توضیحات
عنوان: نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در ورزش
- رویکرد
- مقدمه
- رسانه
- ورزش همگانی و تفریحی
- رادیو و تلویزیون
- خصوصیات و ویژگیهای مهم تلویزیون
- طبقه بندی نقش ها و وظایف وسایل ارتباط جمعی
- تحلیل نظریات مختلف در مورد رابطه رسانه و ورزش
- نظریه گلوله جادویی (تأثیر قدرتمند رسانه ها)
- گفتمان
- نظریه برجسته سازی
- مكتب فرانكفورت
- مطالعات فرهنگی
- مهم ترین عوامل مؤثر در شركت مردم در ورزش و اجتماعی شدن ورزشی عبارت اند
- مارپیچ سكوت
- انواع رسانه های ورزشی
- تلویزیون
- رادیو
- مطبوعات و خبرگزاری ها
- نقش رسانه ها در ترویج و توسعه ورزش
- نگاه اول
- نگاه دوم
- نگاه سوم
- نگاه چهارم
- بحث و نتیجه گیری
رویکرد
عصر حاضر را « عصر ارتباطات » نامیدهاند، یعنی در این عصر به دلیل وجود كاربرد وسایل ارتباط جمعی كه وسعت، نفوذ و تأثیرات آن ها بسیار زیاد است، ارتباطات جمعی شكل نوینی یافته و تحولات جامعه بشری را تحت الشعاع قرار داده است. رسانه ها به عنوان بخشی از ساختار نوین جامعه و یكی از دستگاههای فراگیر و گسترده در دسترس همگانی، در تمامی كشورها نقش حساس و مهمی را در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و … ایفا میكنند. بررسی نقش رسانه های جمعی در گسترش و توسعه ورزش در جامعه می پردازد. تحلیل نظریات و مبانی پژوهش نشان میدهد رسانه های جمعی به مثابه بزرگراه های اطلاعاتی و پل ارتباطی تأثیرگذار بر افكار عمومی نقش مهمی در فرایند اطلاع رسانی، گفتمان سازی، آموزش، مشاركت اجتماعی و فرهنگسازی ورزشی در جامعه و اعتلای ورزش كشور وتوسعه و فراگیر نمودن آن بر عهده دارند.
مقدمه
مسائل فرهنگی و اجتماعی در هر جامعه ای متأثر از عوامل مختلفی است، این عوامل میتوانند باورها، نگرش ها و عملكردها را تحت تأثیر خود قرار دهند. در این میان رسانه های گروهی یكی از ابزارهای اساسی برای بررسی مسائل اجتماعی، اطلاع رسانی ، آموزش ی و عام ل بسیا ر مؤثر ی در شكل گیری ارزشهای اجتماعی و فرهنگی به شمار می آیند. به نظر میرسد ماهیت « رسانه های جمعی » پیشرفت و تحو ل كمی و كیفی مبادله و تولید نمادین را در جهان معاصر عمیقا و به شیوه هایی برگشت ناپذیر دگرگون كرده باشد . عصر حاضر را «عصر ارتباطات » نامیدهاند؛ یعنی در حال حاضر به دلیل وجود كاربرد وسایل ارتباط جمعی كه وسعت، نفوذ و تأثیرات آن بسیار زیاد است، ارتباط جمعی شكلی نوینی یافته و تحولات جوامع بشری را تحت شعاع قرا ر داد ه است ، به طوری كه امروزه وسایل ارتباط جمعی برای تثبیت، حفظ و تحكیم سلطه فرهنگی وسیاسی قدرتهای استعماری حتی بر نیروهای نظامی برتری دارد و ابزار مؤثر و نیرومندی برای تسخیر هویت، افكار و اذهان عمومی محسوب میشوند.
جایگاهی كه رسانه های گروهی و وسایل ارتباطی از تولد تا مرگ در زندگی امروزی بشر پیدا كرده اند، میتوان آن را در زمر نهادهای اجتماعی و یكی از عوامل عمده مؤثر بر فرایند پذیرش هنجارها و ارزشهای اجتماعی یا اجتماعی كردن و هنجار پذیر نمودن قلمداد نمود. افراد معمولاً ارزشها، هنجارها، اعتقادات، گرایش و تزهای رفتاری را از دیگران و از خلال روند تربیت اجتماعی و جامعه پذیری یا در سیر و فرا گرد دگرگونی ارزشهای پذیرفته شده و نهادینه شده اجتماعی فرا میگیرند. رسانه ها همچنان كه جرج گربنر اشاره میكند در جامعه دارای اهمیت اساسی اند، این اهمیت “عمومی سازی“رسانه های گروهی ارتباطات- توانایی عمومی سازی، تعریف موضوعات، فراهم ساختن واژگان مشترك اشاره و بنابراین بهرهگیری از توجه و قدرت كمك های نظری وسیعی را باعث شده است. در تمامی مطالعات ارتباط جمعی، رسانه ها نقش اصلی دارند. سازمانهای رسانه ای پیام ها را پخش میكنند كه فرهنگ جامعه را تحت تأثیر قرار میدهند كه این رسانهها ی جمع ی ر ا به بخش ی از نیروهای اصولی و نهادی جامعه تبدیل میسازد.
