توضیحات
عنوان: مدیریت دانش در صنعت
- مقدمه
- تعاریف مدیریت دانش از دانشمندان مختلف
- مفهوم مدیریت دانش
- تقسیمبندی انواع دانش
- ویژگیها و مشخصههای کلیدی مدیریت دانش در سازمان
- فواید مزایای مدیریت دانش
- ضررهای عدم توجه به مدیریت دانش
- اهداف مدیریت دانش
- مهمترین مكاتب فكری در مدیریت دانش
- سیستم مدیریت دانش: فرآیند و چرخه سیستم مدیریت دانش
- چرخه مدیریت دانش
- مدلها و فرایندهای استقرار سیستم مدیریت
- مدل عمومی مدیریت دانش
- مؤلفهها، اجزا، عناصر و فاکتورهای زمینهای مدیریت دانش
- عوامل موفقیت مدیریت دانش
- نتیجهگیری
- منابع
مقدمه
امروز این اعتقاد که موتور رشد و توسعه فراگیر جوامع و کشورهای مختلف، پیشرفتهای صنعتی و تولیدی آنها و بهعبارتدیگر توسعه صنعتی آنها در راستای نوآوری میباشد مورد تأکید اکثر صاحبنظران توسعه قرار دارد. تجربهی کشورهای توسعهیافته نشان داده است که صنعت محور توسعه بوده و بهندرت میتوان کشوری یافت که بهگونهای دیگر توسعهیافته باشد؛ اما امروزه توسعه صنعتی خود مرهون وجود عوامل دیگری است که ما را به آن هدایت میکند. برای توسعه صنعت باید از علم و فنّاوری خود استفاده کرد بهطوریکه در آن نوآوری و کارآفرینی و افزایش همکاری وجود داشته باشد.
برای داشتن تسلط روی سرمایههای فکری که در جامعه بهخصوص در دانشگاهها وجود دارد باید از مدیریت دانش استفاده کرد. در 80% از بزرگترین شرکتهای صنعتی دنیا مانند فورد، ایستمن و کداک از مدیریت دانش سود میبرند که این امر دسترسی به اطلاعات وسیع شرکت را تسهیل میکند.
در اوایل دوران انقلاب صنعتی سازمانها اثربخشی و راندمان و توانائی رقابت را با خودکار کردن نیروی کار ساده افزایش دادند. بعدازآن، در دورههای مختلف با پیشرفت سازمانها، بسیاری از آنها دستخوش تجدید ساختار در مقیاس عظیم برای حذف شغلها و کارکنان، اضافهشدهاند. سازمانها در حال حاضر، در معرض رویارویی با رقابت جهانی فزاینده و مشتریانی با خواستههایی بهمراتب متنوع و پیچیده هستند. شرایط امروز برای سازمانها بهمراتب پیچیدهتر و چالشانگیز تر از گذشته است. به همین جهت شرکتها برای حفظ مزیت رقابتی خود میبایستی همچنان در کاستن هزینهها و گسترش بازارهایشان، بوده و برحسب ضرورت نوآور باشند. به این دلیل است که سازمانها در حال افزایش کارایی فرآیندهای خود هستند. افزایش حجم اطلاعات در سازمان یک نوع سردرگمی ایجاد نموده است و اغلب سازمانهای ایرانی غرق در اطلاعات هستند ولی همچنان تشنه دانش میباشند لذا مدیران سازمان به دنبال راهکارهایی جهت حفظ و مدیریت دانش در سازمانشان میباشند (تاج آبی و همکاران، 1398)
مدیریت دانش در طول دهه گذشته، توجه زیادی را به خود جلب نموده است. اجرای یک راهبرد موثر مدیریت دانش و تبدیلشدن به یک سازمان دانشمحور، شرط الزامی موفقیت سازمانها در دورهای است که به دوره اقتصاد دانشمحور معروف است. مبحث مدیریت دانش یکی از مباحث نوظهور در مدیریت است که به شدت مورد اقبال و توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقعشده و مهمترین رکن مدیریت دانش، پیادهسازی و اثربخشی آن میباشد که شناخت مدیریت دانش بهعنوان یک روح حاکم بر اعمال سازمانی برای پیادهسازی آن ضروری است (نادی و همکاران، 1396).
در جهان امروز، دانش به یک منبع کلیدی تبدیل شده است که بقای سازمانها مستقیم یا غیرمستقیم بدان وابسته است. برخورداری از اطلاعات و دانش روزآمد به موقعیتی استوار برای ادامه حیات فردی و اجتماعی و سازمانی تبدیلشده؛ حتی توان رقابت در محیط پیرامون منوط به کسب توسعه دانش فردی و سازمانی است تا جایی که دانش جزئی اساسی از سرمایه تلقی شده است. بهمنظور استفاده بهینه از سرمایه دانش در سازمانها، لازم است بررسیهای بیشتری درباره مدیریت دانش پدید آید تا ضمن بهبود بخشیدن به فرآیندهای دانش و با پیوند بین راهبرد سازمانها و راهبرد مدیریت دانش در تأمین دانش افراد، متناسب با زمان و مکان به حفظ مزیت رقابتی سازمانها کمک نماید. باید مدیریت دانش در سازمان، باور شود و کارکنان و مدیران به اثربخشی آن اعتقاد پیدا کنند و تنها در این صورت است که برای رفع موانع اقدام خواهند کرد. توجه به هرکدام از این موانع حائز اهمیت است برطرف کردن این موانع نیازمند سرمایهگذاری است (میرزایی و همکاران، 1398). انجام تحقیق
آنچه مسلم است آن است كه میتوان با آشنایی با تعاریف گوناگون، ابعاد و مصادیق این امر را بیشتر شناخت و آن را بهتر به كار گرفت. دامنه تعاریف ارائهشده در مورد دانش، از كاربردی تا مفهومی و فلسفی و ازنظر هدف، محدود تا گسترده را شامل میشود.
دانش در فرهنگ انگلیسی آکسفورد بهعنوان تخصص و مهارتهای کسبشده توسط یک فرد از طریق تجربه و یا آموزشوپرورش تعریفشده است؛ حقایق، اطلاعات یا کسب آگاهی و آشنایی، از طریق تجربه یک واقعیت و یا وضعیت به دست میآید. بحثهای فلسفی بهطورکلی با فرمول افلاطون در مورد دانش تحت عنوان تطبیق باور درست شروع شد. بااینحال یک تعریف توافق شده از دانش در حال حاضر وجود ندارد.
تعریفی که نظریهپردازان از مدیریت دانش ارائه مینمایند میتواند ما را در شناخت هرچه بیشتر آن یاری میدهد و دیدگاهی کلی از این مفهوم به ما بدهد (رضوی و همکاران، 1392):
- چارلز آرمسترانگ: مدیریت دانش عبارت است ارتقاء خاصیت رسانایی سازمانی بهمنظور بهبود تواناییها در جلب مشتری، بدین منظور باید مکان، زمان و حالتی ایجاد کرد که اعمال و راهبردهای معقولانه را که در رفتار ما تأثیر میگذارند، تشویق کند.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.