توضیحات
شبیه سازی مقاله سیستم ترمز الکتریکی دینامیکی برای موتور القایی با متلب
روتور قفس سنجابی یا روتور قفسی (به انگلیسی: Squirrel-cage rotor)، نوعی از روتور است که بیشتر در موتورهای القایی AC مورد استفاده قرار میگیرد. در شکل کلی این نوع روتور از یک استوانه که بر روی محور سوار شده تشکیل شده. استوانه روتور دارای شیارهایی طولی است که با فاصله و عمقی یکسان از هم قرار گرفتهاند و با نوعی هادی که ممکن است آلومینیوم یا مس باشد پر میشوند. این شیارها در ابتدا و انتهای روتور به هم متصل هستند. شکل کلی هادیها و طرز قرار گرفتن آنها طرح قفسهایی که برای شکار سنجاب مورد استفاده قرار میگیرد را القا میکند و نام این نوع روتورها را هم به همین ترتیب انتخاب کردهاند. برای کاهش جریان گردابی هسته این روتورها از آهن ورق ورق شده ساخته شدهاست.
استاتور دارای سیمپیچهایی است که با عبور جریان AC از آنها میدان مغناطیسی دوار تولید میکنند. این میدان مغناطیسی موجب القا شدن ولتاژ در هادیهای رتور میشود و این ولتاژ و با توجه به مقاومت الکتریکی هادیها جریانی را در آنها به وجود میآورد. این جریان نیز به نوبه خود یک میدان مغناطیسی تولید میکند، حال آنکه این میدان مغناطیسی با میدان مغاطیسی تولید کننده خود یعنی میدان استاتور مخالفت میکند. این مخالفت میدانها موجب میشود تا روتور در جهت حرکت میدان دوار استاتور به حرکت درآید تا خطوط میدان کمتری را قطع کند. این حرکت روتور گشتاوری را حول محور روتور ایجاد میکند.
در موتورهای القایی آسنکرون هنواره سرعت میدان دور استاتور با سرعت چرخش روتور اختلاف دارد و همین اختلاف سرعت شرط تولید گشتاور در این موتورهاست. این اختلاف در سرعت میدان دوار و سرعت روتور را در اصطلاح سرعت لغزش مینامند. استاتور تا زمانی میتواند در روتور ولتاژ القا کند که رتور خطوط میدان تولید شده توسط سیمپیچ استاتور را قطع کند. بنابراین رابطهای بین گشتاور و لغزش در موتورهای روتور قفسی به وجود میآید که نشان میدهد بیشترین گشتاور در موتور در لحظه راهاندازی و کمترین گشتاور در موتور در حداکثر سرعت تولید میشود.
در موتورهای روتور قفسی هادیها معمولاً با اختلاف زاویه نسبت به طول روتور قرار میگیرند. این اختلاف زاویه در هادیها موجب کاهش نویز تولیدی و یک نواخت شدن گشتاور تولیدی موتور میشود.
هسته رتور وظیفه جابجایی میدان مغناطیسی در رتور را دارد و باید طوری طراحی شود تا کمتریم مقاومت مغناطیسی را داشته باشد. ورق ورق کردن این هسته باعث افزایش مقاومت الکتریکی و کاهش جریان گردابی خواهد شد که نقش موثری در کاهش تلفات در موتور دارد. این هستهها طوری ساخته میشوند که دارای مقدار کم کربن و مقدار بیشتر سیلیکون باشند. استفاده از سیلیکون بیشتر در ساختار هسته باعث افزایش مقاومت الکتریکی هسته و کاهش تلفات گردابی خواهد شد و کاهش کربن در ساختار هسته باعث کاهش پسماند مغناطیسی در هسته و کاهش تلفات پسماند خواهد شد.
از رتورهای قفسی با ساختارهای نسبتاً مشابه در موتورهای تک فاز و سه فاز به طور گسترده استفاده میشود. در موتورهای سه فاز اختلافهایی در مورد شکل و عمق شیارها وجود دارد.
شبیه سازی مقاله سیستم ترمز الکتریکی دینامیکی برای موتور القایی با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده و به تعداد محدودی قابل فروش می باشد.
- فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.