توضیحات
پروژه مدل برنامه ریزی ریاضی به حداکثر رساندن سود پالایشگاه با گمز
یک پالایشــگاه نفت، دو نوع نفت خام (نفت خام 1 و نفت خام (2 را خریداری میکند. نفتهای خریداری شــده، به منظور تولید و فروش محصولات مختلف، توسط 4 فرآیند پردازش میشوند : تقطیر، اصلاح، کرکینگ و ترکیب.
عمل تقطیر
تقطیر، نفت خام را به اجزایی شامل نفتای سبک، نفتای متو سط، نفتای سنگین، نفت سبک، نفت سنگین و باقیمانده، مطابق با نقطه جوش آنها، جدا میکند. میزان اکتان نفتای سبک، متوسط و سنگین به ترتیب، 90، 80 و 70 ا ست. نسبت هر کدام از این مواد که هر بشکه از هر نوع نفت خام، شامل آن میشود، در جدول زیر آمده است.
|
نفتای سبک |
نفتای متوسط |
نفتای سنگین |
نفت سبک |
نفت سنگین |
باقیمانده |
نفت خام نوع |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
0,12 |
0,2 |
0,13 |
1 |
|
|
|
|
|
|
نفت خام نوع |
0,15 |
0,25 |
0,18 |
0,08 |
0,19 |
0,12 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
لازم به ذکر است که میزان کمی هدررفت نیز در فرآیند تقطیر وجود دارد.
عمل اصلاح
نفتا بلافاصــله میتواند برای فرآیند ترکیب و تولید ســوخت موتور با کیفیتهای مختلف، به کار رود یا میتواند وارد فرآیندی به نام
اصلاح شود. این فرایند محصولی تحت عنوان بنزین اصلاح شده با میزان اکتان 115 تولید میکند. بنزین اصلاح شده حاصل از هر بشکه نفتا برای انواع مختلف، در ادامه بیان شده است :
- از یک بشکه نفتای سبک، 0,6 بشکه بنزین اصلاح شده حاصل میشود.
- از یک بشکه نفتای متوسط، 0,52 بشکه بنزین اصلاح شده حاصل میشود.
- از یک بشکه نفتای سنگین، 0,45 بشکه بنزین اصلاح شده حاصل میشود.
عمل کرکینگ
نفت ( سبک و سنگین) میتواند به صورت م ستقیم برای فرآیند ترکیب و تولید سوخت جت یا نفت سوختی ا ستفاده شود یا وارد فرآیندی به نام کرکینگ شـود. این فرآیند، نفت کرک شـده و بنزین کرک شـده تولید میکند. میزان اکتان بنزین کرک شـده 105 است.
- از هر بشکه نفت سبک، 0,68 بشکه نفت کرک شده و 0,28 بشکه بنزین کرک شده حاصل میشود.
- از هر بشکه نفت سنگین، 0,75 بشکه نفت کرک شده و 0,2 بشکه بنزین کرک شده حاصل میشود.
نفت کرک شده میتواند برای فرآیند ترکیب و تولید نفت سوختی و سوخت جت ا ستفاده شود. بنزین کرک شده نیز برای فرآیند ترکیب و تولید سوخت موتور استفاده میشود.
باقیمانده میتواند برای تولید نفت روغن یا فرآیند ترکیب و تولید سوخت جت و نفت سوختی استفاده شود.
- از هر بشکه باقیمانده، 0,5 بشکه نفت روغن حاصل میشود.
عمل ترکیب
سوخت موتور
دو نوع سوخت موتور وجود دارد : معمولی و درجه یک که از ترکیب نفتا، بنزین اصلاح شده و بنزین کرک شده حاصل میشود. نوع معمولی سوخت موتور، حداقل میزان اکتان آن 84 و نوع درجه یک آن حداقل میزان اکتان آن، 94 ا ست. فرض می شود که میزان اکتان به صورت خطی با ترکیب حجمها حاصل میشود.
سوخت جت
برای سوخت جت، فشار بخار نباید بیشتر از 1 کیلوگرم سانتی متر مربع باشد. فشار بخار برای نفت سبک، نفت سنگین، نفت کرک شده و بافیمانده به ترتیب 1، 0,6، 1,5 و 0,05 کیلوگرم سانتی متر مربع است. در این حالت هم فرض میشود که میزان فشار بخار به صورت خطی با ترکیب حجمها حاصل میشود.
نفت سوختی
برای تولید نفت سوختی، نفت سبک، نفت کرک شده، نفت سنگین و باقیمانده باید به نسبت 10:4:3:1 با هم ترکیب شوند.
در سراسر این فرآیندها، محدودیتهای زیر وجود دارد.
- موجودی روزانه نفت خام نوع 1، 20000 بشکه است.
- موجودی روزانه نفت خام نوع 2، 30000 بشکه است.
- حداکثر 45000 بشکه نفت میتواند در روز فرآیند تقطیر را طی کند.
- حداکثر 10000 بشکه نفتا میتواند در روز فرآیند اصلاح را طی کند.
- حداکثر 8000 بشکه نفت میتواند در روز فرآیند کرکینگ را طی کند.
- تولید روزانه نفت روغن باید بین 500 و 1000 بشکه در روز باشد.
- میزان تولید سوخت موتور درجه یک باید حداقل به اندازه 40 درصد تولید سوخت موتور معمولی باشد.
سود فروش هر یک از محصولات نهایی (به ازای هر بشکه) در ادامه آمده است.
محصول |
سود (به ازای هر بشکه) |
|
|
سوخت موتور درجه یک |
700 |
|
|
سوخت موتور معمولی |
600 |
|
|
سوخت جت |
400 |
|
|
نفت سوختی |
350 |
|
|
نفت روغن |
150 |
در این انجام این پروژه صنایع یک مدل برنامه ریزی ریاضی نوشته شده است تا سود کل روزانه پالایشگاه را ماکزیمم کند و آن را به کمک نرم افزار GAMS حل نموده ایم
سفارش پروژه مشابه
درصورتیکه این پروژه دقیقا مطابق خواسته شما نمی باشد، با کلیک بر روی کلید زیر پروژه دلخواه خود را سفارش دهید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.