توضیحات
عنوان: مترو و تأثیر آن بر ترافیک
- مقدمه
- مترو و ترافیک
- هدف از ایجاد مترو
- امتیازات مترو
- خلاصه ای از مهم ترین مزایای کیفی مترو
- تحول و تغییر کاربری ها، کالبد و فیزیک شهر
- اصول استفاده از سیستم های ریلی
- نتیجه گیری
مقدمه
رشد روزافزون جمعیت و به تبع بروز معظل ترافیک در کلانشهرهاحمل و نقل شهروندان را بیش از پیش با مشکل رو به رو ساخته، به طوریکه استفاده از وسایل نقلیه شخصی عوارض متعددی را برای مردم و محیط زیست فراهم ساخته است.
آلودگی هوا ناشی از سوخت بی رویه خودروهای سبک شهری و سایر وسایل نقلیه عمومی، مخرب ترین اثری است که زندگی انسان ها را در دوران های مختلف سنی(اعم از خردسال و بزرگسال) مختل نموده است.
مترو به عنوان کارآمدترین سیستم حمل و نقل انبوه درون شهری، راهکار مناسبی جهت رفع معضل ترافیک و آلودگی های ناشی از آن می باشد. ایمنی بسیار زیاد، راحتی و آسایش مسافران، سرعت مناسب و کاهش مصرف انرژی از جمله مزیتهای قطار شهری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی است .
اولین سیستم مترو جهان در سال 1680 میلادی در شهر لندن راه اندازی گردید. پس از آن در حدود 124 شهر دیگر اروپا، آسیا، آمریکا و آفریقا صاحب مترو گردیدند. احداث راه آهن در ایران تاریخچه 104 ساله ای دارد. تهران نخستین شهر ایران است که در راه اندازی از اولین خط متروی آن به انجام رسید.
پس از تهران، مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور مجهز به سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری گردید و بهره برداری از خط یک آن( نخریسی وکیل آباد )در اسفند ماه سال 1389 آغاز گردید. در اینجا به بررسی مترو و تاثیر ان بر ترافیک می پردازیم.
با توجه به رشد سرسام آور جمعیت و توسعه شهرها، حمل و نقل عمومی توسعه یافته و نیاز به ایجاد راهکاری مناسب و توسعه سیستم های حمل و نقل سر یع، افزایش یافته است . با افز ا یش ترا فیک و نیز متعاقب آن افز ا یش هز ینه های اقتصادی و اجتماعی و ز یست محیطی ، نیاز به روشی بر ای کاهش ترا فیک شهری و رفع معضلات فوق احساس می شود .
یکی از راه های غلبه بر مشکلات در شهرها کاهش تراکم شهر توسط ا یجادمترو است . در این میان موضوع مهم در جذب مر دم در این شهرها ارتباط صحیح این شهرها به شهر مرکزی است.
لذا ایجاد بستری مناسب بر ای توسعه، از طر یق ایجاد یك سیستم حمل و نقل مناسب، از اهمیت خاصی برخوردار است .
مترو و ترافیک
رشد سر یع جمعیت یکی از عوامل اصلی و مهم در تراکم و رشد شهر نشینی بخصوص در سالهای اخیر است . اساسا با رشد جمعیت، توسعه شهرها و تبد یل آنها به کلان شهرها و افزایش مهاجرت های مردمی از اطراف به داخل شهرها به افزایش چند برابری جمعیت آنها می انجامد که مشکلات متعددی همچون تراکم ترافیک، افزایش تعداد تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آنها، آلودگی هوا، افزایش زمان سفر و تلف شدن وقت شهروندان و افزایش مصرف سوخت های فسیلی شده است.
سیستم های حمل ونقل ریلی دارای هزینه های راه اندازی بالایی نسبت به سایر سیستم های حمل ونقل همگانی می باشند، ولیکن منافع حاصل از ایجاد سیستم های ریلی، به خوبی ارزش سرمایه گذاری های اولیه در راه اندازی سیستم را جبران می کند.
به عنوان مثال ظرفیت نهایی سیستم ها، مترو، قطار سبک شهری و مونوریل به ترتیب ،۴۰۰۰ ۱۵۰۰۰ و ۱۲۰۰۰ مسافر در هر ساعت و در هر جهت و سرعت تجاری آنها به ترتیب، ۳۵، ۳۰ کیلومتر در ساعت است. در کلانشهرها، سیستم های ریلی با ظرفیت متوسط همچون مونوریل نه به عنوان کریدور اصلی حمل ونقل همگانی، بلکه به عنوان سیستمی جهت تغذیه سیستم اصلی حمل و نقل همگانی این شهر یعنی سیستم مترو مطرح است.
ویژگی حائز اهمیت سیستم های اصلی حمل و نقل همگانی همچون مترو که دارای ظرفیت بالا بوده و به شکل قطری از شهر عبور می کنند، حذف سفرهای با تعداد و طول زیاد از شبکه معابر است.
از طرف دیگر تعیین ظرفیت سیستم حمل و نقل ریلی با انجام مطالعات برنامه ریزی حمل و نقل و تعیین تقاضای مسافر در کریدورهای حمل و نقل همگانی تعیین شده و پس از تعیین ظرفیت مورد نیاز سیستم، تعیین نوع سیستم نیاز به انجام مطالعات و بررسی های فنی، اقتصادی، اجتماعی، دید و منظر شهری و سایر عوامل موثر در انتخاب نوع سیستم
دارد.
از مهمتر ین راهکار های ارائه شده در کشوره ای توسعه یافته عبارت است از؛ احداث شهرکهای اقماری در حاشیه کلان شهرها از یك سو و از سوی د یگر استفاده از سیستم حمل ونقل مترو بعنوان یک سیستم سر یع، ا یمن، منظم و راحت که در عین حال به لحاظ صرف انرژی بهینه بوده و آثار کمتری را برمحیط ز یست بجای می گذارد.
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.