توضیحات
عنوان: تحقیق انواع میدان و نقش آن بر ترافیک
- چکیده
- فصل اول: مقدمه و کلیات (آشنایی با تقاطعات)
- فصل دوم: میدانها
- فصل سوم: انواع میدانها
- فصل چهارم: انواع میدان شهری
- منابع
چکیده
با مروری کوتاه بر سیر تطور تاریخی میدان از شهرهای کهن تا کنون، شاهد آنیم که رفته رفته میدان نقشی موثر در مجموعه اندام های شهری یافته و تاثیرات زیادی را بر شکل گیری و سازماندهی فضایی شهر نسبت به دوره های تاریخی مختلف، به انجام رسانده است. میدان به عنوان یک فضای شهری با حضور و مکث معنی دار انسان و به منظور و مقصود معینی در ارتباط با حرکت جمعیت موجودیت می یابد و علاوه بر آن جلوه های روشنی از یک فضای ایجاد کننده ارتباط، تماس و فعالیت آدمی را نمایان می سازد.
مطالعه شهر از دوران کهن، به خصوص شهرهای ایران بعد از اسلام، تا زمانیکه شهرسازی از لحاظ ورود مفاهیم تازه، غریبه و گسستن از ارزش های گذشته خود قرار نگرفته است، گویای آن است که همواره میدان نیز همچون دیگر اندام های موثر و کارکردی، در حیات جاری شهر، حضوری موثر دارد به طوریکه میدان از دوره سلجوقیان به بعد شروع به تثبیت خود کرد و در دوره صفویه به مفاهیم عمیق و کارآمدی در معماری و شهرسازی رسیده و در دوران قاجار به نهایت نقش خود دست یافته است، اما رفته رفته نقش می بازد تا جایی که از سال های میانی دوره پهلوی هویت خود را از دست داده و در دو دهه اخیر نیز در بلاتکلیفی مطلق به سر می برد. درکی که اکنون از میدان وجود دارد همانی است که در ذهن همگان و به طور یکسان از تقاطع چند خیابان که فضایی در میانه آن برای تفکیک حرکت سواره پدید آمده و با ترکیبی از پوشش گیاهی، آب نما و فواره شکل می گیرد و هیچ ارتباط معقولی با انسان، حرکت انسانی و حضور معنی دار انسان برقرار نمی سازد. میدان بدون حضور موثر و امن انسان و به منظوری معین معنی خارجی ندارد و حضور انسان در این فضای میانی تقاطع ها نه دارای معنی است، نه موثر است و نه امن.
میدان بر حسب ضرورت های مکانی و زمانی نقش و عملکرد های مختلفی به خود گرفته است. گاهی به صورت مکانی برای عرضه کالا بوده و زمانی فضایی حکومتی و دیوانی و یا مذهبی داشته است و در دوران معاصر بسیاری از عملکرد های کلاسیک آن به بنا ها منتقل شده است و به علت وضیعت و موقعیت فعلی، نمی توان عملکرد های گوناگون اجتماعی دوران گذشته را از آن انتظار داشت.
آنچه امروزه در مورد میدان های شهری مطرح است چگونگی فرم، نوع استفاده و پیوند آنها با بافت شهری است؛ در حالی که اکثر میدان های نوساز شهری در ایران فاقد طراحی صحیح برای این ویژگیها است و تنها از جنبه معماری قابل بررسی است و بیشتر، محوطه ای است که به آن میدان اطلاق می شود و در عمل به اشغال وسایل نقلیه درآمده و به کلی تغییر شکل یافته است. برای میدان ویژگی ها و تعاریف مختلفی را می توان مطرح کرد که در زیر به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم:
– میدان فضایی است با سه بعد کاملا مشخص، دارای محدوده ای معین به داخل و خارج، که کف و بدنه آن از معماری تعریف شده ای برخوردار است. گرچه میدان های جدید و مهمی نیز وجود دارند که فضای شان جزء به جزء طراحی شده ولی دارای بدنه مشخصی نیستند.
