توضیحات
عنوان: خطای اشکارسازی و مدیریت سیستم برای خطای مقاومتی درایو موتور سوییچ رلوکتانس
عنوان انگلیسی:
Fault Detection and Management System for Fault-Tolerant Switched Reluctance Motor Drives Charles M. Stephens, Member
- چکیده
- تعریف تاثیرات عملکرد نقص های محرکه
- وسایل خطایابی
- خطای انقطاع عملیات
- حفظ پایداری در ایزولاسیون یک خطا برای دنباله خروجی
- شروع به کار درایو با یک فاز ایزوله شده
- نتیجه گیری
چکیده
موتورسوییچ رلوکتانس دارای خصوصیات بی همتایی است که مزیت ان برسایر موتورها توانایی در کاهش تولرانس وتوانایی ادامه عملیات به جز کاهش بادخوری موتور یا تغییر فرکانس مداری (اینورتر ). استقلال مغناطیسی – فازی موتور و استقلال فازهای مدار اینورترموتور اجازه میدهد تاrmr)( موتورسوییچ رلوکتانس )) بتواند با کمبود یک فاز یا بیشتر, عملیات را ادامه دهد . اشتباهات در اشکار سازی باد خوری ,وجود نقص در بادخوری و کنترل مداری برای مسدود نمودن قطعی متناوب سیگنال در سوییچ قدرت نیمه هادی که ناشی اثرات فازی , مثلا” رفع تحریک از کاهش بادخوری و اثرات تخریبی غیر مداومی که میتواند نتیجه استمرار تحریک یک کاهش بادخوری باشد , را نشان میدهد . راه انداز میتواند عملیات را بدون کاهش فازی ادامه دهد. سیستم راه اندازی که مستلزم داشتن یک قابلیت اعتماد بالاباشد باید smr را برای خصوصیت کاهش تلرانس بالاتری بررسی کند. به خاطر استقلال مغناطیسی فازهای موتور و استقلال مداری فازهای اینورنر , یک کاستی در هر بادخوری موتوری یا فاز اینورتری میتواند اشکارسازی شود و با هیچ اثری بر بقیه فازها ایزوله شود . راه انداز میتواند عملیات را با یک کاهش درجه قدرت به تعداد فاز کمتری نسبت به تعداد همیشگی ,ادامه داد . در مقابل , نقص بادخوری در ماشین های ac چند فازی عواقب جدی بیشتری دارد . یک نقص در یک فاز جدا” برعمل کرد بقیه فاز ها به خاطر تاثیر متقابل کوپلینگ مغناطیسی بادخوری های استاتور, تاثیر میگذارد. علاوه بر ان بادخوری های استاتور ماشین های سه فاز معمولی ) که بر هر پیکر بندی ستاره یا مثلث متصل هستند –( افزایش کوپلینگ الکتریکی فازها نیز هست. از کار انداختن یک فاز , چه با قطع باد خوری و چه با سکون دادن سوییچ قدرت, یک ماشین سه فاز را به یک محرک تک فاز تنزل میدهد . تحقیقات مستمر بر پیشرفت تکنولوژی در جهت به کارگیری خصوصیات نقص تولرانس smr برای بسط دادن به بقیه ی انواع نقص ها متمرکز شده است. برنامه با تعریف اثرات اجرای انواع گوناگون نقص های بادخوری موتور شروع به کار کرد. وسایل اشکار ساز بادخوری موتورموازی با کنترل مداری , پیشرفت میکرد تا نقص بادخوری را با مسدود کردن قطع متناوب سیگنال در سوییچ های نیمه هادی از فاز ساختگی ایزوله کند. پیشرفت در یک ازمایشگاه تجربی راه اندازی شد تا سودمندی ان بر اشکارسازی نقص های مختلف نشان داده شود.این ازمایشگاه نشان داد بادخوری میتواند در راه انداختن راه انداز و اشکارسازی فوری و ایزوله کردن بدون صدمه به مدار اینورتر و توقف در عملیات درایو به کار رود.
