توضیحات
عنوان فارسی: روابط بین ابعاد فرهنگی هافستد و رضایت گردشگر: بررسی نمونه متقابل در سراسر کشور
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Relationships between Hofstede’s cultural dimensions and tourist satisfaction: A cross-country cross-sample examination
روابط بین ابعاد فرهنگی هافستد و رضایت گردشگر: بررسی نمونه متقابل در سراسر کشور
چکیده
فرض بر این است که فرهنگ بر رفتار گردشگر تاثیر میگذارد اما به دلیل پیچیدگی اندازهگیری ارزشهای فرهنگی مستقیماً در سطح فردی، رباطه بین فرهنگ ملی و رضایت بازدیدکننده همچنان باید از لحاظ تجربی ثابت شود. در این مقاله، دو نمونه گردشگر ورودی در سطح ملی، یعنی نمونه مسافران تفریحی/سیاحتی بررسی بازدیدکننده بین المللی استرالیا پژوهش گردشگری سال 2017 و نمونه سال 2016 پروژه شاخص رضایت گردشگر هنگ کنگ، به منظور سنجش روابط بین شش بعد فرهنگی هافستد(فاصله قدرت، فردگرایی در مقابل جمعگرایی، مردسالاری در مقابل زنسالاری، اجتناب از عدم قطعیت، جهتگیری بلندمدت در مقابل کوتاهمدت و افراط در مقابل خویشتنداری) و رضایت بازدیدکننده مورد استفاده قرار گرفتند. همبستگی دو متغیره و آزمونهای خودراهانداز، همبستگیهای پیوست های را بین چهار بعد از شش بعد فرهنگی و رضایت بازدیدکننده در سراسر هر دو نمونه نشان میدهند. در حالی که فردگرایی در مقابل جمعگرایی رابطهی مثبتی با رضایت بازدیدکننده دارند، فاصله قدرت و جهتگیری بلندمدت به صورت معکوس با رضایت بازدیدکننده در ارتباط هشتند. این یافتهها با آزمون دیگری که شامل مفهوم فاصله فرهنگی است، اعتبارسنجی شدهاند. این مطالعه با ارائه ی مدارک مستدل در مورد رابطه بین فرهنگ و رضایت بازدیدکننده به ادبیات موضوعی کمک میکند. الزامات پژوهشهای بعدی نیز مورد بحث قرار گرفتهاند.
کلمات کلیدی: فرهنگی ملی، رضایت بازدیدکننده، فاصله فرهنگی، اعتبارسنجی نمونه متقابل، هافستد، ارزشهای فرهنگی
1- مقدمه
گردشگری یک بازار جهانی است که در آن مقصد به بازار عرضه میشود و مقصد میزبان بازدیدکنندگانی از فرهنگهای ملی مختلف است. بحث در مورد “اگر” و “تا چه میزان” باید تفاوتهای فرهنگی ملی در دستیابی و ارائه خدمات به این بازارها مد نظر قرار گرفته شود، همچنان حل نشده باقی مانده است. از طرف دیگر، برخی بر این باورند که یک “مصرفکننده جهانی” پدیدار شده است که یک مجموعه مشترک از ارزشها، اولویتها و رفتارها را با همه مصرفکنندگان به اشتراک میگذارد(دن، 1993؛ نواک و کوچکوآ، 2011). تفاوتهای فرهنگی که برای صدها سال مردم را از هم جدا میکردند، در حال فروپاشی هستند و جهانی کوچکتر و همگنتر توسط نیروهای متنوع ازجمله رسانه جهانی، ایمیل، اینترنت، وحدت اقتصادی و مهاجرت و گردشگری در حال شکلگیری است. این واقعیت که بسیاری از بازدیدکنندگان بینالمللی به مقاصد گردشگری یکسانی سفر میکنند، در مجموعهای از هتلها و رستورانها اقامت میکنند و برای ورود به پارکها و جاذبههای گردشگری یکسانی بلیت تهیه میکنند، شاهدی بر تکامل فرهنگی همگرایی به سوی اولویتها و ارزشهای پذیرفته شدهی مشترک است.
