توضیحات
عنوان: اخلاق و رفتار سازمانی
- مقدمه
- تعریف اخلاق
- رفتار سازمانی
- هدف اصلی اخلاق و رفتار سازمانی
- واحد رفتار سازمانی
- مسائل مربوط به سازمانها
- عوامل موفقیت سازمان
- مكتب های روانشناسی و رفتار سازمانی
- سطوح تجزیه و تحلیل رفتار سازمانی
- مبانی فرد در سازمان
- نقش روانشناسی در رفتار سازمانی
- عناصر رفتار سازمانی
- هدایت کننده رفتار سازمان
توسط مدیران - اهداف رفتارسازمانی
- نتیجه گیری
مقدمه
اخلاق حرفهای مهمترین متغیر در موفقیت سازمان است.
اگرچه انسانها در مصداق موفقیت و تعریف آن دیدگاه واحدی ندارند، اما در موفقیتطلبی همسان هستند. آرمان مشترک و معنابخش آدمی موفقیت در زندگی شخصی، شغلی و حیات سازمان است. سازمان در نیل به موفقیت خود و برای پاسخگو بودن راههای فراوانی دارد؛ همچنین با بیراهه و مشکلات زیادی نیز مواجه است.
رفتار سازمانی مرکب از سه جریان است، فرآیندهایی که در فرد اتفاق میافتد فرآیندهای گروهی مثل ارتباطات گروهی، تاثیرپذیری رده سوم مسائل سازمانـی اســـت مثل فرهنگ ها و …
امروزه داشتن اخلاق حرفهای بهویژه برای مدیران بهمنزله یک مزیت رقابتی در سازمان مطرح میباشد (صالحی و همکاران، 1389: 4)
یکی از مهمترین مسئولیتهای مدیریت سازمانهای آموزشی و پژوهشی «ترویج اخلاق .در سازمان» است
تعریف اخلاق
اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروهها را تعیین می کند در حقیقت، اخلاق حرفه ای، یك فرایند تفكر عقلانی است كه هدف آن محقق كردن این امر است كه در سازمان چه ارزش هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود(فرامرز قراملکی،1382).
اخلاق حرفه ای مجموعه ای از کنش ها و واکنشهای اخلاقی پذیرفته شده است که از سوی سازمانها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد (آزاد،1373)
- رفتار سازمانی در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد بررسی قرار می گیرند.
البته این سه سطح به صورت مجزا نیست بلکه رفتار در سه سطح در ارتباط با هم مورد تجزیه و تحلیل قــرار میگیرد.
رفتار سازمانی
در سطح فردی:
خود فرد، ادراک، انگیزه، نگرش فرد به سازمــــان، برداشت فرد از سازمان و …
در سطح گروهی:
به ارتباطات فردی، به گروهی که فرد به آن تعلــق دارد به هنجارهای رسمی و غیر رسمی ای که فرد بـــه آن تعلق دارد به وابستگی ها و تعلّقات گروهی و …
در سطح سازمانی :
به مطالعه ارزش هایی که افراد به آن پای بنــد هستنـــد.
– فرهنگ ها ، ارزش ها، جوّی که از آن تاثیــر می پذیرنــد.
– ساختاری که بر اساس آن کار می کند ممکن است مناسب یا نامناسب باشد
رفتار سازمانی
- رفتار و فرایند های ذهنی :
- رفتار اعمالی اند كه بطور مستقیم قابل مشاهده اند . مثل : خندیدن ، نوشتن ، خوابیدن ، مطالعه كردن .
- این نوع رفتار ها رفتار آشكارند .
- فرایند های ذهنی :
- اعمالی مثل فكر كردن ، درك كردن ، یادگیری ، حل مسأله و از این نوع جزء رفتار نا آشكار هستند كه بصورت مستقیم قابل مشاهده نیستند اما میتوان آثارشان را روی یك فرد مشاهده كرد .
- مثلا برای پی بردن به توانایی ذهنی یك فرد باید تعداد صفحاتی كه او در یك ساعت مطالعه میكند را درنظر گرفت.
- تعریف رفتار سازمانی :
- عبارت است از مطالعه ی سیستمی یا نظام یافته ی ادراك ، رفتار افراد و گروه های موجود در سازمان و توصیف روابط علت و معلولی (سیستمی) میان آنها برای پیشبرد هدفهای سازمان .
هدف اصلی اخلاق و رفتار سازمانی
1- بهبود اثربخشی سازمانی
- 2- خیر و رفاه و یا بهسازی فرد
- یسازمان ها در درجه اول از افراد تشکیل شده اند که :
1- با یکدیگر در تعامل اند .
2- به انحای مختلف بر یکدیگر تاثیر می گذارند.
3- بر سایر افراد تاثیر می گذارند و از سایرین نیز تاثیر می پذیرند.
نتیجه این تعامل ها، تأثرات و … منتهی به تحقق اهـداف سازمانی می شود.
4- سازمان ها امروزه، به یک سیستم باز تشبیه می شوند که داده های خود را از محیط بیرونی میگیرند، پس طی فرآیندهای درونی آنها را به شکل برونداد به بیــــرون منتقل می کنند.
واحد رفتار سازمانی
- واحد رفتار سازمانی فعالیت است در نتیجه همه رفتارها نوعی فعالیت است.
- رفتار آن چیزی است که انسان انجام می دهد.
- رفتار عبارت است یک رشته فعالیت هدفگرا، که معمـولاً انگیزه فعالیت یک فرد را برای رسیدن به یک هدف بــه وجود می آورد.
- هدف ها بیرون از فردند و محرک نامیده می شوند.
- گرایش رفتار سازمانی در حال و گذشته :
- در زمانهای گذشته مدیران به مهارتهای ادراكی و انسانی شغل خود اهمیت نمیدادند. بیشتر تصور میكردند كه كاركنان علاقه ای بكار ندارند و تنها با انگیزه ی مادی میتوان بازده ی كار را زیاد كرد. به همین دلیل سعی میكردند با تشویق های مالی ، امنیت شغلی،و ایجاد شرایط مناسب كاری روحیه ی كاركنان را تقویت كنند تا بازده ی آنها زیاد شود.
- امروزه مدیران این گرایش را برای حل مشكلات پیچیده ی سازمانی كافی نمیدانند . بر اساس دیدگاه امروزی رفتار سازمانی برای درك رفتار پیچیده ی كاركنان در محیط كار باید از پژوهشهای علمی و تجربی استفاده نمود .
مسائل مربوط به سازمانها
- بعضي از مسائلي كه سازمانهاي امروزي با آن مواجه اند به شرح زير ميباشد :
- 1- رقابت :
- يعني يك سازمان بتواند بصورت اثر بخش در بازارهاي جهاني رقابت كند . بعبارتي ديگر يك سازمان بايستي اين توانايي را داشته باشد كه با توجه به رقابت زيادي كه در بازار وجود دارد حضوري گويا داشته باشد .
- 2- ارتباطات :
- با توجه به گسترش اطلاعات و توسعه ي ارتباطات اعضاي سازمانها بايستي بتوانند باهم و با كل جهان ارتباط برقرار كنند.
3- كيفيت :
براي بدست آوردن موفقيت يك سازمان بايستي هميشه به كيفيت توليد و خدمات توجه داشته باشد .
بطور كلي مسائل ذكر شده با كمك نيروي انساني تحقق مي يابد . امروزه به كاركنان سازمانها توجه بيشتري ابراز ميشود. در اين راه دانش رفتار سازماني كمك ميكند.
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.