- تعریف تاثیرات عملکرد نقص های محرکه.
در ابتدا فقط مستقیما “تاثیرات عملکرد نقص درایو های مختلف مشکوک بود, بنابر این مراحل تازه پیشرفت دست کم, بر وظیفه تعریف کیفی اثرات نقص های مختلف درایو ( محرک) بر سیستم عملکرد متمرکز بود.این اثرات عملکرد با ایجاد وضعیت نادرست در یک درایو ازمایشگاهی کوچک تعیین میشود.sr موتور از یک درایو ازمایشگاهی یک موتور 4 فازه کوچک با توان قدرت تقریبی نیم اسب بخار است.نمودار 1 شکل هندسی موتور را به تصویر کشیده است. حلقه های استاتوری که قطبش از لحاظ قطری معکوس است به طور سری با یکدیگر مرتبط اند تا فاز ها راتشکیل دهند و در 2 فاز از فازها , رابط هایی به اتصالات سری حلقه برای اجازه دادن باد خوری زده میشوند تا اتصال یا عدم اتصال خارجی به پیکره موتور راحت باشد . موتور بر پایه ی نیروسنجی سوار شده است, که گشتاور و سرعت شفت را اندازه گیری میکند . سرعت سنج ac بر موتور سوار شده است تا ازلرزه های خارجی اندازه گیری کند ونیز یک دالان تاثیر پروب جریان استفاده می شود تا جریان را در نقاط مختلف سیستم اندازه گیری کند. یک اینورتر تک قطبی یک موقعیت گوشه دار رفع کننده را برای تعیین وقفه های محرک فازی و نیز دالان تاثیر سنسورهای جریان برای رعایت مقررات کمربند هیسترزیس جریان به کار میگیرد.
انواع اثرات اشتباهات که در درایو ازمایشگاهی درست شده در زیر امده است:
- قطع شدن فاز .. مدار باز
- = = ..اتصال کوتاه
- کوتاه شدن حلقه قطب
- زمین شدن
- کوتاه شدن مدار فاز- فاز
نمودار 2 مکان نقص قطع یا وصل شدن سوییچ را در مدار اینورتر به تصویر میکشد.(بعضی از دیود های بازگشتی به خاطر خلوت بودن مدار حذف شده)
در هر وضعیت ,خطا ها قطع یا وصل میشدند در حالیکه درایو ثابت بود- و درایو به اهستگی سرعت گرفت در حالیکه به اتفاق نیافتادن هروضعیتی که منتج به فاجعه ای مصیبت بار شود توجه میشد. یک اتصال کوتاه بین یک رشته کاهشی از مقاومت ها در بیشتر موارد یک اتصال کوتاه ثابت را میتواند پدید اورد. وقتی که یک فاز موتور از اینورتر جدا شود گشتاور شفت به (4/3) مقدار اصلی با همان جریان فاز مغناطیسی میرسد . هیچ افزایشی در لرزش خارجی نیست . با این حال این بدان معنا نیست که در ریپل گشتاور هم هیچ افزایشی پدید نمیاید.تا وقتی که یک فاز کم است اشکارا یک ریپل گشتاور ذاتی وجود دارد اما این ریپل گشتاور ظاهرا” هیچ افزایشی در لرزش قابل اندازه گیری خارجی تولید نمیکند . چه فاز قطع شده مدار باز یا اتصال کوتاه باشد چه نباشد مقدار تفاوت کمی در عملکرد درایو ایجاد میکند چرا که استقلال مغناطیسی فاز های موتور یک کوپلینگ متقابل را بین فاز ها و جریان خیلی کمی که در قطعی و کوتاه شده گی فازدخیل شده است , فراهم میکند .عکس العمل سوییچ قدرت یعنی شکست سوییچ قدرت در کار عبور دادن , همان تاثیری را دارد که قطعی فاز دارد. یک تاثیر مهم خطا ,کاهش گشتاور بدون افزایش لرزش است .اگرچه میتواند به دلیل خطای موتور یا اینورتور باشد.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.