– میدان فضایی است عمومی و قابل استفاده برای همگان و این وجه تمایزی است بین یک میدان و فضای باز و اختصاصی یک بنای مسکونی.
– میدان شهری مسقف نیست و همین مورد سالن های بزرگ و مسقف (پاساژ ها) را از آن متمایز کرده است.
– غالبا میدان شهری فضایی است، با سوابق ویژه تاریخی، یادبودها و آثاری از رخدادهای دوران گذشته شهر که چون خاطره ای محترم و مشترک برای شهروندان محسوب می شود.
– میدان، اگر کیفیت اقامت و گذراندن اوقات فراغت در آن مطلوب باشد، با اتبوه جمعیت، آمد و شد مداوم مواجه می شود، که دال بر جاذبه و کشش آن است؛ چنین میدانی از میدان های مورد علاقه مردم خواهد بود.
چگونگی استفاده از میدان در حال حاضرگروهی از شهرسازان اولویت را به جنبه های هنری شهرسازی داده؛ بیشتر روی فضاهای شهری تاکید می کنند و دسته دیگری اولویت را به جنبه های اجتماعی داده و بیشتر عملکرد فضا را مد نظر دارند. گرچه تاکنون اصول و قوانین بسیاری برای شهرسازی تدوین و تصویب شده و به اجرا در آمده است ولی این قوانین تا کنون نتوانسته است از ساخته های ناهنجار و بی قاعده در شهر ها جلوگیری کند. عکس العملی که در مقابل این ناهنجاری ها مشاهده می شود، نمایاگر علاقمندی بیشتر به فضاهای شهری و بازگشت به ایده ها هنری در شهرسازی است.
اینک با توجه به افزایش اوقات فراغت، فرصت مناسبی به دست آمده است تا با نوسازی میدان های قدیمی و احداث میدان های جدید امکانات مطلوبی برای گذران اوقات فراغت به شهروندان داده شود. نکته مهم اینکه آیا در طرحی که ارایه می شود انتظارها و سلیقه های گروهی مختلف مردم به اندازه کافی رعایت می شود یا خیر؟ و در همین جا تفاوت آشمار بین معماری و طراحی شهری وسایر هنرها به طور مشخص روشن می شود؛ زیرا برای مردم میدان شهری فضایی است که از آن استفاده های مختلفی می شود و این قابلیت در استفاده روزانه مردم از آن مشخص خواهد شد.
امروزه میدان ها در شهرها علاوه براینکه در جهت روانی رفت وآمد خودروها وترافیک نقش دارد درزیبایی شهرها وایجاد روحیه شادابی ونشاط درمردم موثر است ودر بیشتر شهرها سعی براین است که باتزئین میادین با آب نما وفضای سبزوگل وچمن درجهت افزایش زیبایی ومعرفی شهرها بانمادهای به کاررفته در آن اقدام نمایند. درسال های دور چند میدان موجود در آران وبیدگل (میدان امام فعلی-فلکه شهرداری وسبزه میدان) به دلیل فقدان پارک واستراحتگاه درشهربااستقرار نیمکت تبدیل به پارک های کوچکی مبدل شدندکه پاتوق عده ای از مردم شده بود .به دلیلی خلوتی شهر وکمی موتور وماشین مشکل چندانی هم در آمد وشد مردم به وسط میدان ها پیش نمی آمد.
باتوجه به نزدیکی آران وبیدگل به کاشان والگوبرداری ازمیدانهای کاشان (مانند کمال الملک و دروازه دولت ) طراحی میادین جدید آران وبیدگل انجام شده وباتوسعه شهر وافزایش معابر ومیدان ها همچنان طراحی آن ها به شکل سابق وباتجهیز آنها به نیمکت های ومحل استراحت انجام شدوامروزه محوطه فضای سبز میادین آران وبیدگل محل استراحت و تجمع شده وبعضی از نقاط آن نیز به صورت انحصاری دراختیارعده ای خاص قرار گرفته كه دیگران راجرات وارد شدن به حریم آنان نیست .
