توضیحات
عنوان: تاریخچه بازرگانی بین الملل دوران باستانی، استعماری و معاصر
- مقدمه
- بازرگانی بین الملل در دوران باستان
- بازرگانی بین الملل در دوران استعمار
- بازرگانی بین الملل در دوران معاصر
- منابع
مقدمه
امروزه هیچ كشوری در جدایی كامل از كشورهای دیگر زندگی نمیكند. منابع اقتصادی، تكنولوژی و سطح زندگی افراد یك كشور، بستگی نسبی به اقتصاد كشورهای دیگر دارد كه به وسیله جریان پیچیدهای از كالاها، خدمات، سرمایه و تكنولوژی، به هم مربوط میشوند. كشورها از طریق مبادلات بینالمللی، سطح تولید خود را بالا برده و سود بیشتری كسب میكنند.
آنها از طریق واردات، كالاهایی را كه قادر به تولید آنها نیستند، به دست آورده و از طریق صادرات، كالاهای تولیدی مازاد برمصرف خود را به كشورهای دیگر میفرستند. گرچه یك كشور ممكن است از عوامل تولید مختلفی برخوردار باشد و بتواند انواع كالا را تولید كند، اما قادر به تولید آنها با قیمت مساوی نخواهد بود.
علت اولیه مبادلات بینالمللی، در ظاهر اختلاف قیمت كالا و خدمات كشورهاست. تفاوت قیمتها یا به دلیل تفاوت در شرایط عرضه یا امكانات تولید و یا تفاوت در شرایط تقاضا یا الگوی مصرف و یا تركیبی از آنهاست.
تفاوت در شرایط عرضه، ممكن است ناشی از تفاوت در منابع طبیعی، كارایی، مهارت كار، سطوح تكنولوژی تولید، فراوانی عوامل تولید و غیره باشد. با این حال، تفاوت در هزینه یا شرایط عرضه، به تنهایی عامل اختلاف قیمت نیست بلكه تفاوت در شرایط تقاضا كه عمدتاً توسط سطح درآمدها و الگوی مصرف متفاوت كشورها شكل میگیرد، در ایجاد اختلاف قیمتها به اندازه تفاوت عرضه تأثیر دارد.
بازرگانی بین الملل:
کلیه فعالیتهای تجاری در زمینه خدمات و کالا که بر اساس سیاستهای بازرگانی مدرن بین کشورهای مختلف انجام میشود، که هدف از آن ایجاد رفاه از طریق وابستگی متقابل است(قاسمزاده، 1390).
با این وجود بازرگانی، همواره در طول تاریخ بین ملل مختلف وجود داشته است و اقوام از طریق بازرگانی کالاهای خود را عرضه میداشتند. به طورکلی بازرگانی بین الملل را در سه دوره زیر می توان بررسی کرد:
بازرگانی بین الملل در دوران باستان
تجارت بشر اولیه به تهاتر یا همان تعویض جنس با جنس صورت میگرفت كه هر كسی محصول كار خویش را با محصول دیگری تعویض میكرد. به این صورت رفع نیاز صورت میگرفت و نیازی هم به واسطه در امور بازرگانی نبود چون اجتماعات بشری كوچك بودند ونیازها و احتیاجات نیز كوچك و محدود بود.
وقتی كه اجتماعات بشری بزرگتر شد، محصول كار آنها بزرگتر و متنوعتر شده و احتیاجات نیز بیشتر شده و از این طرق واسطههای بازرگانی به وجود آمد. كالاها را از شهری به شهر و از كشوری به كشور دیگر میبردند و مدتها طول كشید تا در بین مردم داد وستد رونق پیدا كند.
در این دوره بزرگترین خطرات تجاری، خطرهای راه و موانع طبیعی بود. به همین علت فقط اجناسی معامله میشد كه از لحظ وزن كمتر و از نظر قیمت بیشترین قیمت را داشتند. مانند: پارچه، سنگهای قیمتی، ادویه، پوست حیوانات، فلزات گرانبها، ابریشم و غیر.
جاده ابریشم، در دوران باستان نقش اساسی در رونق بازرگانی بینالملل ایفا کرده است. این جاده در طول تاریخ خود شاهد بزرگترین حوادث، جنگها، تهاجمات و کوچهای انسانیبوده است، و سرداران بزرگی چون کوروش و کراسوس رومی برای سلطه بر آن جان باختهاند. این جاده مسیری طولانی از چین تا رومشرقی را به هم ارتباط میدادهاست. رونق این مسیر بستگی به اقتدار حکومت مرکزی و حفظ امنیت آن داشت. حاکمان ایران در درورة اشکانی از این موقعیت منطقهای بهترین استفاده را کرده و از تماس تجاری مستقیم بازرگانان چین و روم شرقی جلوگیری نمودهاند و از این راه، موجب رونق اقتصاد کشور خود میشدند(شریفی،1390).
توجه:
برای دانلود فایل پاورپوینت اینترنت اشیا لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.