توضیحات
عنوان فارسی: رفتار خوردگی-خستگی آلیاژ منیزیم AM60 ساچمه زنی شده و تحت ریختگی دقیق
عنوان انگلیسی مقاله:
Corrosion fatigue behavior of die-cast and shot-blasted AM60 magnesium alloy
چکیده
آلیاژهای منیزیم (Mg) و آلیاژهای آن مدت طولانی است که به عنوان یک ماده سبک وزن در حوزه تجاری و بخصوص ساخت اتومبیل مورد استفاده قرار میگیرد. متأسفانه مقاومت به خوردگی ضعیف آن باعث محدود شدن استفاده از آن تحت جو خورنده شده است. تاکنون، بیشتر کارهای تحقیقاتی بر خواص خوردگی-خستگی آلیاژهای منیزیم که تحت تأثیر حفره از قبل وجود داشته یا تأثیر خوردگی حفرهای هستند متمرکز بوده است. در کار قبلی ما، مشخص گردید که ترکهای خوردگی به نسبت حفرهها بیشتر از عیوب سطحی ناشی از خوردگی پیدایش و اشاعه مییابند. در مطالعه حاضر، آزمونهای خستگی نمونههای آلیاژی AM60 ساچمهزنی شده و ریختگی در سه محیط انجام شد: رطوبت کم (رطوبت نسبی 55% RH)، رطوبت بالا (رطوبت نسبی 80%) و 5% نمک طعام. استحکامهای خستگی در محیطهای با رطوبت بالا و NaCl برای هر دو نمونه ریختگی و ساچمه زنی شده کاهش یافت. ترکها از عیوب سطحی ناشی از خوردگی جوانه زدند و بعد تا شکست نهایی اشاعه یافتند. با توجه به عیوب سطحی ناشی از خوردگی به عنوان یک فزاینده تنش، مقدار ضریب شدت تنش برآورد شد. مقدار برآورد شده تقریباً با محدوده ضریب شدت تنش آستانهای منطبق بود. نمونههای ساچمهزنی شده استحکام خستگی بهبود یافتهای را تحت تمام محیطها در مقایسه با نمونههای ریختگی نشان دادند. نتیجه گرفته شد که بهبود استحکام خستگی به علت ساچمه زنی ناشی از سختگردانی و تنش پسماند فشاری نزدیک ناحیه سطحی است که متأثر از شاچمه زنی میباشد.
مقدمه
اشکال معروف آلیاژهای منیزیم مقاومت به خوردگی ضعیف آنها است. هرچند، به دلیل پتانسیل آنها در کاهش وزن، انتظار میرود که کاربردهای صنعتی آن در دهه بعد به طور قابل توجهی افزایش یابد. آنها اخیراً در کاربردهای اتومبیل سازی مختلف که در آنها بارگذاری سیکلی و حمله خوردگی محیطی به صورت پیشرونده باهم رخ میدهد مورد استفاده قرار گرفتهاند. تأثیر ترکیبی خوردگی و بارگذاری خستگی بسیار شدیدتر از تأثیر تکی آنها است. از اینرو، رفتار خستگی تحت شرایط جوی نمیتواند برای توضیح کارایی آنها تحت محیط خورنده پذیرفته شود. هرچند، تحقیق برای درک رفتار خوردگی-خستگی آلیاژ منیزیم هنوز محدود است و کافی نمیباشد. عوامل تأثیرگذار بر خسارت خوردگی (حفرههای خوردگی، خوردگی موضعی، خوردگی عمومی و …) به شدت به شرایط محیط-ماده بستگی دارند. همچنین تأثیر اصلاح سطح بر رفتار خوردگی-خستگی یک موضوع تحقیقاتی مهم برای افزایش کاربرد صنعتی آلیاژهای منیزیم است. از اینرو، رفتار خوردگی-خستگی آلیاژهای Mg با اصلاح سطحی بابد تحت متغیرهای عریض و طویل شرایط خورنده بررسی گردد. در کار قبلی که انجام دادیم [3]، رفتارهای خوردگی-خستگی نمونههای آندایز شده، آندایز-رنگشده و آندایز شده آلیاژ AM60 تحت رطوبت کم (55%RH) و رطوبت بالا (80%RH) مورد بررسی قرار گرفت. در آن کار، هیچ حفرهای یافت نشد اما عیوب سطحی ناشی از خوردگی در آلیاژ AM60 وجود داشتند اگرچه بسیاری از محققین اشاره داشتهاند که تشکیل حفره خوردگی مکانیزم اصلی خوردگی-خستگی در کاهش استحکام خستگی است. به خصوص در مورد آلیاژهای Mg، کار کمی درباره جوانهزنی ترک خوردگی از نقطهنظر عیب سطحی ناشی از خوردگی انجام شده است. در این کار، به عنوان یک قسمت از سری تحقیقات درباره رفتار خوردگی-خستگی آلیاژ Mg AM60، آزمونهای خوردگی-خستگی نمونههای آلیاژ AM60 ساچمهزنی شده و ریختگی تحت محیط بسیار خورنده 5% نمک طعام و همچنین شرایط رطوبت بالا و کم انجام شد. ساچمهزنی یک پیشعملیات مهم قبل از انجام هرگونه پوششدهی برای افزایش استحکام چسبندگی میان لایه پوششی و ماده زیرلایه است، اما تأثیر ساچمهزنی تحت محیط خورنده هنوز کامل درک نشده است. در این تحقیق، مکانیزم خوردگی-خستگی نمونه های آلیاژی AM60 ساچمهزنی شده و ریختگی بر اساس نتایج آزمونهای خستگی و آزمونهای رشد ترک خستگی تحت سه نوع محیط مورد بحث قرار گرفت.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.