از سوی دیگر، افرادی نیز این باور را دارند که طبیعت انسان، پیچیده تر است(دی موجی و بنیفلاح، 2016). اگرچه بازدیدکنندگان بین المللی تشابه هایی را در زمین هی انتخاب مقصد دارند اما طرفداران واگرایی ادعا میکنند که بازدیدکنندگان با انتظارات و اولویتهای مختلفی به این مقاصد میروند که تا حدودی در ارزشهای فرهنگی یا اجتماعی مشترک آنها ریشه دارد(تورس، فو و لتو، 2014؛ مکلئود، 2004). طرفداران در زمینههای روانشناسی و روانشناسی فرهنگی متقابل(انسانشناسی) مدعی هستند که زیر این جریان به سمت همگرایی ارزشها و اولویتهای انسانی، تعصب کمین کرده است به گونهای که انسان به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه تمایل به تقسیمبندی جامعه به گروههای مختلف انسانی با ایجاد “ما” در برابر “آنها” دارد. مدارک و شواهد حاصل از طرحهای آزمایشی شامل بچههای کوچک قبل از آموختن زبان و فرهنگ حاکی بر این است که آنها اولویتهایی برای دوست داشتن آنهایی که ما را دوست دارند و تنفر از کسانی که ما را دوست ندارند بر اساس قضاوتهای سریع از حالت چهره و رفتار اجتماعی فرد نشان میدهد(ماهاجان و وین، 2012؛ هاملین، وین و بلوم، 2010). وجود تضاد بر مبنای اختلافات قومی، مذهبی و سیاسی را نیز میتوان به عنوان مدرکی در نظر گرفت که این دوست داشتن افراد مشابه خود(و دوست نداشتن افراد با اولویتهای متفاوت) در بزرگسالی شکل نمیگیرند و متاثر از جامعه نیزنمیباشند(شیرائف و لوی، 2010؛ لیندهولم،2008). چنین اولویتهای اجتماعی ریشه در نکامل انسان و جامعه دارند تا بقای گروههای اجتماعی را تضمین کنند(جنر، مکناب، بریلی، بریسلین و ورتلی، 2008؛ هافستد، 2005).
به طور خاص برای گردشگری و هدف این مطالعه، اولویتها به نوبهی خود اساس انتظارات را تشکیل میدهند، خصوصاً برای مصرفک نندگانی که به سمت تجربههای جدید و متفاوت برای اوقات فراغت خود سوق پیدا میکنند. در نهایت، این انتظارات از پیش تعیین شده حاکی از مطلوب بودن یک تجربه هستند که نقطه عطف قضاوت بازدیدکنندگان است و محققان بررسی آن را بر اساس رضایت از مقصد و خدمات ارائه شده ارزیابی میکنند(بوون و کلارک، 2002؛ هسو، وودساید و مارشال، 2003؛ پیکمات و ویمیر، 2001؛ ون برگلرن و همکارانش، 2002). از این رو، ارزیابی سطح رضایت بازدیدکننده تا حدودی “محدود به فرهنگ” است و نه “بیتاثیر از فرهنگ”(پانتوواکیس، 2013) زیرا بازدیدکنندگان با پیشینههای مختلف فرهنگی اغلب تجربهی یکسانی را بر اساس دیدگاههای خاص فرهنگی خود، متفاوت ارزیابی میکنند. آشنایی با نحوهی درک و ارزیابی تجربیات توسط بازدیدکنندگانی از فرهنگهای ناهمگن، یک مسئله کلیدی و مهم در موفقیت یک مقصد بین المللی است زیرا وفاداری مشتری(به عنوان مثال، تکرار همان مقصد) و تعریف و تمجید به واسطه ی برآورده کردن انتظارات مصرفکننده و حتی فراتر از آن بدست میآید(کوزاک، بیگن و اندرو، 2003؛ تورس و همکارانش، 2014؛ یوکسل، 2001).
این مطالعه بحث در مورد همگرایی-واگرایی و تاثیر فرهنگ ملی بر رفتار بازدیدکننده را بیان میکند. در این مطالعه سعی شده است تا با آزمودن رابطهی بین ابعاد فرهنگی ملی و رضایت بازدیدکننده از دو منبع بزرگ داده ثانویه، برای محققان امکان بررسی چندین نمونه و تنظیمات مختلف برای اهداف اعتبارسنجی و اطمینان فراهم شود. در گذشته، اغلب آزمون رابطهی بین این دو ساختار با دو نمونه ی نسبتاً کوچک و با مقایسهی یک کشور با کشور دیگر انجام میشد که بازتاب درستی از تنوع فرهنگی گسترده در بازدیدکنندگان بینالمللی امروزی یا مقاصدی که از آن بازدید میکنند را ارائه نمیدهد. علاوه بر این، با گنجاندن مقادیر ابعاد فرهنگی ملی از کشور بازدیدکننده و فاصله فرهنگی او از میزبانش در تحلیل، یک چارچوب نظری قویتر و قابل تعمیمتر در این مطالعه ارائه میشود که فرهنگ و رضایت را به هم مرتبط میسازد تا یک اساس قویتر برای درک ماهیت جهانی بازار گردشگری و چگونگی مدیریت بهتر خدمات ارائه شده، ایجاد شود.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.