توضیحات
عنوان: طراحی الگوی رفتار سیاسی مدیران ارشد بخش دولتی ایران (مورد مطالعه: بانک مسکن تهران)
- بیان مسأله
- ضرورت انجام تحقيق
- پیشینه تحقیق
- تحقیقات داخلی
- تحقیقات خارجی
- هدف ها
- سوالات تحقیق
- چه كاربردهايي از انجام اين تحقيق متصور است
- نوآوري طرح در چيست؟
- روش انجام تحقيق
- مدل اجرایی پژوهش
- روش و ابزار گردآوري داده ها
- جامعه آماري و تعداد نمونه
- روش نمونه گيري
- روش تجزيه و تحليل اطلاعات
- منابع داخلی
- منابع خارجی
بیان مسأله
در دنيای امروز که بدون شک مملو از پيچيدگی، ابهام، عدم اطمينان و موقعيت های مملو از کشمکش، رقابت ها و تعارض هاست، نقش مديريت اثربخش و کارآمد، اهميت بيشتری می يابد(Gintis, 2016). وضعيت خط مشی ها و راهبردهای سازمانی در اين شرايط مي تواند بالقوه پيامدهايی را در صحنه نبرد منافع و هدف های کنشگران مختلف سازمانی از خود بر جای گذارد و ترکيب ائتلاف جريان های قدرت و نفوذ را در عرصه های درونی و برونی سازمان دستخوش تحولاتی عميق کند. اين راهبردها بر نگرش و رويکردهای اجرايی مديران تأثير زيادی خواهد داشت، به طوری که مديران سياسی را سياست زده و مديران غير سياسي و نامتمايل به رفتارهای سياسی را به سمت و سوی سياسی شدن سوق دهد(Enos, 2016).
قدرت توانايي يک فرد در تاثيرگذاری بر رفتار ديگران، برای رسيدن به هدفش میباشد. با توجه به اين تعريف مشخص است که قدرت در سازمان بسيار موضوع پر اهميتی است؛ زيرا بسيار مهم است که مدير بداند قدرت چيست؟ چگونه آن را به دست آورد؟ چگونه از آن استفاده کند؟و اهداف سازمانی را برآورده سازد. از سوی ديگر به واسطه شناخت قدرت میتوان بسياری از رفتارهای افراد در سازمان را پيشبينی يا تحليل کرد(Person & Landry, 2016).
رفتار سیاسی بخش اجتناب ناپذیر هر فعالیت انسانی می باشد و در همه تعاملات وجود دارد، بنابراین به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده سازمان ها محسوب می شود. چنین رفتاری در سراسر سازمان قابل مشاهده است و اختصاص به یک سطح سازمانی ندارد، بلکه در همه سطوح سازمانی انجام می شود. امروزه رفتارهای سیاسی در سازمان واقعیتی انکارناپذیر و از هر زمان دیگر آشکارتر است. توجه به منافع فردی و حس منفعت طلبی انسان موجب شیوع چنین رفتاری در سازمان می شود(Enos, 2016).
در رویکردهای اخیر مدیریت دولتی در ایران شاهد هستیم که تأکید می شود خدمات دولتی اساساً سیاسی هستند و داشتن هوش و ذکاوت سیاسی برای بروکرات ها و کارکنان دولتی لازم است .
این مطلب به معنای درگیر شدن در فعالیت های سیاسی و جهت گیری های حزبی نیست بلکه بدین معنی است که بروکراسی ها به دولت های مختلفی خدمت می کنند بنابراین آگاهی از مسائل سیاسی برای آن ها الزامی است(هیوز، 1383). بنابراین، یکی از الزامات خدمات دولتی و سازمان های دولتی اثربخش، کارا، مسئولیت پذیر و پاسخگو است که کارکنان و مدیران دولتی به دولت های منتخب تعهد و وفاداری داشته باشند. اما این تعهد و وفاداری به معنای تبعیت و پذیرش کورکورانه تمامی تصمیمات و سیاست های دولت نیست بلکه در مواقع لزوم کارکنان دولتی باید دیگاه ها و نظرات غیر مغرضانه خود را نسبت به سیاست های دولتی و نحوه اجرای امور ابراز نمایندو همچنین بدون دخالت دادن جهت گیری های سیاسی وظایف خودر را انجام دهند. متاسفانه در سازمان های دولتی ایران بیشتر بعد منفی آن گریبان گر سازمان ها شده و افراد تبعین صرف را پیش گرفته اند ویا حتی برعکس وفاداری و تعهد و پاسخگو نمی باشند.
