توضیحات
عنوان فارسی: روش ترکیبی AHP-PROMETHEE برای انتخاب مناسب ترین سناریوی سیاست برای تحریک یک ناوگان وسیله نقلیه تمیز
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
A combined AHP-PROMETHEE approach for selecting the most appropriate policy scenario to stimulate a clean vehicle fleet
چکیده
هدف از این مقاله پیشنهاد یک بسته سیاست چند ابزاری به دولت بلژیک درمورد هدفش برای کاهش اثرات زیست محیطی جانبی با تشویق مردم به انتخاب خودرو پایدارتر است. همانطورکه ابزارهای سیاستی بسیاری وجود دارد(قانونی، اقتصادی، ابزارهای تامین حمل و نقل)، که ممکن است اثرات مهمی بر روی جنبه های اقتصادی، زیست محیطی، فنی و اجتماعی بگذارند، انتخاب یک سناریو سیاستی مناسب یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره است. در این مقاله یک رویکرد یکپارچه برای مسئله تصمیم گیری پیشنهاد می کند که فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و روش رتبه بندی اولویت سازمان برای ارزیابی غنی (PROMETHEE) را ترکیب می کند. ترکیبی از دو روش یک ارزیابی دقیق از سناریوهای سیاستی مشخص را میسر می سازد که در آنها نقاط قوت و ضعف شناسایی شده و رتبه بندی ای ارائه شده که انتخاب نهایی برای تصمیم گیرنده را تسهیل می کند. .
کلمات کلیدی: آنالیز چند معیاره، AHP، PROMETHEE، سناریو هایی سیاست، ناوگان وسیله نقلیه تمیز
مقدمه
رشد حمل و نقل جاده افزایش بار زیست محیطی را در جامعه تحمیل می کند. در اروپا، حمل و نقل جاده ای حدود یک پنجم کل دی اکسید کربن (CO2) را تولید و گازهای گلخانه ای آلاینده های دیگر مانند ذرات معلق (PM)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) و هیدروکربنهای (NMHC)تولید و انتشار می دهد که باعث اثرات مضر بر سلامت انسان و اکوسیستم ها می شود(EC، 2009). این اثرات جانبی منفی اغلب در حال کم شدن هستند و در سیستم حمل و نقل کنونی داخل نمی شوند. به عنوان یک نتیجه، کاربران حمل و نقل از هزینه های زیست محیطی خارجی فعالیت های خود آگاه نیستند و آنها این را به عنوانی عاملی برای الگوهای خرید و یا تصمیم گیری خود به حساب نمی آورند(براون و رایان 2010). بدون مداخله سیاست، بازار قادر به رسیدن به یک تعادل کارآمد نمی باشد. گرفتن وسایل نقلیه با نشر کم و یا سوخت های جایگزین (گاز مایع، گاز طبیعی فشرده، سوخت های زیستی) و التزامات رانندگی (برق باتری، وسایل نقلیه هیبرید الکتریکی) به احتمال زیاد مهم ترین مداخله در بازار برای رسیدگی به نشر از ناوگان خودرو است(هیکمن و همکاران، 2010). با این وجود، در یک سیستم پیچیده مانند حمل و نقل، بسیاری از مبادلات و یا تاثیرات جانبی غیر منتظره ممکن است به سبب اقدامات مجزا رخ دهند (ویرا و همکاران، 2007).
یک روش ترکیبی از ابزارهای سیاسی بطور بالقوه ممکن است بهتر باشد تقاضا حمل و نقل را افزایش و تطبیق با وسایل نقلیه پاک را بهبود دهد. (هیکمن و همکاران، 2010؛ ویرا و همکاران، 2007؛. سانتوز و همکاران،2010).
برای رسیدگی به مسئله اثرات جانبی، دولت باید ابزارهای اقتصادی، نظارتی و ابزارهای تامین حمل و نقل را در اختیار داشته باشد(ویگاس، 2003). ابزارهای اقتصادی از روش های مبتنی بر بازار (به عنوان مثال مالیات،عوارض) برای هدایت رفتار مصرف کننده به جهت مطلوب تر استفاده می کنند. که شامل مالیات و عوارض مربوط به مالکیت و استفاده از وسیله نقلیه است. ابزارهای نظارتی به ابزارهای قانونی بر می گردد(محدودیت ها، استانداردها و کنترل) تا شرکت کنندگان در بازار را به تنظیم رفتار وادار کند. ابزار اصلی نظارتی مورد استفاده در عمل استانداردهای اقتصاد سوخت هستند(به عنوان مثال، استانداردهای CAFE در ایالات متحده)، استانداردهای نشر خودرو (به عنوان مثال، محدودیت نشر یورو)، استانداردهای کیفیت سوخت (به عنوان مثال، دستورالعمل کیفیت سوخت اتحادیه اروپا 2003 17 / EC)، و محدودیت هایی از جمله دسترسی محدود به یک منطقه خاص (به عنوان مثال، مناطق محدوده ترافیک در ایتالیا)، محدودیت های پارکینگ، محدودیت مالکیت خودرو (به عنوان مثال، سنگاپور) و محدودیت های وسایل نقلیه در گردش (به عنوان مثال، چرخش مستمر زوج و فرد در یونان) (تیمیلسینا و دولال، 2009؛ ویرا و همکاران، 2007؛. کوپمن، 1995؛ سانتوز و همکاران، 2010). ابزارهای تامین حمل و نقل شامل تدابیری برای عرضه عظیم و با کیفیت از وسایل نقلیه موجود، سوخت ها و زیرساخت است. که انگیزه های دیگر برای حمل و نقل عمومی، تحریک R & D، اقدامات آموزشی و اطلاعاتی، مشارکت بخش دولتی و خصوصی، و غیره را شامل می شود(اشواب و تایلمن، 2001؛ ویرا و همکاران، 2007).
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.