توضیحات
مقدمه
در این پروژه یک موتور القایی قفسه سنجابی سه فاز در نظر گرفته و سیستم کنترل سرعت آن در محیط سیمولینک متلب مورد طراحی و شبیه سازی قرار گرفته است. کنترل سرعت به صورت کنترل ولتاژ بر هرتز طراحی شده است و عملکرد موتور در دو نقطه کار با یک بار ثابت متصل به آن بررسی شده است. همچنین برای راهاندازی موتور از یک راهانداز نرم استفاده شده تا در لحظات ابتدایی جریان زیادی از مدار کشیده نشود. در انتها برای ترمز و رساندن سرعت موتور به مقدار صفر از ترکیب کنترل به روش جابجایی دو فاز و ترمز دینامیکی DC استفاده شده است.
توضیحات سیستم درایو طراحی شده:
در این شبیه سازی موتور موردنظر دارای سطح توان 4 کیلووات (5.4 اسب بخار) بوده و در فرکانس 50 هرتز کار میکند. برای بررسی عملکرد موتور، دو نقطه کار یکی در سرعت 1430 دور بر دقیقه و دیگری در نصف این سرعت یعنی 715 دور بر دقیقه در نظر گرفته شده است؛ به صورتیکه از لحظه صفر تا 0.75 ثانیه موتور در نقطه عملکردی اول کار میکند سپس با یک انتقال سرعت با شیب مشخص سرعت از 1430 در لحظه 0.75 ثانیه به 715 در لحظه 0.9 ثانیه تغییر پیدا کرده و سپس در همین مقدار باقی میماند تا اینکه در لحظه 1.3 ثانیه شرایط ترمزی فراهم شود و سرعت موتور بعد از لحظاتی مشخص به مقدار صفر برسد. توجه میکنیم در تمام لحظات عملکردی نیز یک بار ثابت 10 نیوتن به موتور متصل است. کلیت بلوک دیاگرام شبیه سازی شده در محیط سیمولینک در شکل 1 نشان داده شده است.
در مدار شکل 1 ابتدا ولتاژ منبع متناوب سه فاز 400 ولت توسط یکسوساز دیودی به ولتاژ مستقیم با سطح تقریبی 560 ولت تبدیل میشود. سپس از یک فیلتر خازنی عبور کرده تا مشخصه آن هموارتر شود. در مرحله بعد این ولتاژ مستقیم به یک اینورتر پل سه فاز داده میشود که کلیدهای آن توسط مکانیزم کنترلی مشخص تحریک میشوند. بنابراین در اینورتر مقدار ولتاژ مستقیم مجدداً به ولتاژ متناوب تبدیل میشود و این ولتاژ متناوب در نهایت به سیمپیچیهای فاز موتور اعمال میشود تا موتور با آن شروع به کار کند.
توجه داریم که مجموع یکسوساز، خازن و اینورتر در شبیهسازی به عنوان یک راهانداز نرم در شبیهسازی عمل میکند. همچنین در فاصله بین اینورتر با موتور القایی، سیستم ترمزی ترکیبی قرار گرفته تا زمان مشخص عمل کرده و سرعت موتور را به صفر برساند. در این سیستم ابتدا توسط کلید بریکر سه فاز اصلی (سفیدرنگ در شکل1) و ترمز جایجایی فازها، در لحظه 1.3 ثانیه دو فاز b و c موتور با یکدیگر تعویض میشوند تا شرایط برای کاهش سرعت فراهم شود، سپس توسط ترمز دینامیکی DC که در لحظه 1.5 ثانیه عمل میکند، سرعت کاهش یافته در نهایت به مقدار صفر رسیده و موتور از حرکت باز میایستد. توجه میکنیم تنها عملکرد ترمز جابجایی فازها برای صفرکردن سرعت موتور کافی نمیباشد و به همین خاطر از سیستم ترمز ترکیبی استفاده شده است.
پارامتر های موتور و ترانس در گالری محصول ارایه شده است.
فایل موردنظر در سیمولینک متلب 2017 نسخه b شبیه سازی شده است.
پروژه شبیه سازی سیستم کنترل سرعت موتور القایی به همراه راه انداز و ترمز با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده.
- فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
-
سفارش پروژه متلب
درصورتیکه این پروژه دقیقا مطابق خواسته شما نمی باشد، با کلیک بر روی کلید زیر پروژه دلخواه خود را سفارش دهید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.