تکنولوژی پیشرفته ، اقدام به تعیین نیازهای آموزشی کارکنان سه حیطه فنی ، انسانی و ادراکی کارخانه تولید لپتاپ نموده است.
اهداف نیازسنجی
- فراهم سازی اطلاعات برای برنامه ریزی
از طریق فرایند نیازسنجی اهداف و مقاصد برنامه مورد شناسایی قرار می گیرند،اقدامات ضروری برای اجرای برنامه ها مشخص می شوند و نوع و میزان تلاشها و منابعی كه برای دستیابی به هدفها باید مصرف شوند ، تعیین می شوند . از سوی دیگر اطلاعات حاصل از نیازسنجی ماهیت و نوع برنامه ها را نیز مشخص می سازد . به عبارت دیگر براساس سنجش حاصله، برنامه های كوتاه مدت ( ضربتی ) و یا برنامه های بلند مدت و آینده نگر تدوین می شوند .
- ارزیابی و سنجش
نیازسنجی فرایند ارزیابی اولیه برای اجرای برنامه های آتی است . برای اجرای طرح خاص یا برنامه مشخصی ، ابتدا زمینه ویژه ای كه برنامه و یا طرح باید در آن اجرا شود ، مورد سنجش واقع می شود ، پس از بررسی ، وضعیت نتایج در برنامه ها منعكس می شود و پس از اجرای برنامه و ارزشیابی از آن ، نتایج حاصله با وضعیت اولیه مورد مقایسه قرار می گیرد .
- پاسخگو و مسئول كردن موسسات و نظامهای آموزشی
یكی از اهداف فرایند نیازسنجی آن است كه نظامها و سازمانهای آموزشی را نسبت به نتایج تلاشها و اقداماتشان مسئول و پاسخگو نگهدارد . بسیاری از سازمانهایی كه بر اقدامات و عملیات نظامهای آموزشی نظارت دارند از الگوهای مختلف نیازسنجی در سطح گسترده ای استفاده می كنند تا دریابند كه آیا اقدامات و فعالیتهای آموزشی موثر بوده است یا خیر و نیز موارد و حوزه هایی كه پیشرفتهای آموزشی كمتر از حد مطلوب بوده است كدام هستند و چه اقداماتی برای بهبود آنها باید به مرحله اجرا گذاشت .
- تشخیص یا شناسایی ضعفها و مسائل و مشكلات اساسی سازمان یا نظام
در برخی موارد با وجود تلاشهای گسترده ، بسیاری از اقدامات عقیم می ماند و نظام یاسازمان در تحقق رسالت حقیقی خود با شكست مواجه می شود. براساس نتایج حاصل از نیازسنجی ، مدیران و برنامه ریزان می توانند حوزه ها و قلمروهای بحرانی را شناسایی و تصمیمات مقتضی را درخصوص نحوه رفع یا برخورد با آنها اخذ كنند .
- رشد و توسعه سازمان و كاركنان
امروزه توسعه سازمانی و رشد و پرورش مستمر كاركنان یكی از مسائل اساسی فرایند مدیریت آموزشی است . دستیابی به این مهم همواره بستگی به شناسایی ایده آل های نوین ، موانع موجود در دستیابی به ایده آل ها و یافتن بهترین طرق توسعه سازمان و كاركنان است . تحقق چنین امری تنها از طریق طراحی و به كارگیری نظام مستمر نیازسنجی در ابعاد آموزشی امكانپذیر است .
- استفاده بهینه از منابع و امكانات
در تمامی نظامهای آموزشی ، در مقابل خواسته ها و نیازهای متعدد و متنوع ، امكانات و منابع انسانی ، مالی و مادی محدودی وجود دارد و گذشته از این ، زمان لازم برای تحقق تمامی نیازها وجود ندارد . یكی از اهداف اساسی اكثر فعالیتهای نیازسنجی، مشخص كردن اهداف و نیازها و درجه اهمیت آنها برای تهیه برنامه های عملی است . به این اعتبار ، نیازسنجی به مدیران و برنامه ریزان كمك می كند تا در بین تمامی خواسته ها و نیازها ، آن دسته ای را مورد توجه قرار دهند كه از اولویت ویژه ای برخوردار بوده ، منابع و امكانات نیز پاسخگوی آنها باشد . بنابراین می توان گفت نیازسنجی حداكثر استفاده از منابع موجود در جهت تحقق هدفهای مهم و با ارزش را امكانپذیر می سازد .
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.