مشکل اصلی در سازمان های دولتی ایران و از معضلات آن می توان به بهره گیری از رفتاری سیاسی به عنوان نفع شخصی یا حزبی، نه در جهت ارتقاء سازمانی و رشد کشور اشاره نمود. از تبعات این منتفع شدن خودخواهانه به وجود آمدن فسادهای گوناگون اداری و خصوصاً در بانک های کشور رشوه و پولشویی و بالارفتن مطالبات معوق به علت سودجویی یک سری از افراد در جهت حفظ منافع شخصی و افزایش بدهکاری و ایجاد جو بدبینی در اظهار عمومی جامعه نام برد.
در سازمان های دولتی ایران بیشتر بعد منفی رفتار سیاسی از قبیل: دنبال کردن بیش از حد نفع شخصی، میل به در نظر گرفتن بیشتر موقعیت هادر قالب اصطلاحات برد- باخت به جای اصطلاحات برد- برد و استقاده از تاکتیک های مبارزاتی نظیر پنهان کاری، غافلگیر کردن، حفظ دستور جلسات به صورت محرمانه، مخفی کردن اطلاعات و فریب کاری نمود پیدا می کند و همواره مدیران دولتی را با چالش های جدی روبه رو کرده است. استفاده ی غیرقانونی از اختیارات، اطلاعات و منابع نیز نمونه های منفی از بعد سیاست و رفتار سیاسی منفی در سازمان های دولتی ایران می باشد.
در این پژوهش پیش زمینه های وقوع رفتار سیاسی در سازمان از سوی مدیران ارشد، ماهیت رفتار سیاسی ، مهارت های سیاسی و تاکتیک های رفتار سیاسی در سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.
سوال اصلی پژوهش حاضر این است که چه ابعاد و شاخص هایی جهت تبیین رفتار سیاسی مدیران ارشد بانک مسکن باید مد نظر قرار گیرد؟
ضرورت انجام تحقيق
هرچند رفتار سیاسی پدیده فراگیری در سازمان است، از آنجا که توسط سازمان به طور رسمی تأیید نمیشود و خارج از قلمرو قواعد بوروکراتیک و اختیار مشروع است، کمتر مورد مطالعه قرار میگیرد. از سوی دیگر به دلیل ذهنیت منفی که نسبت به این پدیده وجود دارد، کارکنان تمایلی به صحبت در مورد آن نداشته و حتی از مطرحشدن مباحث مرتبط با حوزه سیاست سازمانی واهمه دارند. پژوهشهای انجامشده در این زمینه بیشتر در رابطه با مصادیق رفتار سیاسی از قبیل خودشیرینی، چاپلوسی، تاکتیکهای نفوذ و مدیریت برداشت بوده و تنها به برخی از انواع رفتار سیاسی توجه شده است. بسیاری از پژوهشگران سیاست را پدیدهای ذهنی و نه عینی دانسته و در مطالعات خود تنها به برداشت از سیاست تأکید داشته و رفتار سیاسی عینی را در مدلهای خود نادیده گرفتند.
در تعداد زیادی از پژوهشهای گذشته، رفتار سیاسی مرتبط با افزایش آگاهانه نفع شخصی و بهرهگیری از فرصتها در نظر گرفته شده و رفتارهای سیاسی که بهمنظور تلاش برای حفظ منافع و دفع تهدید در محیط کار انجام میشوند چندان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفتهاند. در پژوهش حاضر پژوهشگر تلاش دارد تا جایگاه ابعاد ذهنی و عینی رفتار سیاسی را در حیطه سازمان بررسی و نقش توانایی و انگیزش افراد در بروز رفتار سیاسی را شفاف نماید.
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.