توضیحات
عنوان: هوش هیجانی ویژۀ بانکداری
- چکیده
- مقدمه
- هوش هیجانی
- تاریخچه
- تأثیر هوش هیجانی بر موفقیت انسان ها
- مهارت ها و شاخص های هوش هیجانی
- اهمیت هوش هیجانی
- نقش هوش هیجانی در بانک ها
- هوش هیجانی و بانکداری
- مؤلفه های هوش هیجانی
- توانایی استعدادهای فردی در هوش هیجانی
- مواردی که مدیران بانکها باید توجه نمایند:
- دو سطح مهم هوش هیجانی
- نکاتی کلیدی در زمینۀ مدیریت هیجانی کارکنان
- نتیجه گیری
- پیشنهادات
چکیده
موضوع هوش هیجانی در دهۀ اخیر توجه بسیاری از مدیران و پژوهشگران سازمانی بویژه بانکها را به خود جلب کرده است. قابلیت افزایش این هوش باعث شده که بسیاری از سازمانها برنامه های آموزشی متنوعی برای ارتقای سطح هوش هیجانی کارکنان خود برگزار کنند. همچنین رهبری یک سازمان برای انظباق با تغییرات و به منظور بقاء و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری کواجه می شوند یکی از مهم ترین خصیصه ها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، «هوش هیجانی» است.
مقدمه
سازمانهای معاصر بر خلاف گذشته در صحنۀ رقابت روزافزونی فعالیت می کنند که در آن برداشتن یک گام اشتباه می تواند به بهای حذف آنها از میدان رقابت تمام شود. از این رو سازمانها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی ناگزیرند نسبت به تغییرات در دنیای کسب و کار حساسیت نشان دهند و تلاش کنند خدمات و محصولات منحصر به فردی ارائه کنند تا اثربخشی خود را در مقابل تغییر و تحولات حفظ کنند.
تنها منبع کاملا منحصر به فرد و نامحدود در هر سازمانی منابع انسانی است. بانکها نیز برای ادامۀ حیات اجتماعی و اقتصادی خود و با توجه به حجم زیاد منابع انسانی شان ناگزیرند توسعۀ منابع انسانی را سرلوحۀ فعالیتهای خود قرار دهند. ظهور بانکهای خصوصی در ایران و همچنین عضویت احتمالی ایران در سازمان تجارت جهانی بر اهمیت این مسأله می افزاید. شعب بانکها، کانون ارتباط با اقشار مختلف جامعه هستند و از این رو انتظار می رود توسعۀ شایستگی های کارکنان شعب تأثیر به سزایی در کیفیت خدماتی که ارائه می کنند داشته باشد.
هوش هیجانی نیز یکی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر به طور گسترده مورد توجه پژوهشگران سازمانی قرار گرفته است. این هوش عبارت است از: «قابلیت شناخت عواطف خود و دیگران به منظور ایجاد انگیزش در خود و مدیریت صحیح عواطف در خود و در روابط با دیگران»
همان طور که اشاره شد یکی از جنبه های عمده ی توسعه ی منابع انسانی توجه به نیازهای عاطفی کارکنان سازمان است. ارتقای سطح هوش عاطفی کارکنان بانک ها به عنوان یکی از ابزارهای توسعه ی سازمانی می تواند بخشی از خلأهای عاطفی موجود در شعب را پر کند و موجب ارائه ی خدمات با کیفیت بالا شود.
بسیاری از مدیران تمایل دارند سختگیر باشند و قادر نیستند رابطه خوبی با كاركنان برقرار سازند. این مدیران به رغم داشتن دانش فنی خوب، نمی توانند مدیران موفقی باشند. مدیران اثربخش مدیرانی هستند كه به خوبی از قابلیتهای عاطفی خود بهره می گیرند و رابطه اثربخش و سازنده ای را برقرار می كنند. از این رو، مدیرانی مدنظر سازمانها هستند که از توانمندیهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطات برخوردار باشند، شنونده و سخنگوی خوبی باشند و با درك احساسات خود و دیگران و در بیان و انتقال احساسات به خوبی عمل كنند و در یک جمله آنها بتوانند محیطی با نشاط ایجاد كنند که درآن افراد رشد یابند.
مدیران اثربخش و موفق به قابلیتهای هیجانی توجه فراوان دارند ودر ارتباطات خود به خوبی می توانند عواطف و احساسات دیگران را درک کنند و متناسب با آن عکس العمل نشان دهند و دریک کلام از هوش هیجانی بالایی برخوردارند.
هوش هیجانی
صاحب نظران، هوش هیجانی را با توجه به ویژگیها و کارکردهای آن به صورت زیر تعریف کرده اند:
دانیل گولمن: هوش هیجانی مهارتی است که دارنده آن میتواند از طریق خودآگاهی، روحیات خود را کنترل کند، از طریق خود مدیریتی آن را بهبود بخشد، از طریق همدلی، تاثیر آنها را درک کند و از طریق مدیریت روابط، به شیوهای رفتار کند که روحیه خود و دیگران را بالا ببرد.
جان مایر و پیتر سالوی: هوش هیجانی توانایی ارزیابی، بیان و تنظیم عاطفه خود و دیگران و استفاده کارآمد از آن است.
بار- آن: هوش هیجانی تواناییهای یك شخص در مواجهه با چالشهای محیطی است و موفقیتهای فرد را در زندگی پیش بینی می كند.
بنابراین، هوش هیجانی را می توان به كارگیری قابلیتهای عاطفی خود و دیگران، در رفتار فردی و گروهی برای کسب حداکثر نتایج، تعریف كرد.
تاریخچه
مبحث هوش هیجانی به سال ۱۹۸۵ بر می گردد كه یك دانشجوی مقطع دكتری رشته هنر در یکی از دانشگاههای آمریکا پایان نامه ای را به اتمام رسانید که در آن هوش هیجانی را مطالعه کرده بود. سپس در سال ۱۹۹۰ دو استاد دانشگاه در آمریكا «جان مایر» و« پیتر سالوی» دو مقاله در مورد هوش هیجانی نوشتند و پژوهشهای خود را در این رابطه آغاز كردند.
این دو استاد دریافتند كه برخی از افراد در شناخت احساسات خود و دیگران و حل مشكلات احساسی و عاطفی توانمند تر هستند. آنان نقل می كنند كه نظریه آنها در مورد هوش هیجانی عامل انگیزه گولمن برای نوشتن كتاب پر فروش خود به نام « هوش هیجانی » در سال ۱۹۹۵ گردید.
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.