توضیحات
عنوان فارسی: تجزیه و تحلیل وظیفه رفتار ادغام راننده در شیب ورودی آزادراه
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
task analysis of driver merging behavior at freeway entrance ramps
تجزیه و تحلیل وظیفه رفتار ادغام راننده در شیب ورودی آزادراه
مقدمه
ادغام یک شیب ورودی به خط اصلی آزادراه میتواند یک مشکل چالش برانگیز برای رانندگان باشد. به عنوان مثال 36٪ از همه تصادفات شیب در محلهای شهری در شمال ویرجینیا زمانی که رانندگان به آزادراه وارد میشوند، رخ داده است. علاوه بر این دادههای شبیهسازی شده نشان داد که در هنگام ادغام، رانندگان دست خود را در موقعیتی قرار میدهند که بتوانند کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشند. اگر چه عملکرد راننده را میتوان به یک سری کارهای کوچک تقسیم کرد، با این حال، این فرآیند بیشتر پویا است تا این که مکانیکی باشد. راننده اصلی و ادغام کننده هر دو میتوانند شکاف موجود را شناسایی کرده و تصمیم بگیرند که سرعت خود را تغییر دهند.
مشخصات راننده و جاده |
فاصله / اختلاف زمانی |
وظیفه |
Na |
• مدت زمان تقریبی 1 ثانیه که از تحقیقات به دست آمده است. |
1. اجزای فرمان اولیه: رانندگان برای انتقال از ورود به مسیر تغییر سرعت میرانند. |
• توسط انحنای رمپ کنترل شده تحت تاثیر قرار میگیرد. |
• زمان تقریبی از طریق فاصله سفر مورد نیاز برای دیدن وسایل نقلیه نزدیک در خط اصلی تعیین میشود. • حداکثر سرعت شتابدهنده 85 درصد حداکثر شتاب راحت معادل 2.0 متر بر ثانیه است. |
2. شتاب: رانندگان برای رسیدن به یک دید بدون مانع از ترافیک خط آزاد خط، سرعت میگیرند. |
• هیچ اساس پایداری برای قضاوت سرعت و موقعیت وسایل نقلیه در آزادراه وجود ندارد. • رانندگاني كه نياز به شكاف كمتري دارند و سرعت ميگيرند. • با ازدحامهای سنگین، رانندگان به جای آن که به دنبال شکاف باشند، فرآیند ادغام در انتهای شیب به صورت فشرده انجام میشود. |
• برای تشخیص سرعت زاویهای ماشین عقبی در خط اصلی بزرگراه، نیاز به 0.25 تا 0.4 ثانیه زمان است. |
3. جستجوی شکاف: بعد از دیدن نوک شیب، رانندگان به جست وجو یک شکاف در ترافیک خط اصلی میپردازند تا از آن برای پیوستن خود استفاده کنند. |
در رمپهای مخروطی نسبت به رمپ موازی: • برای ادغام، طول رمپ بیشتر استفاده میشود. • فرآیند ادغام رانندهها با شدت بیشتری انجام میشود. |
• 85 درصد از وسایل نقلیه مشاهده شده به راحتی در 375 متر ادغام میشوند. • طولهای SCL بیش از 425 متر رفتار ادغام را بهبود نمیبخشد. |
4. ادغام فرمان: رانندگان برای انتقال از SCL به خط پست الکترونیکی بزرگراه حرکت میکنند. |
Na |
• زمان توسط سرعت زاویهای از انتهای نزدیکترین شیب، اندازهگیری شده است. |
5. Abort: رانندگاني که قبل از خروج از SCL، شکافی برای پیوستن پیدا نکردند، قبل از خروج از SCL سرعت خود را کم میکنند. |
بحث
مولفه فرمان اولیه: مولفه فرمان اولیه زمانی رخ میدهد که رانندگان از رمپ ورودی به SCL منتقل میشوند. این مدت زمان فرمان حدود 1 ثانیه طول میکشد، که حاصل تحقیقات تجربی در این خصوص است.
مولفه شتاب: در طول مولفه شتاب، رانندگان برای رسیدن به یک دید از ترافیک خط اصلی در آزادراه، سرعت میگیرند. این شتاب با میزان انحنای شیبدار کنترل میشود. علاوه بر این، رانندگان نمیتوانند جزء بعدی یعنی جستجوی شکاف را شروع کنند، تا زمانی که دید بدون مانع از ترافیک خط اصلی داشته باشند. هانتر و ماشیمل دریافتند که رمپها با فاصله دید و طول SCL کافی منجر به کاهش سرعت شتاب خواهند شد، در حالی که شیبهایی بدون فاصله دید و طول SCL کافی باعث افزایش میزان شتابی مثبت و منفی میشوند.
مولفه جستجو شکاف: به طور کلی، رانندگان تا زمانی که آنها بتوانند دماغه رمپ ورودی را ببینید، شروع به جستجو برای شکاف در ترافیک خط اصلی نمیکنند. در شیبهای کلاویهای، رانندگان بر روی حرکت منحنیها تمرکز میکنند تا زمانی که در یک انتقال مارپیچ به سمت خط مستقیم قرار گیرند.
مولفه ادغام هدایت کردن (راندن): دو طریقه ادغام شدن در ادبیات شرح داده شده است. روش اول یک ادغام کوتاه است که زمانی رخ میدهد که راننده قبل از نزدیک شدن به انتهای دماغه شیب، ادغام را انجام دهد. این نوع ادغام احتمالاً در شیبهایی با هندسه ضعیف رخ میدهد که رانندگان به شدت ادغام میکنند تا از انتهای خط عبور نکنند. نوع دوم، ادغام طولانی است. این ادغام زمانی اتفاق میافتد که راننده تقریباً از تمام طول مسیر شتاب استفاده میکند. این نوع ادغام زمانی رخ میدهد که هندسه خوب است و حجم ترافیک بالا است. Sarvi و همکارانش نشان دادند که زمانی که ازدحام سنگینی وجود دارد، جستجوی شکاف عملاً رخ نمیدهد؛ و به جای آن ادغام فشرده شده در انتهای شیب صورت میگیرد. برخی اختلاف نظرهایی وجود دارد که کدام جزء هندسی بیشترین تاثیر را در پذیرش شکاف دارد: حجمهای راستی، طراحی شیب یا توزیع شکاف. به طور کلی، هانتر و ماشیمل دریافتند که 85 درصد از ورود وسایل نقلیه به راحتی در فاصله 375 متری ادغام میشوند، به گونهای که فاصله از نقطهای در شیب و کنارههای پیادهرو خط اصلی تا انتهای قسمت باریک شدن، 1.25 متر است. SCL با طول بیش از 425 متر برای بهبود ادغام رفتار لازم نیست.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.