توضیحات
عنوان فارسی: کنترل تطبیقی حرکت ربات متحرک چرخدار با لغزش نامعلوم
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Adaptive motion control of wheeled mobile robot with unknown slippage
کنترل تطبیقی حرکت ربات متحرک چرخدار با لغزش نامعلوم
به عنوان یک نمایندهی مهم از سیستم غیرهولونومیک، ربات متحرک چرخدار (WMR) اغلب برای سفر کردن در محیطهای خارج جادهای همانند محیطهای سازمانیافته مورد استفاده قرار میگیرد. لغزش عموما وقتی رخ میدهد که WMR در سرازیریها یا زمینهای ناهموار حرکت میکند و موجب ایجاد خطاهای تجمعی موقعیتی بزرگ در مقایسه با رباتهای متحرک چرخدار سنتی میشود. یک برآورد از نسبت لغزش چرخ برای بهبود دقت کنترل حرکت، ضروری است. در این مقاله، ما یک کنترلکننده تطبیقی بهبود یافته را ارائه میدهیم که به WMR امکان دنبال کردن مسیر مورد نظر تحت لغزش طولی نامعلوم را میدهد و در آن تثبیت و پایداری سیستم ردیابی حلقه بسته توسط تئوری لیاپانوف تضمین میشود. تمامی حالات سیستم از الگوریتمهای آنلاین تنظیم وزن شبکه عصبی استفاده میکنند که خطاهای کوچ ردیابی و ثبات در حرکت ربات را با سیگنالهای ورودی محدود تنظیم میکند. نتایج ردیابی با استفاده از روش کنترلی پیشنهادی در شبیهسازیهای متنوع متلب را بیان میکنیم.
واژگان کلیدی- سیستمهای غیرهولونومیک، ربات متحرک چرخدار (WMR)، تابع پایه شعاعی (RBF)، شبکههای عصبی (NN)، نسبت لغزش، تئوری لیاپانوف.
1- مقدمه
در دهههای اخیر، مخققان متعددی مسئله کنترل سیستمهای غیرهولونومیک را بررسی کردهاند. به عنوان یک نمایندهی مهم از سیستم غیرهولونومیک، ربات متحرک چرخدار (WMR) توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بیشتر روشهای کنترلی برای WMR بر پایهی این فرض است که چرخها بدون لغزش میچرخند.
بر اساس این فرض، برخی از تئوریهای کنترلی مدرن و الگوریتمها برای کنترل حرکت WMR ارائه شدهاند. طرح کنترل پایدار کلاسیکی به منظور محاسبهی ورودیهای کنترلی وسیله نقلیه برای یک ربات متحرک مستقل بر اساس فرض ردیابی سرعت ایدهآل ارائه شده است (کانایاما، کیمورا، میازاکی و نوگوچی، 1990). این نوع از روش کنترل، مسائل ردیابی غیرهولونومیک را بر اساس مدلهای ساده شده در دورههای اولیهی توسعهی آنها برطرف کرد. این سادهسازی با صرفنظر از دینامیک وسیله نقلیه و در نظر گرفتن سیستم هدایتگر و یا با در نظر گرفتن یک مدل ریاضی معلوم از سیستمهای دینامیکی میسر شده است. در نتیجه، روشهای کنترل تطبیقی و غیر خطی قابل اعتماد زیادی (جی، ونگ، لی و ژو، 2001، لی و ژو، 2009، لی، لی و کانگ، 2010) بری کنترل حرکت رباتهای متحرک طراحی شدهاند. این عملکردهای کنترلی اغلب توسط مدلسازی خطاها، خطاهای بازخورد اطلاعات و اختلالات بیرونی تخریب میشوند. با این وجود، هنوز نوعی از عدم قطعیت در دینامیک سیستمهای غیرهولونومیک یا اطلاعات محیطی وجود دارد و تاثیر آنها در عمل بسیار حائز اهمیت است. این بدان معناست که ما نیازمند یک کنترلکنندهی هوشمندتر برای حل این مسائل هستیم.
سیستمهای کنترل WMR کاملا مستقل باید با عدم قطعیتهای دینامیکی ربات، اختلالات غیرساختاری و اصطکاک غیرخطی مواجه شود. اما دستیابی به یک مدل ریاضی دقیق برای به کار بردن کنترلکنندههای گشتاور محاسبه شده یا کنترلکنندههای مدل مبنا در واقعیت کار دشواری است. پس از پیشرفت شبکههای عصبی (NN)، کنترل مبتنی بر شبکه عصبی رباتهای متحرک موضوع تحقیقات بسیاری در سالهای اخیر بوده است (فیدو و لویس، 1998، جولی، کومار و ویجایاکومار، 2009، سان، پی، پن و ژنگ، 2013، ونگ، جی، لی و لای، 2006). این تحقیقات روشهای جدیدی را برای حل مشکلات اصلی ارائه دادهاند. یک مدل مبتنی بر شبکه عصبی که تکنیک پسگام را با یک کنترلکنندهی گشتاور ترکیب میکند، توسط فیرو و لویس (1998) ارائه شد. و این الگوریتم بر پایهی کاربرد شبکههای عصبی BP چند لایه بود. کنترل ردیابی با استفاده از یک شبکهی عصبی هوشمند تطبیقی برای WMR مورد بررسی قرار گرفت (ونگ و همکارانش، 2006) و موجب کنترل حرکتی خوبی بر اساس دینامیک نیمه نامعلوم میشود. سان و همکارانش (2013) یک کنترل شبکهی عصبی تطبیقی قوی را برای ربات متحرک غیرهولونومیک و برای ردیابی مرزهای محیطی موردنظر ارائه کرد. این روشهای کنترلی ذکر شده تحت قیدهای چرخش (غلتش) خالص و بدون لغزش طراحی میشود.
اگرچه ما میدانیم که کاربردهای WMR معمولا با سفر کردن در محیطهای خارج جادهای است به طوری که برخی از پدیدهها مانند لغزش یا سرخوردگی همواره بین چرخها و زمین وجود دارد و منجر به چرخش چرخها میشود که ایدهآل نیست (وونگ، 2001). وقتیکه یک WMR در زمینهای ناهموار یا سرازیریها حرکت میکند، لغزش موجب ایجاد خطاهای تجمعی موقعیتی در وسیله نقلیه نسبت به WMR سنتی میشود (دینگ و همکارانش، 2011). بنابراین، کنترل ردیابی ربات متحرک به طور قابل ملاحظهای تحت تاثیر شرایط زمین قرار میگیرد (ری، براند و لدر، 2009). به منظور حل این مشکل، ما یک رویکرد مبتنی بر برآورد لغزش کمی چرخ ارائه میدهیم و پارامترهای نسبت لغزش را در مدل سینماتیکی WMR ترکیب کردیم. بسیاری از محققان پدیده لغزش در WMR را بیان کردهاند (اندو، اوکادا، ناگاتانی و یوشیدا، 2007، موسویان و کلانتری، 2008). نسبتهای لغزش تمامی چرخها را میتوان توسط مطالعه تجربی تخمین زد (دینگ، گائو، دنگ و لیو، 2010، لوساکوئی، کاسینو و زامپیری، 2010). تایید شده است که این روشها برای برآورد نسبتهای لغزش چرخها مفید میباشند.
در این مقاله ما یک روش کنترل تطبیقی ردیابی خرکت موثر مبتنی بر NN و جبران لغزش را برای سیستمهای WMR ارائه میدهیم.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
شهلا –
سلام. خیلی دنبال ترجمه این فایل بودم