توضیحات
عنوان: موتورهای جستجو
- موتورهای جستجو
- مقدمه
- تاریخچه موتورهای جستجو
- معماری موتورهای جستجو
- مزایای موتورهای جستجو
- انواع موتورهای جستجو
- برترین موتورهای جستجو
مقدمه
- افزایش زیاد حجم اطلاعات در جهان مشکل یافتن اطلاعات ارزشمند و معتبر را از میان میلیون ها صفحه اطلاعاتی در سراسر جهان به دنبال داشته است.
- به همین دلیل امروز مسئله بازیابی اطلاعات از مهم ترین مباحث مورد توجه در حوزۀ مطالعات فضای وب است.
- برای حل این مسئله ابزارهای مختلفی به وجود آمده است، کارآمدترین و محبوب ترین ابزار بازیابی اطلاعات، موتورهای جستجو می باشد
تاریخچه موتورهای جستجو
- موتورهای جستجو از سال 1990 در دسترس عموم قرار گرفتند. موتورهای جستجو از ابزارهائی نظیر گوفر، ورونیکا و آرچی پدید آمدند که در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی طراحی شده بودند.
- در سال 1994 و 1995 سه موتور جستجوی آلتاویستا، لایکوز و وب کرولر به وجود آمدند.
- رقابت در اواخر دهۀ نود میلادی تلاش های صورت گرفته منجر به پیدایش و عرضه موتورهای جستجوی دیگی از آن جمله معرفی موتور جستجوی گوگل در سال 1998 گردید.
معماری موتورهای جستجو
- موتور جستجو دارای اجزای اساسی زیر است:
- روبات خزنده و جمع آوری کننده اطلاعات:
این بخش در واقع یک روبات نرم افزاری به نام عنکبوت یا خزنده وب است که به طور مرتب وب را مرور می کند، سایت ها را بازدید، آنها را می خواند و پیوندهای درون سایت و همچنین پیوند آن با سایت های دیگر را بررسی می کند.
- برنامه نمایه ساز و پایگاه اطلاعاتی:
بر اساس داده های گزارش شده به موتور جستجو نمایه های حجیم یا پایگاه های اطلاعاتی در موتور جستجو ایجاد می شود.
- نرم افزار جستجو و رتبه بندی اطلاعات:
پس از اینکه تقاضای کاربر به موتور جستجو عرضه شد این بخش ابتدا پایگاه اطلاعاتی موتور جستجو را مورد جستجو قرار داده و تمام صفحات مرتبط با تقاضای کاربر را شناسایی و مشخص می کند.
مزایای موتورهای جستجو
- نقش موتورهای جستجو در تاثیر بر افکارعمومی:
- گردانندگان موتورهای جستجو برنامه های خود را با توجه به این واقعیت، سازمان داده و اطلاعات مربوط برخی از کلمات و عبارات در صفحات اولیه را به گونه ای ارائه می کنند که متناسب و همسو با اهداف سیاسی، اقتصادی آنها باشد.
- بهره گیری از تبلیغات، تکرار، دسته بندی مطالب، بمباران خبری در اینترنت، ارائه آمار، ارائه جذاب و دیدنی و استفاده تبلیغاتی از پست های تبلیغاتی را از شیوه های رایج اثرگذاری بر افکار عمومی در دنیای مدرن است.
- نقش موتورهای جستجو در فعالیتهای تجاری:
- کسانی که تجربه ای در تجارت الکترونیک دارند ، سه عامل را برای موفقیت در دنیای تجارت آنلاین ضروری می دانند : آوردن بیننده به سایت آوردن بیننده به سایت آوردن بیننده به سایت .
- تعداد بینندگان یک سایت ، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب می باشد ، سایتی که بیننده ندارد ، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می کند.
- امروزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجو هماهنگ کرده است. زیرا رتبه های بالاتر مستقیما به فروش بیشتر، تعبیر می شوند.
- بازاریابی با موتورهای جستجو دو هدف عمده زیر را دنبال می کند:
- حضور در جاهایی که خریداران آنجا هستند.
- بالاتر بودن از رقبا بودن . اینگونه از بازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی می باشد که از مهمترین فعالیت های آن، بهینه سازی سایت می باشد.
- اهمیت موتورهای جستجو به عنوان یکی از ابزار سلطه:
- در بحث روابط دولت ها با یکدیگر در سطح بین المللی و تامین هدف های ملی آنها چهار طریق کلی وجود دارد: روابط دیپلماسی، اقتصادی، نظامی و بعد چهارم که بعد مخفی یا نامرئی است همان فعالیت های اطلاعاتی است.
انواع موتورهای جستجو
- موتورهای جستجو به چهاردسته کلی تقسیم میشوند:
- موتورهای جستجوی پیمایشی
- فهرستهای تکمیلدستی
- موتورهای جستجوی ترکیبی با نتایج مختلط
- ابر جستجوگرها
- موتورهای جستجوی پیمایشی:
- موتورهای جستجوی پیمایش مانند گوگل فهرست خود را بصورت خودکار تشکیل میدهند.
- آنها وب را پیمایش کرده، اطلاعاتی را ذخیره میکنند، سپس کاربران از میان این اطلاعات ذخیره شده، آنچه را که میخواهند جستجو میکنند.
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
مرضیه –
بسیار قیمت مناسبی داره