توضیحات
عنوان فارسی: تعلیق فعال خودروها با استفاده از کنترل کننده فاز منطقی و بهینه سازی شده توسط الگوریتم ژنتیک
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
ACTIVE SUSPENSION OF CARS USING FUZZY LOGIC CONTROLLER OPTIMIZED BY GENETIC ALGORITHM
تعلیق فعال خودروها با استفاده از کنترل کننده فاز منطقی و بهینه سازی شده توسط الگوریتم ژنتیک
چکیده
در حوزه ادبی مربوطه مطالعات بسیاری بر مبنای شیوه های کنترل پذیرشی برای بهبود ویژگیهای سیستم تعلیق وسایط نقلیه وجود دارد. در این مطالعه، از منطق فازی برای کنترل تعلیق فعال استفاده شده و عملکردهای عضویت با استفاده از عملیات های الگوریتم بهینه سازی شده است. با بکارگیری منطق فازی و شیوه های کنترلی نسبی، انتگرال و اشتقاقی (PID)، عیوب بدنه ماشین و نیروی کنترل بدست آمده و با یکدیگر مقایسه شده است. چنین روندهای مقایسه ای کارآیی و موثر بودن روش کنترل منطق فازی (FLC) پیشنهادی را نشان می دهد. این مطالعه حاکی از آن است که شیوه پیشنهادی برای کنترل فعال سیستم های تعلیق خودرو کاربرد دارد.
کلمات کلیدی: سیستم های تعلیق فعال، کنترل منطق فازی، الگوریتم ژنتیک، کنترل PID، مدل رفرنس خودروی کوآرتر
- مقدمه
سیستم های تعلیق عبارت از مهمترین بخش اثرگذار در خودرو بر راحتی سرنشینان و ظرفیت حفظ تماس موثر با جاده می باشد که در ایمنی اتومبیل سواری نیز نقش مهمی ایفاء می کند. طراحی نمودن یک سیستم تعلیق مناسب با عملکرد بهینه ارتعاش تحت شرایط متفاوت جاده ای یک امر بسیار مهم است. طی سالیان گذشته هم سیستم تعلیق انفعالی و هم فعال برای بهینه سازی کیفیت وسیطه نقلیه پیشنهاد شده است. سیستم های انفعالی تعلیق از تعدیل کننده های مرسوم برای جذب انرژی ارتعاشی بهره برده و نیازی به قدرت اضافی ندارد. در حالیکه سیستم های فعال قادر به ایجاد کیفیت بهبود یافته سواری با مصرف بیشتر برق جهت ایجاد یک دامپر وابسته به واکنش است. در سیستم های تعلیق فعال یک اکتوآتور (موتور خطی، پیستون هیدرولیک و غیره) موازی با سیستم های تعلیق بین چرخ و بدنه خودرو جاگذاری می شود که از فضای تعلیق در حین به جلو یا عقب راندن بدنه خودرو برای از بین بردن ارتعاش آن در نتیجه ناهمواری جاده بهره می برد.
عملکرد اولیه یک سیستم تعلیق بطور سنتی در قالب کیفیت سواری ارزیابی می شود. دو متغیر اصلی برای طراحی و ارزیابی سیستم های تعلیق عبارت از شتاب بدنه خودرو است که میزان راحتی در اتومبیل سواری و عیوب تعلیق را تعیین می نماید و از این رو محدودیت حرکات بدنه ماشین مشخص می شود. در حوزه ادبی، متوسط مربع ریشه شتاب عمودی بدنه خودرو اغلب به عنوان معیار عملکردی در نظر گرفته می شود که باید بهینه سازی گردد.
کنترل سیستم های فعال تعلیق با استفاده از تئوری کنترل بهینه توسعه یافته که در آن مسئله ایجاد یک سیستم تعلیق فعال برابر مسئله تعیین کنترل بهینه برای به حداقل رساندن یک شاخص عملکردی است. این واقعیت بخوبی آشکار است که اشتقاق کنترل نیاز به توالی صحیح خواص دینامیکی خودرو به عنوان یک مدل خطی دارد در حالیکه خواص دینامیکی خودرو عموماً شامل موارد غیرخطی و عدم قطعیت است.
برای طراحی سیستم های تعلیق فعال جهت مدل های کوآرتر خودرو، بکارگیری روش FLC پیشنهاد می شود که عملکرد رضایت بخشی نیز داشته است. الگوریتم کاربردی ژنتیک در طراحی تعلیق وسایط نقلیه که در آن سطح جاده به عنوان یک تابع سینوسی تعیین کننده در نظر گرفته می شود نیز سودمند است. استفاده از حداقل بار پیاده به عنوان معیار اصلی می توان بهینه تعلیق مبتنی بر الگوریتم ژنتیک را برای وسایل نقلیه طراحی نمود.
هدف اصلی این مقاله پیشنهاد یک سیستم تعلیق جدید برای اتومبیل های مسافربر و بکارگیری انحراف تعلیق بدنه خودرو به عنوان معیار اصلی کنترل و نیز فرض کنترل فازی – منطقی به عنوان کنترل مکمل است. مقادیر تابع عضویت مدل فازی مورد توجه با روش الگوریتم ژنتیک برای به حداقل رساندن میزان حداکثر انحراف نسبی بین بدنه خودرو و اجزای تعلیق بکار رفته و محدودیت های فیزیکی سیستم را نیز مورد توجه قرار می دهند. لازم به ذکر است که چون شناسایی انحراف چرخ کار مشکلی می باشد، در این تحلیل مورد چشمپوشی قرار گرفته است. چنانچه خواهیم دید سیستم پیشنهاد شده تعلیق فعال به ویژه دارای مزایایی با توجه به کاهش حداکثر انحراف بدنه خودرو می باشد.
- مدل محاسباتی و ملزومات طراحی
مدل محاسباتی و معیارهای بکار رفته در این مطالعه از مطالعه (15) گرفته شده است. هم مدل و هم پارامترها در تصویر 1 موجود است. چنانچه می توان در این تصویر مشاهده نمود یک مدل کوارتر خودرو مورد توجه قرار گرفته است. در تصویر، حجم یک کوآرتر کل اتومبیل، حجم چرخ، ثابت معلق (سختی) فنر تعلیق، عبارت از تعدیل کننده سیستم ها، ضریب تعدیل تایر، نیروی مطلوب سیلندر، نابجائی بدنه، نابجائی چرخ و ورودی جاده است.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.