عصر حاضر را « عصر ارتباطات » نامیدهاند، یعنی در این عصر به دلیل وجود كاربرد وسایل ارتباط جمعی كه وسعت، نفوذ و تأثیرات آن ها بسیار زیاد است، ارتباطات جمعی شكل نوینی یافته و تحولات جامعه بشری را تحت الشعاع قرار داده است. رسانه ها به عنوان بخشی از ساختار نوین جامعه و یكی از دستگاههای فراگیر و گسترده در دسترس همگانی، در تمامی كشورها نقش حساس و مهمی را در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و … ایفا میكنند. بررسی نقش رسانه های جمعی در گسترش و توسعه ورزش در جامعه می پردازد. تحلیل نظریات و مبانی پژوهش نشان میدهد رسانه های جمعی به مثابه بزرگراه های اطلاعاتی و پل ارتباطی تأثیرگذار بر افكار عمومی نقش مهمی در فرایند اطلاع رسانی، گفتمان سازی، آموزش، مشاركت اجتماعی و فرهنگسازی ورزشی در جامعه و اعتلای ورزش كشور وتوسعه و فراگیر نمودن آن بر عهده دارند. یك ی از مسائل اجتماعی و فرهنگی كه در سالهای اخیر رشد چشمگیر داشته و آحاد مردم را تحت تأثیر قرار داده است تربیت بدنی و ورزش است.
عادات و رفتار ورزشی افراد جامعه، نگرشها و باورهای آنان در مسائل ورزشی، همگانی شدن و توسعه ورزش، همگی تحت تأثیر متقابل گرایشهای جامعه و رسانهه ا قرا ر گرفته است ، یكی ا ز راههای حمایت از توسعه ورزش و این باورها و نگرش ها، رویكرد و مطالب رسانه های جمعی می باشد. توسعه ورزش گامی در راستای توسعه كشور است و ورزش به دلیل تأثیر در زندگی فردی و اجتماعی، مورد توجه مردم و دولت قرار دارد رسانه های گروهی از ابزارهای مهم توسعه ورزش هستند كه در تحقق بسیاری از اهداف توسعه ورزش اثرگذارند. در میان رسانه های گروهی، تلویزیون، رادیو و مطبوعات به دلیل دامنه فراگیری بیشتر، از بقیه مهمترند. لذا این سؤال مطرح میباشد كه رسانه های جمعی در گسترش و توسعه ورزشهای همگانی، اطلاعرسانی، فرهنگ سازی و نهادینه ساختن آن، چه نقشی دارند؟ درادامه تحلیل كاركرد رسانه ها در گسترش وتوسعه ورزشهای همگانی بر اساس نظریات مختلف ارتباطات اجتماعی ازجمله نظریه برجسته سازی، مكتب فرانكفورت، گلوله جادویی و مطالعات فرهنگی و … میباشد.
رسانه
عصری كه ما در آن قرار داریم مواجه با انقلاب بزرگی است كه حیات انسان تاكنون به خود دیده است، “عصر ارتباطات و عصر سلطه پدیده رسانه ها ” بر زندگی انسانها است. رسانه های جمعی به معنی آن است كه جریان اطلاعات از طرف یك منبع روابط عمومی میتواند به شكلی كارا و به سرعت به میلیونها نفر برسد. وسایل ارتباط جمعی آن دسته از وسایلی هستند كه در تمدنهای جدید به وجود آمده و مورد استفادهاند و ویژگی اصلی آن ها قدرت و شعاع عمل گسترده است ، اصلاح ارتباط جمعی مشخص كننده آن نوع ارتباط است كه هدف برقراری رابطه با جمعی را در نظر دارد. ارتباطات جمعی، فرایندی است كه توسط یك سازمان، رسانهها پیامهایی را برای افراد زیادی تولید و منتقل میكنند؛ و یا فرایندی است كه به وسیله آن، این پیامها توسط مخاطبان جستجو، استفاده و فهمیده میشوند و همچنین تحت تأثیر قرار میگیرند
ورزش همگانی و تفریحی
منظور از ” ورزش همگانی و تفریحی “فعالیتهای تربیت بدنی و ورزش آحاد جامعه است كه به طور منظم، توسط فرد یا گروههای رسمی و غیررسمی، برای رفع نیازهای جسمی و روانی و با هدف تأمین سلامت و نشاط افراد و بهبود روابط اجتماعی آنان به صورت آگاهانه صورت میگیرد. ویژگی اصلی این ورزش سلامت بخش و تحرك آفرین است. مسئولیت پشتیبانی و اجرای آن، با حمایت ویژه دولت بر عهده بخشهای غیردولتی و مردمی، مثل؛ شهرداری، نهادهای ورزشی، مردمی و باشگاهها است. برخی از مهم ترین محورهای فرهنگی و اجتماعی در توسعه ورزش عبارت اند از: الگوسازی، همبستگی یا تعلق اجتماعی، اجتماعی شدن، پربار شدن اوقات فراغت، گسترش پیوندهای اجتماعی، گسترش فرهنگ سلامت، تقویت مبانی دینی و ارزشی، تقویت اخلاق عمومی و غیره.
رادیو و تلویزیون
مهم ترین وسیله ارتباطی كه میتوان در بین اقشار جامعه نفوذ كند، رادیو و تلویزیون است. با در نظر گرفتن درصدی از جمعیت جهان كه بیسوادند و همچنین كودكان جهان كه فقط از رادیو و تلویزیون میتوانند استفاده كنند، به اهمیت این وسایل ارتباطی جمعی بیشتر پی میبریم. در این میان نقش رادیو، به دلیل امكانات فنی كمتر كه نیاز دارد ، نسبت به تلویزیون از اهمیت بیشتری برخوردار است. نفوذ و جایگاه تلویزیون در دنیای كنونی امری بدیهی است و نقش آن در آموزش، هدایت، جهت دهی و تقویت افكار عمومی جامعه انكارناپذیر است. سیاستمداران و ایدئولوگها ی غربی ، به تلویزیو ن نه تنها به عنوان وسیله ای مهم در شكل دادن به افكار عمومی مردم كشورشان، بلكه به مثابه مؤثرترین رسانه، برای تبلیغ سیاست برون مرزی خود می نگرند.
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.