توضیحات
عنوان فارسی: چارچوب ارزیابی شاخص ها ی تاثیرات محیطی در بخش حمل و نقل
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
FRAMEWORK FOR ASSESSING INDICATORS OF ENVIRONMENTAL IMPACTS IN THE TRANSPORT SECTOR
چکیده:
ما سوالات زیر را مطرح کردیم: چگونه می توان اثرات زیست محیطی حمل و نقل را شناسایی کرد؟چگونه می توان اثرات را با شاخص های عملیاتی نشان داد؟ چگونه می توان چندین شاخص را مشترکا در نظر گرفت؟ و چگونه می توان از شاخص ها در برنامه ریزی و تصمیم گیری استفاده کرد؟ ما در ابتدا مفهوم “شاخص اثرات زیست محیطی در بخش حمل و نقل” را استنباط نمودیم. مفهوم “زنجیره ی علیت ها” بین یک منبع و هدف نهایی، به عنوان مرجع مشترک برای توسعه شاخص ها و ارزیابی آنها ،توسعه داده شد. ما معیارها و روشهای ارزیابی و انتخاب شاخص ها را از لحاظ اندازه گیری، نظارت و مدیریت.استخراج نمودیم. . در نهایت، الگویی برای شاخص های فردی از هفت زنجیره علیتی و برای شاخص های جمع آوری شده انتخاب شده، با بکارگیری معیارها، در نظر گرفته شد.
مقدمه:
مسائل محیط زیست در روند تصمیم گیری مربوط به حمل و نقل، سیاست ها،طرح ها، برنامه ها، و پروژه ها و همچنین در توسعه فن آوری های حمل و نقل توجه فزاینده ای را جلب می کنند.شاخص ها به طور فزاینده ای برای ارزیابی پایداری حمل و نقل و تسهیل تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرند. . با این حال، کاربران بالقوه شاخص ها با مجموعه ای از شاخص ها مواجه هستند که تا حد زیادی در بنیان علمی و کاربرد در عمل ،متفاوت هستند. همچنین، رویکردهای توسعه و استفاده از شاخص ها بین گروه های کاربر بسیار متفاوت است. به نظر می رسد نیاز به توسعه رویکردهایی برای کمک به تصمیم گیرندگان و دانشمندان وجود داردتا برای مقاصد مختلف ،شاخص های مناسبی گزینش شوند. گزارش حاضر ، براساس دانش موجود، قصد دارد که به توسعه روش های هماهنگ برای ایجاد شاخص های محیطی بهتر مرتبط به حمل و نقل،کمک کند.این مقاله بخش هایی از خروجی یک همکاری منحصر به فرد در بین شبکه ای از دانشمندان اروپایی را ارائه می دهد. این شبکه شامل متخصصان در برخی از اثرات زیست محیطی (دانشمندان طبیعی)، در فرایندهای تصمیم گیری (دانشمندان “سیاست”) و در برنامه ریزی حمل و نقل و محیط (دانشمندان برنامه ریزی)( 1) این مقاله به طور دقیق شاخص های واقعی را مورد بحث قرار نمی دهد، اما یک چارچوب خاص را برای ساخت، ارزیابی و استفاده از شاخص های زیست محیطی توسعه میدهد.ما شاخص های اصطلاح را تعریف می کنیم،معیارهای ارزیابی و انتخاب آنها را پیشنهاد می دهیم ، اثرات زیست محیطی را ساماندهی کرده و انتخاب شاخص های موجود را ارزیابی می نماییم.
