توضیحات
عنوان فارسی: یکپارچه سازی ERP و تجارت الکترونیک: منابع تکمیلی در ارزش آفرینی کسب و کار
عنوان انگلیسی:
Integrating ERP and e-business: Resource complementarity in business value creation
چکیده
در این مطالعه ما به بررسی اثر تکمیلی بین ERP و فن آوری کسب و کار الکترونیکی و نیز تاثیر آن بر ایجاد ارزش آفرینی در کسب و کار پرداخته ایم. مطالعات قبلی بیشتر به طور مستقل به بررسی اثرات ERP و فن آوری کسب و کار الکترونیکی پرداخته بودند و اثرات مثبت بر ارزش کسب و کار را مورد شناسایی قرار دادند. با این حال، هر کدام از این دو منابع بر اساس مشاهده و نظریه اقتصاد خرد و همچنین تجربه میدانی است که نشان می دهد تأثیرات ناشی از به کارگیری اثرات تکمیلی بسیار بیشتر است، اما این مسئله هنوز به صورت تجربی مورد بررسی قرار نگرفته است. ما با استفاده از دو روش متفاوت (رویکرد کالا-مدت و رویکرد اندازه گیری مستقیم) به اندازه گیری اثرات پرداخته ایم. مقایسه نتایج با استفاده از داده های بررسی شده از عملکرد شرکت و همچنین مطالعه داده های گزارش شده از 150 شرکت تولیدی ایالات متحده شواهد تجربی ناشی از اثر تکمیل کننده بین ERP و فن آوری کسب و کار الکترونیکی در ایجاد ارزش آفرینی برای کسب و کار قوی تر از اثرات اصلی ERP و یا کسب و کار الکترونیکی به تنهایی را مورد تایید قرار می دهد. به طور کلی، ما بیشتر از منابع مکمل (تکملیل) برای طراحی سیستم و قابلیت یکپارچه سازی کسب و کار که می تواند سبب استخراج ارزشهای مکمل برای شرکت ها شود، استفاده کردیم. لذا یافته های به دست آمده نیز از مزایای رقابتی دیدگاه مبتنی بر منابع (RBV) حمایت می کند. علاوه بر این، این یافته ها کمک زیادی به شیوه استفاده از ERP و فن آوری کسب و کار الکترونیکی به صورت متقابل می کند.
کلمات کلیدی: تکمیل کننده، ERP، ادغام کسب و کار، ادغام فناوری اطلاعات، دیدگاه مبتنی بر منابع (RBV)، ارزش کسب و کار
مقدمه
سیستم های برنامه ریزی منابع شرکت (ERP) از بسته های نرم افزاری بزرگ تجاری است که استاندارد فرآیندهای کسب و کار و ادغام اطلاعات کسب و کار را در یک سازمان ایجاد می کند [21،47،74]. این سیستم ها به رمزگذاری و سازماندهی داده های کسب و کار یک شرکت در قالب پایگاه داده پرداخته و آنها را تبدیل به اطلاعات مفیدی می کنند که از تصمیمات کسب و کار شرکت پشتیبانی می کند [68]. توانایی دسترسی به اطلاعات از بخش های مختلف یک سازمان می تواند منجر به کاهش ناکارآمدی ها و بهبود فرایندهای شرکت شود[75]. در شرکتهای بزرگ و متوسط سیستم های ERP به عنوان بزرگترین بخش از بودجه برنامه و در حدود یک سوم از بودجه IT تلقی می شوند [41،53]. اگر چه مزایای ERP بسیار قابل توجه است، اما سیستم های ERP سنتی ساده هم وجو دارند که با یکپارچه سازی فرآیندهای داخلی سبب بهبود بهره وری شرکت می شوند [21]. از آنجا که زنجیره ارزش شرکت به طور فزاینده فراتر از مرزهای داخلی شرکت است دربرگیرنده چارچوب محیطی فعالیتهای کسب و کار شده و به منظور بهبود عملیاتی عملکرد در طول کل زنجیره تامین به کار می رود. گردش موجودی، نیز عامل دیگر است که برای بهبود فرآیندهای دارایی و سود دهی استفاده می شود و به جریان اطلاعات در داخل و خارج شرکت وابسته است[50]. البته سیستم ERP نمی تواند تحقق یابد اگرکه قابلیت یکپارچه سازی و هماهنگی آن ها در شرکت به صورت محدود شکل گیرد [75]. فن آوری تجارت الکترونیکی نیز در دهه های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده است و بعضی از طرفداران ادعا می کنند که راه حل نهایی در مشکل تبادل اطلاعات میان سیستم های شرکت محسوب می شود. در مطالعات پیشین [5،26،87]، فن آوری کسب و کار الکترونیکی به عنوان فن آوری های مبتنی بر اینترنت، مانند وب سایت ها، و فن آوری های ارتباطی EDIدر راستای پیوند دو شرکت برای انجام فعالیتهای کسب و کار الکترونیکی مانند فروش اینترنتی، خرید آنلاین، هماهنگی آنلاین و به اشتراک گذاری اطلاعات آنلاین تعریف شده است. از آنجا که آنها دارای هزینه کمتر و سهولت بیشتر در اجرا هستند کسب و کار الکترونیکی به حفظ اطلاعات از سیستم های ERP در میان زنجیره تامین شرکتها منجر می شود.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.