باازدیاد جمعیت ورفت وآمد وسایط نقلیه وتغییر نقش میدان ها از استراحتگاه به نقش اصلی خود ضرورت تغییر در طراحی میدان ها از طرف شهرداری احساس می شود.
فصل اول
مقدمه و کلیات (آشنایی با تقاطعات)
تقاطعها
تقاطعها در شبكه ترافیك شهری نقش و اهمیت ویژه ای دارند. این اهمیت دلایل گوناگونی از جمله نقش عمده تقاطعها در ایمنی و ظرفیت شبكه دارد. تقاطعهای یك شبكه ترافیك بخش عمده ای از تصادفهای آن شبكه را كه بیشترشان منجر به جراحت یا مرگ می شون به خود اختصاص می دهند.
نكته مهم دیگر آن است كه ظرفیت هر پیوند و به طور كلی ظرفیت شبكه ترافیك یك شهر به ظرفیت و قابلیت كشش تقاطعهای آن پیوند یا شبكه بستگی دارد ، به طوری كه ظرفیت تقاطعها ظرفیت جاده های شهری را مشخص می كند.
كلیات
منظور از كلیات نكاتی است كه لازم است در هر حالت از تقاطع مورد توجه قرار گیرد. مهمترین این موارد عبارتند از ایمنی ، ظرفیت ، اساس طرح تقاطعها ، عبور عابران پیاده ، مسافت دیددر تقاطعها، نور و فاصله بین تقاطعها.
ایمنی
با توجه به اینكه تقاطع در هر صورت نسبت به سایر قسمتهای مسیر از ایمنی كمتری برخوردار است ، باید تا حد امكان از ایجاد تقاطعهای متعدد اجتناب كرد.
ظرفیت
گفتیم كه ظرفیت جاده های شهری معمولاً با ظرفیت تقاطعهای آن مشخص می شود. اگر نسبت به گردش به چپ وسایل نقلیه و میزان تردددر جاده به طور كلی كم باشد تقاطعها را همسطح در نظر می گیرند و اگر نسبت گردشها بخصوص گردش به چپ و تردد زیاد باشد باید به راه حلهای دیگری نظیر ساختن میدان جدا سازی مسیرها كنترل تقاطعها با چراغ های راهنمایی ساختن تقاطعهای غیر هم سطح یا تركیبی از این موارد متوسل شد به طور كلی هر تقاطع باید طوری طراحی و ساخته شود كه ظرفیت كافی برای رفع نیازهای فعلی و انی ترافیك با توجه به ظرفیت خیابانها و مسیرهایی كه به آن منتهی یا از آن منشعب می شود داشته باشد.
اساس طرح تقاطعها
عوامل اساسس تقاطعها از جمله عبارت اند از تردد ، سرعت ، تركیب ترافیك توزیع ترافیك در زمان حال و آینده ایمنی رشد ترافیك و میزان مخارج.
عبور عابران پیاده
تقاطعها از نظر پیاده ها نیز حائز اهمیت اند و لذا در بررسی و طرح هر تقاطع باید پیش بینیهای لازم نظیر تعیین محل عبور عابران نرده كشیها و ایجاد سكوهای لازم به عمل آید. در تقاطعهایی كه عبور و مرور پیاده ها زیاد است علاوه بر این اقدامات باید راه حلهای دیگری نظیر ایجاد راهروهای زیرزمینی را نیز در نظر گرفت. اگر به دلیل یا دلایلی ساختن راهروهای زیر زمینی یا پلهای مخصوص عابران پیاده میسر نباشد باید به راه حلهایی نظیر كانالیزده كردن ترافیك ممنوع كردن بعضی از گردشها در تقاطعهایی كه با چراغ راهنمایی كنترل می شوند و پیش بینی فاز مخصوص برای عابران پیاده متوسل شد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.