مفاهیم و تعاریف شاخص ها:
اصطلاح “شاخصها ” می توانند به روش های مختلف درک شده و مورد استفاده قرار گیرند. بررسی عمیقی ازمقالات ، به منظور تعیین تعاریف مربوط به اصطلاح «شاخص» انجام شده است که می توانید جزئیات را در منبع شماره (2) مشاهده کنید.هدف از بررسی این نبود تا یک تعریف واحد را انتخاب کنیم، بلکه کمک به شناسایی وظایف کلیدی ای بود که شاخص ها می توانستند ایفا کنند .هم چنین بایستی مشخص گردد فاکتورهایی با زمینه خاص،تا چه مجازند که تعریف شاخص ها را تحت تاثیر قرار دهند. یک شاخص ممکن است به روش زیر طبقه بندی شود:
– نشانگر یا فرستنده، که وجود یا عدم وجود چیزی را نشان می دهد (3-4)
– یک ابزار اندازه گیری، که تغییرات را در طول ابعاد مهم یک پدیده مشخص نشان میدهد (3-13)
– یک ابزار حمایت کننده از تصمیم که امکان انجام اقدامات خاص را فراهم می نماید. (14-17)
– ترکیبی از موارد فوق (14، 18)
بسیاری از تعاریف، یک شاخص را به عنوان یک ابزار اندازه گیری در نظر می گیرند ، اما برخی از تعاریف ،شامل ملاحظاتی در مورد چگونگی استفاده از چنین ابزارهای اندازه گیری هستند : به منظور جلب توجه، اندازه گیری اهداف مورد استفاده توسط تصمیم گیرندگان ، کمک به مدیران برای اندازه گیری پیشرفت. نشانگرتعریف نیزیک ابزاراندازه گیری اما از نوع ساده آن است. مفهوم کلیدی ،نمایندگی یا عاملیت است. یک شاخص باید چیزی را به صورت کافی و ساده نمایش دهد، در غیر اینصورت در رسیدن به هدف توفیق کمی خواهد داشت. نمایندگی وظیفه دارد که این سه عنصر را باهم ارتباط دهد : آیتمی که نمایش داده شده میشود ، آیتمی که آنرا نمایش می دهد (شاخص) و دامنه استفاده است که نمایندگی آن باید در آن دامنه معتبر و قابل قبول باشد. جنبه اندازه گیری برای هر شاخص امری بنیادین و اساسی است. دامنه استفاده یا کاربرد ، برای اینکه شاخص ها بر اساس هدف به درستی اعمال شوند، بسیار ضروری و حیاتی میباشد.
تعاریف ساده زیر در مطالعه حاضر مورد استفاده قرار می گیرد:
– شاخص یک متغیر است،که براساس اندازه گیری ها، تا حد ممکن دقیق نشان داده می شودلازم است یک پدیده مورد علاقه باشد
.- یک شاخص تاثیر زیست محیطی یک متغیر است، که بر اساس اندازه گیری ها،تاثیر فعالیت انسان بر محیط زیست را تا حد امکان دقیق و قابل اطمینان نشان می دهد
.- شاخص پایداری محیط زیست در حمل و نقل یک متغیر است،که بر اساس اندازه گیری ها، اثرات بالقوه یا واقعی بر محیط زیست و یا عواملی که ممکن است باعث چنین اثراتی شوند را با توجه به حمل و نقل، تا حد ممکن دقیق و حیاتی نشان می دهد.
معیار برای ارزیابی و انتخاب شاخص :
چگونه می توان شاخص های مناسب را تعیین نموده یا از میان موارد ممکن انتخاب نمود (19)؟بر اساس بررسیهای متعدد (به عنوان مثال 20-23)، اغلب فقط یک محدوده کوچک از شاخصها استفاده میشود و توجیه محدودی برای انتخاب شاخص های خاص به طور معمول ارایه می شود. چند رهنمود سیستماتیک برای انتخاب شاخص های مناسب در سراسرحوزه سیستم ها و سیاست های حمل و نقل پایدار محیطی وجود دارد. ما راه هایی را برای شناسایی، ارزیابی و انتخاب شاخص های خاص، با استفاده از معیارهای کیفیت شاخص و مناسب بودن “معیارها”در نظر می گیریم .معیار در مفهوم کلی به یک اصل یا استاندارد اشاره دارد که بر پایه آن ممکن است قضاوت انجام گیرد. این عناصر از مجموعه کاملی از مقالات موجود تشکیل شده اند. تعدادی از نویسندگان خاطرنشان می سازند که انتخاب شاخص ها بایستی در درجه اول توسط سوالات انجام شود بگونه ای که این شاخص ها بایستی بتوانند پاسخ گو باشند. (به عنوان مثال 12، 20، 24). بیشتر منابع و مراجع در حوزه محیط زیست، پایداری، یا ارزیابی بهداشت عمومی یافت میشدند. (10، 25-29). معیارهای شاخص روش انتخاب ، در زمینه هایی مانند علوم دریایی پیشرفته (به عنوان مثال 30)،تحقیقات کشاورزی (31) و مدیریت جنگلداری (32) کاملا پیشرفته بنظر می رسند.اجرای مدیریت مقالات ،معیارها را به منظور ارزیابی شاخصها در سطح یا سازمانها (به عنوان مثال 33) مورد لحاظ قرار میدهد.در حوزه حمل و نقل نیز،برخی منابع مفید یافت شدند (به عنوان مثال 34، 35). اکثریت نشریات، معیارهای شاخص رامورد بحث قرار داده و لیستی از معیارهای مورد استفاده در انتخاب شاخص ها در حوزه های مختلف مانند ارزیابی محیط زیست یا پایداری را ارایه میدهند.این لیست ها شامل هر چیزی از 4 تا بیش از 30 معیار است. بسیاری از معیارها معمولا در سراسر دامنه قید شده اند .برخی مطالعات، شاخص های واقعی را گزارش می کنند که براساس لیست معیارها انتخاب شده اند در حالی که دیگران لیست ها را به عنوان بررسی ها یا دستورالعمل های کلی تر ارائه می دهند. یافتن حساب های دقیق که چگونگی ارزیابی و انتخاب شاخص ها را با استفاده از معیارها گزارش نمایند زیاد معمول نمی باشد -اما مطالعه منابع شماره (27) یا (36) خالی از لطف نیست. اغلب مراجع و منابع نوعی تعریف از هر معیار را ارائه می دهند، اما اغلب تعاریف تنها محدود به یک عنوان بوده و برخی دیگرهم غیررسمی به نظر می آیند. تعاریف اغلب مشابه به نظر می رسند اما بهیچ عنوان درتمام مراجع و منابع کاملا همسان و متقارن نیستند. فقط تعداد کمی از مطالعات در مورد نوع “فهرست معیار” مستقیما به برخی تعاریف خشک تر ازمقالات علمی پایه، رجوع می نمایند ،ب این حال برخی مطالعات ،در مورد تعاریف معیارهای انتخاب شده ،با عمق و دقتی مشابه مورد(37) بحث مینمایند . جالب توجه است، اگر منابع اندکی هم وجود داشته باشند که دقیقا مشخص نمایند در زمینه انتخاب شاخص با استفاده از یک معیار ،به چه درکی رسیده اند، معمولا از زمینه و بافت و چارچوب مشخص است که به چه معنایی رسیده اند . ایده اصلی این است که شاخص ها با توجه به برخی از ظرفیتهای بیان شده توسط معیار، ارزیابی گردند؛ که این اغلب با روش کیفی یا با استفاده از نمرات متوالی،- به ندرت با روش های عددی پیچیده تر – انجام می گردد اما به عنوان نمونه ،منبع مورد (32)را نیز مطالعه نمایید. مشخص است که تقریبا تمامی مراجع شناخته شده ، به دنبال تشخیص و معیارهای گروه با توجه به عملکرد های مختلف شاخص ها، مانند اندازه گیری و تصمیم گیری مرتبط باعملکرد هستند.. تمایزی معمول بین معیارهای “علمی” ومعیارهای “مرتبط با سیاست” وجود دارد. با این حال ،گروه ها اغلب به گونه ای متمایز می شوند که برای هر مرجع خاص ،کاملا منحصر به فرد است. تعداد محدودی از مطالعات (27، 38-41)، روش های سیستماتیکی برای ارزیابی و انتخاب شاخص ها ارائه می کنند. در چنین مطالعاتی، استفاده از معیارهای شاخص اغلب به عنوان یک مرحله متمایزو مجزا دریک فرآیند چند مرحله ای گنجانده میشود.این مراجع برای این کار بسیار ارزشمند هستند، حتی اگر آنها نیز زمینه های دیگری به جز حمل و نقل و محیط زیست مطرح نمایند. در نهایت، سه دسته معیارها می توانند تشخیص داده شوند: الف) نمایندگی (یا نمایندگی)، ب)عملیات و ج) درخواست سیاست .در مطالعه حاضر،تعداد معیارها محدود به ده عدد است. هر معیار به گونه ای تعریف شده تا همپوشانی و افزونگی را به حداقل برساند.(جزئیات 19، صص. 126-130، نمونه ها وcounter examples):.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.